19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

قدیمی ترین پل اصفهان

نوشتار

اصفهان شهری بسیار زیبا و مملو از آثار تاریخی می باشد که با تاریخ غنی خود هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. یکی از آثاری که در این شهر بسیار مورد توجه قرار گرفته قدیمی ترین پل اصفهان است که با نام های "پل شهرستان" و "پل جی" نیز شناخته می شود.

 

j1

آشنایی با قدیمی ترین پل اصفهان

این پل تاریخی در شرق اصفهان و در منطقه جی قدیم واقع شده و به همین دلیل آن را پل جی نیز می نامند. در گذشته های دور این پل جزء بافت تاریخی شهر به حساب می آمد ولی با گسترش شهر اصفهان آن منطقه نیز جزء بافت شهری محسوب شد. کهن ترین پل اصفهان که بر روی زاینده رود قرار دارد، در دوره ساسانیان ساخته شده ولی به دلیل برخی آسیب های وارد شده، در دوره های دیلمیان و سلجوقیان مورد مرمت قرار گرفته است. پل شهرستان در سال 1348 با شماره ثبت 889 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل در ابتدا با کارکرد نظامی و جنگی ساخته شده بود و به همین دلیل استقامت بالایی دارد. ساکنان اطراف این پل در گذشته با پسوند شهرستانی شناخته می شدند. پل شهرستان قدیمی ترین پل روی زاینده رود است که معماری بی نظیری هم دارد؛ معماری این پل را (نسبت به زمان ساخت) تنها با پل هایی همچون شوشتر و دزفول می توان مقایسه کرد. تصویر انعکاس یافته پل بر روی آب، جلوه ای تماشایی را ایجاد نموده است.

j3

ویژگی های قدیمی ترین پل اصفهان

این پل با 12 پایه سنگی بر روی سنگ های کف رودخانه استوار شده است و کرانه شمالی زاینده رود را به کرانه جنوبی متصل می کند. طول پل شهرستان به طور تقریبی 105 متر و عرض آن بین 4.25 الی 5 متر می باشد. یک نکته ای که وجود دارد انحراف بخشی از پل است که جزء معماری آن به حساب می آید. وجود 11 چشمه دل انگیز، زیبایی های این پل را دوچندان نموده است. جالب است بدانید که بخشی از پل برای عبور و مرور ایجاد شده بود که رفته رفته آسیب دید و هم اکنون به صورت پیاده می توان از آن استفاده کرد. قدیمی ترین پل شهر اصفهان از مصالحی همچون آجر، ملات، سنگ و خشت ساخته شده و بسیار محکم می باشد.

j4

جاذبه های اطراف پل شهرستان

در اطراف این پل زیبا برخی دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان نظیر مسجد جامع جی، مقبره الراشد بالله، حصار جی و قلعه قدیمی اصفهان واقع شده که گردشگران تور اصفهان می توانند از آن ها دیدن کنند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید