02
پنج شنبه, می
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 23 شوال 1445

دولت ایران در بحبوحۀ شیوع کرونا ویروس، از سرگیری فعالیت‍های اقتصادی را اعلام کرد

نوشتار

لوموند نوشته است : برغم ابراز نگرانی کادر درمانی ایران، شیوع شتابندۀ ویروس "کووید ١٩" و ناتوانی کشور در مهار این اپیدمی، جمهوری اسلامی ایران چاره ای جز از سرگیری سریع فعالیت های اقتصادی پیش روی خود ندیده، به این خاطر که اقتصاد ایران به دلیل تحریم های آمریکا و سقوط بهای نفت با مشکلات بزرگی روبرو است.

لوموند، روزنامۀ عصر پاریس، در شمارۀ امروز خود پنجشنبه نهم آوریل، در گزارشی دربارۀ دلایل ازسرگیری فعالیت های اقتصادی در ایران برغم شیوع ویروس کرونا در این کشور نوشته است که حسن روحانی میان سلامت مردم و خطر فروپاشی اقتصادی کشور دست به انتخاب زد و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را به سلامت مردم ترجیح داد.

لوموند به سخنان دیروز حسن روحانی اشاره کرده که گفته است : "قبلاً مبارزه با ویروس کرونا با ماندن در خانه صورت می گرفت، امروز این مبارزه با ازسرگیری فعالیت های اقتصادی صورت می پذیرد. هیچ راه دیگری پیش روی ما وجود ندارد."

گزارشگر لوموند نوشته است : برغم ابراز نگرانی کادر درمانی کشور، شیوع شتابندۀ ویروس "کووید ١٩" و ناتوانی کشور در مهار این اپیدمی، جمهوری اسلامی ایران چاره ای جز از سرگیری سریع فعالیت های اقتصادی پیش روی خود ندیده، به این خاطر که اقتصاد ایران به دلیل تحریم های آمریکا و سقوط بهای نفت با مشکلات بزرگی روبرو است، هر چند، به نوشتۀ لوموند، صادرات نفت ایران شدیداً در اثر تحریم ها کاهش یافته است.

به دلیل همین مشکلات بزرگ است که، به نوشتۀ لوموند، حکومت ایران برای اولین بار از سال ١٩٦٠ از صندوق بین المللی پول تقاضای پنج میلیارد دلار وام کرده که البته با مخالفت آمریکا روبرو شده است. لوموند با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا نوشته است که دولت واشنگتن حکومت اسلامی ایران را متهم می کند که می خواهد از این پول برای "فعالیت های تروریستی" خود در منطقه استفاده کند.

لوموند تصریح کرده است که در نبود کمک های مشخص از جانب حکومت ایران که بتوانند قطع درآمدهای مردم را جبران کنند، کارگران آزاد، یعنی کارگران بدون قرارداد، ناچاراً فعالیت های خود را پیش ازاعلام تصمیم حسن روحانی از سرگرفتند. لوموند تصریح کرده است : اکنون بر هزینه های جاری، هزینه های سنگین تازه ای از قبیل خریداری ماسک، دست کش و مواد ضدعفونی کنندۀ دست ها اضافه شده و هیچ کارگر و مزدبگیرایرانی نمی تواند از کارکردن صرف نظر کند و در نتیجه از خانه اش بیرون نیاید.

لوموند اضافه می کند که حتا برغم وعده های دولت مبنی بر تعلیق سه ماهۀ پرداخت اقساط وام های بانکی یا قبوض آب، برق و گاز، بانک ها و ادارۀ برق با ارسال پیامک به مردم نسبت به هر گونه تأخیر در پرداخت اقساط و قبوض برق و گاز به آنان هشدار می دهند.

لوموند سپس به گزارش دولت ایران در هجدهم مارس گذشته اشاره کرده که صریحاً گفته است که اپیدمی کرونا پنج میلیون نفر یعنی معادل بیش از بیست درصد جمعیت فعال ایران بر شمار بیکاران کشور خواهد افزود. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی جداگانه اعلام کرده است که بحران ویروس کرونا به میزان ١٨٫٥ درصد دیگر اقتصاد ایران را کوچک خواهد کرد، در حالی که اقتصاد ایران پیش از این در سال گذشته بیش از ٩ درصد کوچک شده بود.

جواد صالحی-اصفهانی، استاد اقتصاد در آمریکا، به لوموند گفته است که تصمیم ازسرگیری فعالیت های اقتصادی از سوی روحانی بر این واقعیت مبتنی است که اکثریت بزرگ مزدبگیران ایران را کارگران بدون قرارداد تشکیل می دهند که در بنگاه های کمتر از پنج کارگر فعال هستند. بسیاری از این بنگاه ها حتا ثبت هم نشده اند و دولت هیچ وسیله ای برای کمک کردن به آنها ندارد. به همین خاطر به گفتۀ اقتصاددان ایرانی اگر دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهد به سیاست قرنطینه ادامه بدهد، تمام این بنگاه های کوچک ورشکست خواهند شد و احیای مجدد آنها نه فقط بسیار دشوار خواهد بود، بلکه سال ها به درازا خواهد کشید.

لوموند می افزاید که کادر درمانی ایران اکنون شدیداً نگران است که با از سرگیری فعالیت های اقتصادی موج تازه ای از شیوع ویروس کرونا آغاز شود و کشور به وضعیت فاجعه بار اوایل ماه مارس بازگردد. لوموند در پایان به مخالفت مجلس شورای اسلامی ایران با طرح تعطیلی یک ماهۀ کشور برای مهار کرونا نیز اشاره کرده و نوشته است : این مخالفت در حالی صورت گرفت که خود علی لاریجانی، رئیس مجلس، و چهل نمایندۀ دیگر به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا در نشست مجلس حضور نداشتند.

متن توسط : ناصر اعتمادی

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید