24
چهارشنبه, آوریل
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 Wednesday 24 April 2024 15 شوال 1445

دیدار گروسی و روحانی در تهران ۵ شهریور ۱۳۹۹

نوشتار

-رافائل گروسی: ما معمولاً تاریخ دقیق را علنی نمی‌کنیم چرا که بخشی از اطلاعات پادمانی محرمانه است… اما می‌توانم بگویم که روی این مسئله توافق کرده‌ایم و بازدید از دو سایت بسیار بسیار نزدیک است.
-روزنامه «وطن امروز»: موافقت دولت روحانی با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو «سایت غیرهسته‌ای» تکرار سناریوی باج‌دهی برای حفظ جنازه برجام است.
-بازدید بازرسان آژانس از «مراکز و سایت‌های نظامی» از جمله سایت پارچین در نهایت در سال ۱۳۹۴ به امضای برجام ختم شد.
-مخالفان بازدید بازرسان از دو سایت نظامی داخل ایران می‌گویند «آژانس نباید بر اساس اطلاعاتی که توسط سرویس‌های امنیتی و جاسوسی داده می‌شود، ورود کند».
-روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌نویسد نتانیاهو پرچمدار بازدید بازرسان آژانس در دو سایت اتمی مشکوک در ایران است.

 سفر دو روزه مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی به تهران عقب‌نشینی مقامات جمهوری اسلامی در جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت مشکوک اتمی یکی در حوالی تهران و دیگری منطقه‌ای نزدیک «شهرضا» [حوالی اصفهان نزدیک آباده] را در پی داشت.

افائل گروسی پنجشنبه ۲۷ اوت (۶ شهریور) در بدو ورود به وین در یک نشست خبری درباره مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی حاضر شد و در پاسخ به این پرسش که تاریخ مورد توافق برای دسترسی به دو سایت مورد نظر چه زمانیست، گفت: «ما معمولاً تاریخ دقیق را علنی نمی‌کنیم چرا که بخشی از اطلاعات پادمانی محرمانه است… اما می‌توانم بگویم که روی این مسئله توافق کرده‌ایم و این زمان بسیار بسیار نزدیک است».

به گزارش ایرنا وی درباره اینکه چگونه این توافق با ایران از نظر او برای «صلح و امنیت» مهم است، بیان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موانعی در مسیر بازرسی‌های خود مواجه شده بود که باعث نگرانی جدی بود و این توافق این موانع را برطرف کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه چگونه این توافق با تهران حاصل شده گفت «هیچ ترفند جادویی در کار نبوده و این نتیجه گفتگویی جدی و سیستماتیک بوده است. آژانس و مقام‌های ایرانی از هفته‌ها و روزهای پیش در حال مذاکره و آماده‌سازی این توافق بودند و این اتفاق به صورت ناگهانی روی نداده است».

گروسی با اشاره به اینکه موضوع تنش میان تهران و واشنگتن در مذاکرات او با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده، توضیح داد «اگرچه آژانس عامل موثر در همه این مباحث است، اما بازیگری فعال نیست… تلاش ما این است که کارمان را به بهترین نحو انجام دهیم».

Nethanyaho

سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل در مورد فعالیت‌های مخفی اتمی ایران از جمله در انبار تورقوزآباد سال ۲۰۱۸

مدیرکل آژانس در پاسخ به این پرسش که آیا اطمینان دارد که ایران دسترسی کامل را به صورت ضروری و شفاف فراهم می‌کند، تاکید کرد: «البته، کاملا مطمئن هستم… هیچ محدودیتی اعمال نشده؛ البته بر اساس معیارهای پذیرفته شده و توافق‌های موجود».

گروسی پیش از ترک تهران با حسن روحانی و محمدجواد ظریف نیز گفتگو کرد.

عقب‌نشینی جمهوری اسلامی و موافقت با بازدید بازرسان آژانس از دو سایت مشکوک اتمی در حالیست که وزیرخارجه جمهوری اسلامی و معاونش عباس عراقچی وجود چنین سایت‌هایی را نه تنها منکر شده بودند بلکه ادعا می‌کردند «عده‌ای نتانیاهو را سر کار گذاشتند!» این دو سایت پس از آن افشا شد که اسرائیل آرشیو اتمی جمهوری اسلامی را طی عملیاتی دقیق توسط مأموران موساد در زمستان سال ۲۰۱۷ از جنوب تهران خارج و به اسرائیل منتقل کرد و در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد.

Zarif

سناریوی باج‌دهی البته با موافقت خامنه‌ای

روزنامه «وطن امروز» از رسانه‌های نزدیک به حزب‌‌اللهی‌‌ها موافقت دولت روحانی با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو «سایت غیرهسته‌ای» تکرار سناریوی باج‌دهی برای حفظ جنازه برجام دانسته و می‌نویسد بازدید بازرسان آژانس از «مراکز و سایت‌های نظامی» از جمله سایت پارچین در نهایت در سال ۱۳۹۴ به امضای برجام ختم شد و به تعبیر این روزنامه این بار نیز در برابر فشارهای آژانس عقب‌نشینی شده و باید منتظر پیامدهای آن بود.

مخالفان بازدید بازرسان از دو سایت نظامی داخل ایران می‌گویند «آژانس نباید بر اساس اطلاعاتی که توسط سرویس‌های امنیتی و جاسوسی داده می‌شود، ورود کند».

وطن امروز در ادامه می‌نویسد «پذیرفتن بازدید نمایندگان آژانس از این ۲ موقعیت در حوالی تهران و شهرضا در قالب بازدیدهای پادمانی را می‌توان چراغ سبزی بر بازدیدهای توقف‌ناپذیر بعدی دانست.» این روزنامه می‌افزاید که اینهمه «گام خطرساز در راستای افزایش فشارهای تحمیل شده آمریکا[ست] که از کانال آژانس اعمال می‌کند».

این مخالفت‌های ظاهری در حالیست که هر کسی می‌داند چنین تصمیمی امکان ندارد بدون موافقت خامنه‌ای گرفته شده باشد!

روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌نویسد بنیامین نتانیاهو پرچمدار بازدید بازرسان آژانس در دو سایت اتمی مشکوک در ایران بود. او در دو سال گذشته بارها بر اساس اسناد و مدارکی که جمهوری اسلامی منکر آنها بود اعلام کرد که رژیم تهران در حال ساختن بمب اتمی است.

اکنون پرسش اینجاست در این دو مکان مخفی نظامی چه فعالیتی جریان داشته که جمهوری اسلامی ایران زیر بار بازدید بازرسان بین‌المللی از آن نمی‌رفته است؟ در طول مدتی که از بازدید بازرسان جلوگیری می‌کردند، چه تغییراتی در این دو سایت داده‌اند که حالا «عقب‌نشینی» می‌کنند؟!

منابع امنیتی غربی می‌گویند رژیم ایران در این دو مکان فعالیت‌های اتمی نظامی داشته و اورانیوم غنی‌شده انبار کرده است. با این حال تا نتیجه تحقیقات آژانس رسماً اعلام نشود نمی‌‌توان در مورد این روند اظهار نظر قطعی کرد اما آنچه روشن است اینکه در کنار دروغگویی‌ها و پنهانکاری‌های جمهوری اسلامی، وضعیت‌ حکومت چنان خراب است که مجبور شده به فشارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تن داده و با پذیرفتن بازرسی از آنها به وجود این دو مرکز نظامی که انکارشان می‌کرد، اعتراف کند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید