25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

اگر کوروش نبود، یهودیت ممکن بود نابود شود و اگر تورات مقدس نبود، شاید نامی از کوروش نیر برده نمی شد

نوشتار
فردا (چهارشنبه) روز جهانی کوروش کبیر است و مردم ایران و دوستداران فرهنگ و میراث فرهنگی ایران در سراسر جهان، یاد این بزرگ مرد تاریخ بشری را گرامی می دارند. در سال های گذشته، شمار زیادی از ایرانیان، تا آن جا که برایشان فراهم بود و ماموران سرکوبگر رژیم مزاحمتی برایشان ایجاد نمی کردند، خود را به پاسارگاد رسانده و در بزرگداشت آن افتخار بزرگ فرهنگ و تمدن ایران، سرود ملی می خواندند و شادی می کردند و سوگند می خوردند که میراث کوروش را همیشه در نظر داشته و خواهند داشت.
ولی حکومت ایران، که شهروندان را زیر فشار گذاشته و همه آزادی ها را از مردم گرفته، امسال نیز قصد دارد با برقراری شدیدترین محدودیت ها، ایران را از بزرگداشت مردمی که نماد حقوق انسانی و آزادی و تساوی حقوق ملت ها بود، باز دارند. در همین راستا، از دیروز همه راه هایی که به پاسارگاد می رسد بسته شده و به کسی امکان نمی دهند به پاسارگاد نزدیک شود. آن ها برای لاپوشانی این ترفند خود اعلام کرده اند که اصولا همه موزه ها و اماکن تاریخی در استان پارس را می بندند – ولی درباره علت آن توضیحی نداده اند. در آستانه یاد روز جهانی کوروش کبیر، منشه امیر شب گذشته (دوشنبه) در یک مصاحبه تلویزیونی توسط شهرام همایون در تلویزیون کانال یک در لوس آنجلس گفت که کورش دارای دو اهمیت بزرگ ملی و جهانی می باشد. او گفت که کوروش در آن دورانی که بر پیروزمند جنگ، شکست خوردگان را می کشت و اموال آن سرزمین را به غارت میبرد، کوروش هنگامی که امپراطوری بابِل را از پای درآورد، به همه اقوام اسیر و از جمله یهودیان اجازه داد به سرزمین خود باز گردند و حکومت خود را از نو برپا کنند. منشه امیر گفت که شاید اگر کوروش کبیر به این خدامت بزرگ انسانی دست نمی زد، یهودیان در ادامه اسارت در بابل، دین خود را از دست می دادند و فرهنگ خود را به دست فراموشی می سپردند و امور نامی از یهود و یهودیت باقی نمی ماند. بنابراین، با قاطعیت می توان گفت که ملت یهود، ادامه موجودیت خود را تا حدود زیادی مدیون کورش بزرگ می داند. منشه امیر گفت که در همان حال، اگر امروز ما کورش کبیر را به یاد داریم و بزرگداشت او را برگزار کرده و به این انسان بزرگ افتخار می کنیم، به خاطر آن است که نام کورش نخستین بار در تورات مقدس یهودیان آمد و این در حالی که تاکنون هیچ سند تاریخی در ایران و یا کشور دیگری به دست نیامده که در آن از کوروش نام برده شده باشد. منشه امیر در فرصت دیگری گفت: در شرایط امروز خاورمیانه و جهان، که می بینیم داعش کسانی را که عقیده تعصب گرایانه ای نسبت به دین مبین اسلام ندارند سر می برد، و رژیم ایران اقلیت های مذهبی و به ویژه بهانیان را آزار می دهد و ایرانیان مسیحی شده را به زندان می اندازد و یا نابود می کند، بزرگ منشی کورش کبیر که دوهزار و پانصد سال پیش پایه گذار این اصول انسانی بوده، بهتر درک می شود. این مصاحبه را می توانید به صورت کامل در بخش مصاحبه های منشه امیر در صفحه امروز وبسایت رادیو پیام اسرائیل ببینید و بشنوید.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید