27
شنبه, آوریل
شنبه 8 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 18 شوال 1445

نیوزویک: باید نفس مالی رژیم ایران را قطع کرد و به تأسیسات اتمی و نظامی آن ضربه اساسی زد

نوشتار

در یک مقاله تحلیلی که در هفته نامه آمریکایی نیوزویک انتشار یافته، از جمله آمده است که قطع هرگونه درآمد ارز خارجی رژیم می تواند نفس آن حکومت را بگیرد و همزمان، باید تاسیسات اتمی و موشکی حکومت نیز با خاک یکسان شود.

 پس از آن که آمریکا اعلام کرد «مکانیسم ماشه» علیه رژیم ایران را فعال خواهد کرد، جیکوب نیجل از اعضای ارشد مؤسسه «دفاع از دموکراسی‌‌ها (FDD) و مارک دوبوویتز رئیس این مؤسسه با انتشار مقاله ای در سایت تحلیلی «نیوزویک» برای مقابله با تهدیدات اتمی رژیم ایران نوشت: باید با شدّت فشارهای مالی و تحریمی منابع مالی تهران را قطع کرد.

در این مقاله آمده دو ماه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر برای مبارزه علیه حکومت اسلامی ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای آن فوق‌العاده مهم است و دولت ترامپ باید حفاظ‌هایی را برای جلوگیری از بازگشت دولت‌های بعدی آمریکا به توافق معیوب هسته‌ای برجام ایجاد کند و کارزار فشار حداکثری علیه رژیم ایران را ادامه دهد.

در این مقاله نوشته شده که دولت باید هرچه سریع‌‌تر مجموعه‌ی مالی جمهوری اسلامی را در لیست سیاه قرار دهد و ۱۳ بانک ایرانی باقیمانده در سوئیفت را از این سیستم خارج کند و تنها یک کانال برای تراکنش‌های تجاری بشردوستانه باقی بماند. این اقدام اکسیژن مالی تهران را قطع می‌‌کند و به اعتراضات و اعتصابات کارگری علیه رژیم دامن می‌زند و برای مذاکرات آینده اهرم فشار ایجاد می‌کند.

این دو مقام ارشد مؤسسه «دفاع از دموکراسی‌‌ها(FDD) نوشته اند که دولت همچنین باید شکاف‌ها و روزنه‌های موجود در سیاست «دیوار تحریم برای بازدارندگی‌‌های سیاسی و بازاری» را تکمیل کند.

در این سیاست باید مجازات بیشتری برای هدف قرار دادن رژیم در حمایت از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر و فساد اعمال شود.

نیوزویک نوشته است: دیوار تحریم‌ها به یک مؤلفه بین‌المللی نیاز دارند. در ۲۰ اوت دولت ترامپ به درستی بر حق آمریکا در استفاده از اسنپ‌‌بک (فعال کردن مکانیسم ماشه) استناد کرد تا تحریم‌های شورای امنیت علیه رژیم ایران را بازگرداند.

دوبوویتز و نیجل نوشته اند که طولانی‌تر کردن مدت زمان انقضای تحریم برنامه اتمی ایران و افزایش بازدیدها از سایت‌های اتمی ایران برای رسیدن به توافق بهتر با تهران کافی نیست. توافق جدید باید تمام مسیرهای ایران به سلاح‌های اتمی را قطع کند. این هدف باید از این گزاره آغاز شود که تولید مواد شکاف‌پذیر اتمی در خاک ایران ممنوع باشد و باید مثل بیش از ۳۰ کشور دیگر سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای تولید انرژی صلح‌آمیز اتمی از بازار آزاد خریداری شود.

در پایان این مقاله آمده است که توافق جدید باید بطور دائم مسیر دستیابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی را مسدود کند. دولت ترامپ و تیم جو بایدن باید با وجود تمام اختلافات سیاسی در مورد ایران از اشتباهات گذشته درس بگیرند و سیاست‌های موثرتری در قبال رژیم ایران تدوین کنند تا توان موشکی ایران و توان بالقوه دستیابی به بمب اتمی توسط رژیم محدود شود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید