26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

دیدار لاوروف و ظریف؛ مسکو ژوییه ۲۰۲۰ عکس: AP

نوشتار

-سرگئی لاوروف: «وضعیت نگران کننده است... ما قویاً با هرگونه اقدام برای بهره‌برداری از این شرایط و استفاده ابزاری از شورای امنیت برای اقدامات ضدایرانی مقابله می‌کنیم».
-روزنامه لوموند به نقل از یک دیپلمات غربی: کشورهای اروپایی‌نمی‌توانستند دست روی دست بگذارند و منفعلانه شاهد عدم همکاری دولت ایران با آژانس و نقض برجام باشند.
-سخنگوی وزارت خارجه فرانسه: ایران باید مثل هر کشور دیگری بدون هیچ تاخیر و شرطی به درخواست آژانس برای ورود به مراکز خود پاسخ مثبت بدهد.
- ظریف: ما اجازه نخواهیم داد آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام شود!

 روس‌ها به جمهوری اسلامی قول داده‌اند هر کاری لازم است انجام خواهند داد که برجام از بین نرود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ۱۶ ژوییه (۲۸ خرداد) در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت «وضعیت نگران‌کننده است؛ روسیه در برابر هرگونه تلاش برای تضعیف برجام و اقدامات ضدایرانی در شورای امنیت مقاومت خواهد کرد».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی گزارش مدیرکل آژانس در مورد عدم همکاری جمهوری اسلامی با بازرسان است. تهران با نقض مفاد برجام، میزان ذخایر و غلظت اورانیوم را افزایش داده و در مورد کشف آثار رادیواکتیو در چند سایت پاسخگو نیست.

آمریکا از جامعه بین‌المللی خواسته برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم ایران متحد شوند و اروپایی‌ها به دنبال تصویب یک قطعانه توبیخی علیه جمهوری اسلامی هستند.

رادیو فرانسه به نقل از روزنامه فرانسوی «لوموند» نوشت که دیپلمات‌های اروپایی نمی‌توانستند دست روی دست بگذارند و منفعلانه شاهد عدم همکاری جمهوری اسلامی ایران و اقدامات آن در نقض برجام باشند.

لوموند می‌افزاید که «سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مدت‌ها پیش بر این عقیده بوده‌اند که ایران دارای یک برنامه پنهان ساخت سلاح اتمی است که در سال ٢٠٠٣ و بسیار پیش از امضای توافق اتمی در سال ٢٠١۵ متوقف شده است.»

لوموند همچنین پیش‌بینی کرده که روسیه و چین با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در نشست شورای حکام مخالف‌اند اما حتی اگر مسکو و پکن در این مرحله ناجی جمهوری اسلامی باشند گزارش آژانس زمینه‌ساز ارجاع پرونده اتمی جمهوری اسلامی به شورای امنیت خواهد بود که درواقع یک نوع ساز و کار در توافق اتمی است که با عنوان «مکانیسم ماشه» شناخته می‌شود و اگر اروپایی‌ها تصمیم به فعال کردن آن بگیرند مخالفت روسیه و چین بی‌اثر خواهد ماند و تحریم‌های سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ دوباره اعمال خواهد شد.

اما مسئله فقط این نیست. گرچه روس‌ها مدعی حمایت از رژیم ایران در شورای امنیت‌اند و احتمالاً برای صدور قطعنامه توسط اروپایی‌ها نیز مانع‌تراشی می‌کنند اما اصرار آنها به باقی ماندن ایران در برجام به نوعی گوشمالی جمهوری اسلامی است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید