25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

حقوق مقام‌های ایرانی در سال کرونا

ایران

یک روز پس از انتشار گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۷ که خبر از گم شدن ۴/۸ میلیارد دلار ارز داده است، حسن روحانی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مجلس، عصبانی و صریح گفت که گزارش صد درصد غلط است و همین واکنش رییس‌جمهوری، امروز تیتر اول بیشتر روزنامه‌هاست.

شرق تیتر کنایه‌آمیزی را انتخاب کرده و از قول روحانی نوشته است «بخشی که شنیدم صد درصد غلط بود». جهان صنعت که دیروز از غارت قانونی نوشته بود، امروز تیتر زد: «دولت علیه دیوان محاسبات». روزنامه کیهان اما دستور رییس قوه قضاییه به دادستان تهران را برجسته کرده که از «رسیدگی ویژه به پرونده ۴/۸ میلیارد دلار ارز دولتی» خبر داده است.

 مفقودی این رقم بزرگ در حالی است که ماجرای درخواست وام پنج میلیارد دلاری دولت از صندوق بین‌المللی پول همچنان در صدر اخبار است و دنیای اقتصاد از «دلیل توقف ایران پشت چراغ قرمز آی.ام.اف» نوشته است. روزنامه اقتصاد مردم تیتر نخست را از حرف‌های حسین راغفر، اقتصاددان، انتخاب کرده که گفته است « ۲۰ میلیارد دلار از کشور خارج شد، حالا وام ۵ میلیاردی می‌خواهیم».

نمایندگان مجلس هم دست به قلم شده‌اند و یادداشت به روزنامه‌ها فرستاده‌اند. غلامعلی جعفر‌زاده، نماینده مجلس، در یادداشتی با عنوان «ضعف در پاسخگویی» که به‌عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد منتشر شده است، حرف رییس‌جمهوری را تایید کرده که یک دلار هم گم نشده است، اما دلیل این گزارش دیوان محاسبات را در این دانسته است که دستگاه‌های اجرایی به دستگاه‌های نظارتی پاسخ نمی‌دهند و بهتر بود حسن روحانی قبل از گزارش دیوان محاسبات، این توضیح‌ها را ارائه می‌داد. جعفر‌زاده به همکارانش در مجلس هم گفته است که در میانه بحران کرونا، بحران دیگری درست نکنند که مملکت به اندازه کافی مشکلات دارد.

آرمان ملی نیز در گزارشی، دیوان محاسبات را متهم به جناحی بودن کرده و نوشته چطور است که این دیوان کاری به پول‌های گم‌شده دوران احمدی‌نژاد ندارد و مثال هم زده است که قرار بود ۱۳۰ میلیون دلار با هواپیما به ایران بیاید، اما فقط ۱۰۰ میلیون دلار تحویل بانک مرکزی شد و مسئولان دولت وقت به‌راحتی گفتند ۳۰ میلیون دلار گم شده است.

اما شهربانو امانی، نماینده پیشین مجلس، در روزنامه آفتاب یزد، سعی کرده است گزارش دیوان محاسبات را از زاویه‌ای دیگر ببیند. این نماینده سابق نوشته است که تحریم‌ها باعث شد یک شبکه رانتی سازمان‌یافته به وجود بیاید که ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و کاسبان تحریم در هر دولتی می‌توانند از رانت استفاده و سود‌جویی کنند.

امانی این ایراد را هم به دیوان محاسبات گرفته است که به‌جای ارائه گزارش، باید برخورد و پیشگیری کند و دیگر این‌که این گزارش بایستی هم‌زمان با اعلام بودجه سال بعد ارائه می‌شد، نه با یک سال تاخیر.

روزنامه اصول‌گرای کیهان هم به رصد مطالب روز گذشته روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره گم شدن دلارها پرداخته و نوشته است که این روزنامه‌ها برای حراج ذخایر ارزی کف و سوت می‌زنند و آن زمانی که همه کارشناسان می‌گفتند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی کار اشتباهی است، عکس اسحاق جهانگیری را در لباس سوپرمن روی صفحه اول کار می‌کردند. کیهان با‌تاسف گفته است که اقدام اشتباه دولت روحانی ۱۸ میلیارد دلار را بر باد داد.

از این مفقودی میلیاردی که بگذریم، با شکسته شدن قرنطینه تهران، شیوع کرونا گسترش یافته و به گزارش روزنامه شهروند، کرونا در تهران جانی دوباره گرفته است و ۷۰ درصد قربانیان کرونا در تهران‌اند. در این گیر‌و‌دار، سپاه پاسداران از دستگاهی رونمایی کرده که مدعی است می‌تواند از صد متری ویروس را تشخیص دهد. بیشتر روزنامه‌ها نسبت به این اختراع سپاه پاسداران بی‌اعتنا بودند، ولی روزنامه وطن امروز کار سپاه پاسداران را جدی گرفته و در صفحه اول از دستگاه کرونا‌یاب گفته و عکس سرداران سپاه پاسداران را فاتحانه در صفحه اول کار کرده است. روزنامه جهان صنعت اما این دستاورد را به سُخره گرفته است و محمد‌رضا ستوده در یادداشتی طنز، نوشته است که امپراتوری کرونا تمام شد و باید الکل طبی و دستکش‌ها را دور بریزیم و منتظر باشیم که همه کشورها برای خرید این دستگاه صف بکشند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید