19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

کرونا و کادر درمانی ایران: فقط ۱۹ هزار تومان پاداش برای پرستاران اورژانس

ایران

اتحاد بازنشستگان با انتشار فیش حقوقی پرستاران اورژانس اعلام کرد که دولت فقط ۱۹ هزار تومان به عنوان پاداش برای دو ماه کار سخت بر بالین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به پرستاران پرداخت کرده است.

 محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اسفند سال گذشته با آغاز همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در قم و در تهران و گیلان به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی فقط مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای جبران خدمات کادر درمانی، پرستاران و پرسنل حوزه سلامت در مبارزه با کرونا اختصاص داد. اگر ۲۰۰ میلیارد تومان را در کادر درمان شامل پزشکان و پرستارانی که در این مدت در بخش‌های اختصاصی بیماری‌های عفونی کار می‌کردند، سرشکن کنیم احتمالاً به مبلغی بیش از ۱۹ هزار تومان برای دو ماه کار نمی‌رسیم.

علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اواسط اسفند با آغاز همه‌گیری کرونا در پیام ویدیویی کوتاهی از وزارت بهداشت، دست‌اندرکاران پزشکی کشور گفته بود زحمات آنان «بسیار با ارزش است و جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد» و «اجر و ثواب الهی» را به دنبال خواهد داشت. خامنه‌ای بعد از بیش از ۱۱ روز انتظار با درخواست روحانی برای تخصیص یک میلیارد یورو به مقابله با کرونا از صندوق توسعه ملی موافقت کرد. دولت اما اعلام کرده است که ۱۰ میلیارد دلار به حمایت از کسب و کارها که چهل درصد از اقتصاد ایران را شامل می‌شود اختصاص می‌دهد. سهم پرستاران و پزشکان در این میان همان اجر الهی همراه با ۱۹ هزار تومان پاداش برای دو ماه کار است.

مهیمن الخطاوی، پرستار پناهنده عراقی در بخش بیماران کرونایی بیمارستان طالقانی آبادان کار می‌کند. او در مصاحبه با دیده‌بان حقوق بشر گفته است:

«ما همه می‌ترسیم، اما من هنوز هم امیدوار هستم. هر روز شیفت خود را با امید شروع می‌کنم که همه تجهیزات محافظت شخصی مورد نیاز موجود باشند، و بیمارانم برای من اولویت دارند. دو بیمار داشتیم که نتیجه آزمایشاتشان مثبت بود اما بهبود یافتند. در یک دوران پر استرس، این خود پرتوی نور کوچکی است.»

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر مهیمن پس از اینکه پدرش حدود چهل سال پیش به دلیل ناامنی از شهر عمره در استان میسان جنوب شرقی عراق گریخت، در اهواز متولد شد. او پس از پایان دوره دبیرستان، با کمک طرح بورسیه تحصیلی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در رشته پرستاری ادامه تحصیل داد. مهیمن در مصاحبه با دیده‌بان حقوق بشر می گوید احساس افتخار می کند که در شرایط بحران بهداشت عمومی که کشور را درگیر کرده است، می‌تواند هم به افراد جامعه میزبان و هم سایر پناهندگان کمک کند.

محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم سه هفته قبل از ابتلای ۱۷۰ پزشک و پرستار این شهر به کرونا خبر داد. در استان گیلان هم تا آن تاریخ دست‌کم ۹ پزشک، هشت پرستار و ماما، و شش نفر از کارکنان شبکه بهداشت و درمان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. از تعداد پرستاران و پزشکان ایرانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند اطلاعی در دست نیست. این اطلاعات در ایران محرمانه و امنیتی است. وزارت بهداشت چین اما در آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ اعلام کرده بود که بیش از ۳۰ درصد کادر درمان در بیمارستان‌ها بر بالین بیماران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

روحانی دوشنبه ۱۸ فروردین‌ در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی ضمن اشاره به طرح بازگشایی پلکانی کسب و کارها گفت:

«با توجه به امکانات و تجهیزات بیمارستانی، پزشکان و پرستاران ما نباید نگران باشند. تا امروز آن‌ها با فداکاری اقدام کرده‌اند و ما هم تامین امکانات و تجهیزات به اندازه کافی انجام دادیم و از امروز به بعد هم بیشتر تامین و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهیم.»

سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که در بخش‌هایی که بیماران مبتلا بستری هستند ویروس کرونا تا چهار متر در هوا در حرکت است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید