29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

سال جهش بی سال جهش. زنده بمانیم شانس آوردیم

ایران

نماینده پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است انتظار پایان دوره رشد منفی یا دو رقمی بودن اقتصاد با توجه به شیوع گسترش ویروس کرونا و تحریم‌های یک طرفه آمریکا منطقی نیست ولی باید از دولت خواست که از سطح مشکلات و فشارها بکاهد.

ویروس کرونا در شرایطی در چین شایع شد که بدبین‌ترین افراد هم انتظار بحرانی مشابه ویروس سارس را داشتند. این خوش‌بینی چه با ترویج ساده‌دلی و چه با دست انداختن به تئوریهای عجیب و غریب نژادی یا باوری، خیلی زود با شیوع هولناک جهانی آن دود شد و به هوا رفت. از اقتصادهای ابرقدرت چون چین و امریکا تا کشورهای در حال توسعه و حوزه یورو و.... اغلب پس از ابتلا و آغاز اپیدمی چاره‌جویی‌های جدی را آغاز کردند. اکنون دیگر کرونا یک ویروس گذرا با تاثیرات یکی دو ماه و یا فصلی اقتصادی نیست و به اندازه شیوع جهانی ویروس، تبعات آن هم در عرصه اقتصادی بزرگ و بزرگتر می‌کند. اکنون بحث روز دنیای پساکرونا است.

در همین رابطه هادی حق شناس، کارشناس امور اقتصادی و نماینده پیشین مجلس، در رابطه با تبعات شیوع اپیدمی کرونا گفت: فعلا خیلی زود است که بخواهیم راجع به این موضوع کنیم. به بیان ساده‌تر هنوز چشم‌انداز پایان کرونا چندان در افق مشاهده نمی‌شود که بشود در مورد فردای آن و عصر پساکرونا سخن گفت. از سوی دیگر با توجه به اظهار نظر پزشکان واکسن این ویروس بین یک سال تا ۱۸ ماه آینده آماده خواهد شد. بنابراین در هر صورت ما سالی که با کرونا آغاز کردیم را با همین ویروس به پایان خواهیم رساند و طبیعتا تا آن زمان بهترین راه جلوگیری از شیوع آن فاصله‌گذاری اجتماعی است.

استاندار گلستان در پاسخ به سوالی درباره میزان تبعات منفی اقتصادی شیوع این ویروس در ایران و جهان تصریح کرد: پیش‌بینی‌های گوناگون بیانگر آن است که هر چه کشورها صنعتی‌تر باشند بیشتر از ویروس کرونا آسیب خواهند دید. به همین دلیل است که دولت آمریکا قصد تزریق دو هزار میلیارد دلار پول به اقتصاد خود دارد و اروپا، چین و ژاپن نیز هر کدام به اندازه توان خود بسته‌های مشابهی را طراحی کردند. این تزریق منابع ناشی از آسیبی است که بیشتر دامن کشورهای صنعتی را خواهد گرفت. به بیان دیگر میزان ارقامی که قرار است به اقتصاد کشورها تزریق شود معادل میزانی است که اقتصاد این کشورها در سال جاری آسیب خواهند دید.

وی تاکید کرد: تاثیرات این ویروس برای کشورهایی چون ایران که از یک‌سو چندان صنعتی نیستند و از سوی دیگر دو سال رشد منفی اقتصادی را تجربه کرد که نشاندهنده کوچک شدن اقتصاد است را از سر گذرانده کمتر از کشورهای پیشرفته‌تر آسیب می‌بینند. البته اصلا منظورم این نیست که زیان نمی‌کنند بلکه مقصودم حجم آسیب است که کمتر از کشورهای توسعه یافته برآورده می‌شود. گرچه در مورد ایران باید توجه داشت که به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا عوارض بیشتری نسبت به دوره نبود تحریم‌ها بر کشور تحمیل می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به میزان بارندگی در ماههای اخیر گفت: یکی از مهم‌ترین بلند اقبالی‌های کشور در بارش فراوان باران بوده که به طور حتم تاثیر آن را در افزایش تولید کشاورزی مشاهده خواهیم کرد. به همین دلیل و با توجه به اهمیت اتکا به داخل در تامین مواد غذایی و ارزان بودن ایجاد شغل در این بخش، می‌توان با تکیه بیشتر بر کشاورزی از میزان فشارهای وارده کاست. کشاورزی را نباید صرفا براساس سهم آن به اقتصاد اولویت بندی کرد، زیرا اهمیت تامین غذا در داخل علاوه بر اهمیت اقتصادی، بر کاهش مشکلات امنیتی هم نقش موثری دارد.

حق شناس در رابطه با اقدامات دولت برای کاهش مشکلات خاطر نشان ساخت؛ ببینید اقتصاد ایران ظرفیت خالی فراوانی دارد و چنانچه دولت تدابیر لازم را در دستور قرار دهد می‌تواند امید را تقویت کند. ببینید سیاستهای پولی و مالی متناسب با شرایط فعلی کشور اگر در کنار کاهش سهم دولت در اقتصاد همراه شود می‌توان امیدوار بود دچار سونامی بیکاری نشویم. از طرف دیگر اگر ابزار مالی و پولی به درستی استفاده شوند می‌توان نرخ تورم را از ۴‍۱ درصد به چیزی میان ۲۰ تا ۳۰ درصد رساند.

او افزود: باید توجه داشت که دولت ایران با توجه به جمیع جهات نمی‌تواند بیکاری را به شکل چشمگیری کاهش دهد یا تورم تک رقمی را ممکن کند چرا که این امکان در ایران امروز نیست ولی قوه مجریه می‌تواند کاری کند تا شرایط وخیم نشود تا در سال ۱۴۰۰ بهبود واقعی محقق شود.

استاندار گلستان در رابطه با انتظارات منطقی که می‌توان امروز از دولت داشت، گفت: به نظر من همانطور که گفتم تک رقمی شدن نرخ بیکاری ممکن نیست اما افزایش نیافتن چشمگیر آن ممکن است. می‌توان از دولت انتظار داشت پس از دو سال رشد منفی اقتصادی امسال رشد اقتصادی اگر هم منفی شد به شدت دو سال گذشته نباشد. دولت می‌تواند برنامه‌ریزی اقتصادی را به سمتی هدایت کند که استفاده بهتری از ظرفیت بخش خصوصی شود و مثلا بنگاه‌هایی چون ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان را بیش از پیش در چارچوب سیاستهای کلان اقتصاد هم راستا کند. به این ترتیب است که احتمالا می‌توانیم امیدوار باشیم تبعات کرونا کمتر شود.

او تاکید کرد: اکنون مساله مردم قبل از هر چیز سلامتی است و به همین دلیل در یک ماه و نیمه گذشته و در رابطه با مقابله با کرونا بیشتر تصمیمات دولت بدون هیچ چالشی از طرف عموم پذیرفته شدند. دولت از این امکان می‌تواند در اقتصاد کشور هم بهره گیرد و البته باید مردم هم بدانند رونق عملی نیست ولی جلوگیری از سقوط بیشتر امکانپذیر است.

این نماینده پیشین مچلس تصریح کرد: با این همه یک چیز را باید پذیرفت و آن هم این است که همزمانی تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده و شیوع ویروس کرونا سال سختی را برای اقتصاد کشور خواهد ساخت و از این امر با توجه به شرایط کشور اجتناب ناپذیر است و معتقدم اکنون چاره‌ای نیست جز اینکه به جای کمال طلبی و ایده‌آل خواهی پیشنهادهای عملی به دولت داده شود که از شدت مشکلات کاسته شود.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید