01
چهارشنبه, می
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 22 شوال 1445

پرفسور یزدان یزدان‌پناه رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان بیشا، یکی از بیمارستان‌های بزرگ پاریس و مشاور ریاست‌جمهوری فرانسه در امر مبارزه با ویروس کرونا.

نوشتار

پرفسور یزدان یزدان‌پناه رئیس بخش بیماری‌های عفونی یکی از بیمارستان‌های بزرگ پاریس و مشاور ریاست‌جمهوری فرانسه در امر مبارزه با ویروس کرونا، بعد از چند هفته درمان و استراحت، کم‌کم به کار بازمی‌گردد. قبلاً روزنامۀ لیبراسیون به دلیل مبتلا شدن یزدان‌پناه به ویروس کرونا، به معرفی وی پرداخته بودن. اینک به مناسبت بهبود وی، روزنامۀ لوموند وجوه دیگری از شخصیت و کارنامۀ حرفه‌ای این پزشک و پژوهشگر برجسته را حکایت می‌کند.

 یزدان یزدان‌پناه به روزنامۀ لوموند می‌گوید که ابتلا به ویروس کرونا، برای کسی که در خط اول مبارزه با آن قرار داشته، شاید تجربۀ بیهوده‌ای نباشد.

وی که ظاهراً در همان روزهای نخست اپیدمی در فرانسه به ویروس مبتلا شد، علاوه بر فعالیت بالینی و ریاست بخش عفونی در بیمارستان "بیشا"، در چند نهاد علمی و پژوهشی عضویت دارد. یزدان‌پناه که از همان آغاز بحران کرونا در چارچوب "شورای علمی" به رئیس جمهوری فرانسه مشاوره می‌داد، هماهنگ‌کنندۀ نهادی (کنسرسیوم) موسوم به "REACTing" نیز هست. این نهاد وظیفۀ آماده ساختن و هماهنگ کردن پژوهش‌های علمی در دوران اپیدمی‌ها را بر عهده دارد.

ژِن مثبت اندیشیدن
روزنامۀ لوموند می‌نویسد که همۀ همکاران پرفسور یزدان‌پناه بر روحیۀ طنز و مثبت اندیشیدن او تأکید دارند. یکی از همکارانش به شوخی می‌گوید: "یزدان ژِن‌ مثبت دارد"...

او هنگامی که از مبتلا شدنش به کرونا آگاه شد (اواخر ماه مارس/ اوایل فروردین) دست از کار نکشید و از راه دور، در جلسات دو ساعتۀ "شورای علمی" شرکت کرد. اما بعد از حدود یک هفته کار و بی‌خوابی، پرفسور یزدان‌پناه در همان بخشی که ریاستش را به عهده داشت بستری شد.

یکی از پزشکان فرانسوی که قبلاً در شهر "لیل" با او همکار بوده می‌گوید: "توانایی یزدان‌پناه در نوع نگاهش به بیمار ریشه می‌گیرد". او بیمار را نه تنها به عنوان فرد و از نزدیک می‌شناسد که آگاهی و دانش وسیعی نسبت به وجوه اجتماعی بیماری و درمان دارد. به گفتۀ همکار قدیمی "این نوع نگاه، توأم با انسانیت و شناخت یزدان‌پناه از مبحث بهداشت عمومی، باعث شد که بتواند جلوتر از دیگران وضعیت را تجزیه و تحلیل کند و به مدیریت بحران بپردازد".

به نوشتۀ لوموند، دو سه سال قبل احتمال داده می‌شد که دکتر یزدان‌پناه ریاست "آژانس ملی پژوهش در بارۀ ایدز" را به عهده گیرد. اما روابط گوناگون او با صنایع داروسازی مانع از این کار شد. به نوشتۀ سایت "مدیاپارت" از سال ٢٠١٢ لابراتوارهای داروسازی مجموعاً نزدیک به ١٣۵هزار یورو برای فعالیت‌های پرفسور یزدان‌پناه هزینه کرده‌اند. طبعاً این نوع همکاری‌ها می‌تواند در بی‌طرف بودن پزشک در قبال داروهای مختلف، پرسش‌هایی ایجاد کند.

اما یزدان یزدان‌پناه به روزنامۀ لوموند می‌گوید: "من از سال ٢٠١٧ این نوع روابط را قطع کردم". به عقیدۀ او، بحران کرونا باعث شد که شفافیت بیشتر شود. پرفسور یزدان‌پناه می‌گوید: "طبیعی است که مردم بخواهند بدانند که شما از چه موضعی سخن می‌گویید. اما مهم‌تر اینست که خودت بدانی در کجای کار هستی. از این نظر، خیال من راحت است".

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید