29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

طلافروشی در ایران

ایران

بر اثر شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش قیمت نفت وضعیت اقتصادی ایران روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود. در روزهای اخیر اقشار گوناگون مردم برای فروش طلاهای خانگی خود به طلافروشی‌ها مراجعه می‌کنند اما آن‌ها پولی ندارند که طلاهای مردم را خریداری کنند.

 محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران با اشاره به افزایش مراجعه مردم به طلافروشی‌ها گفت: «افراد زیادی از دهک پایین تا بالای جامعه در روزهای اخیر برای فروش طلا و جواهر خود به واحدهای طلافروشی در بازار طلا و جواهر مراجعه کرده‌اند. اما ۵۰ روز طلا و جواهرفروشی‌ها فروش نداشته‌اند و همین امر باعث شده تا نسبت به خرید طلاهای مردم به مشکل بخورند؛ وقتی این واحدها پولی ندارند چطور باید طلا و جواهر را از مردم بخرند؟»

به‌گفته کشتی‌آرای، «نقدینگی در واحدهای طلا و جواهرفروشی به‌شدت کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم نقدینگی از خرید طلا امتناع می‌کنند و همین امر باعث بروز مشاجراتی بین مشتریان و این واحدها شده است».

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران می‌گوید در شرایط کنونی «دهک پایین برای تأمین امرار معاش و دهک بالا برای پاس کردن چک و پرداخت بدهی‌های خود نسبت به فروش طلاهای خود اقدام می‌کنند».

قیمت طلا به عنوان یکی از اصلی‌ترین فلزات گران‌بها و کالای سرمایه‌ای در زمان بی‌ثباتی بر بازار و یا بحران‌های اقتصادی افزایش می‌یابد.

قیمت سکه و طلا در ایران در اسفندماه سال گذشته، یک روز پیش از آن‌که گروه ویژه اقدام مالی FATF ایران را به دلیل برآورده نکردن شروط لازم برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، در فهرست سیاه خود قرار داد، افزایش بی‌سابقه‌ای یافت. پیش‌بینی می‌شود که این افزایش در پی شیوع ویروس کووید-۱۹ و کاهش شدید قیمت نفت بیشتر شود.

قیمت طلا در سال ۱۳۹۸ با نوسان‌های زیادی همراه بوده که در نهایت ۴۰ درصد افزایش داشت. قیمت سکه بهار آزادی نیز در این سال کمتر از طلا و معادل ۳۴ درصد گران شد. اما به‌گفته کارشناسان بازار با تغییرات بازار جهانی قیمت این فلز گران‌بها، بهای آن در سال ۱۳۹۹ در ایران نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

در آغاز سال ۲۰۲۰ موج نخست افزایش قیمت طلای جهانی آغاز شد و با شیوع کرونا و سقوط‌های تاریخی بازارهای سهام جهانی، طلا به رکوردهای هفت ساله خود در نزدیکی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید.

در پی فروپاشی قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته گذشته، تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ پیش‌بینی کردند که تا ۱۸ ماه آینده هر اونس طلا به ۳۰۰۰ دلار برسد. بانک دانمارکی ساکسو صعود قیمت هر اونس طلا به ۴۰۰۰ دلار را تا چند سال دیگر پیش‌بینی کرد. شرکت تی‌دی سکیوریتیز نیز پیش‌بینی کرد که بهای این فلز ارزشمند تا سه ماه آینده به ۱۹۰۰ دلار برسد.

در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا با رشد ۲,۱۸ درصدی به بالاترین سطح هشت سال گذشته رسید.

حسین راهداری، کارشناس بازارهای مالی به سالنامه «تجارت‌فردا» گفته است:

«دو پارامتر مهم در تعیین قیمت سکه و طلا، قیمت ارز و قیمت جهانی اونس طلا هستند. چشم‌انداز بازار ارز نشان می‌دهد که علی‌القاعده باید صعودی باشد. در بازار جهانی هم قیمت طلا بسیار به ریسک‌های ژئوپولتیک و اقتصادی حساس است. از آن جهت که طلا دارایی امن و مأمنی برای گریز ریسک به حساب می‌آید. حال با این شرایط، قیمت سکه و طلای داخل نیز صعودی خواهد بود، اما تصمیم دولت برای کنترل قیمت دلار بسیار مهم است. با توجه به شرایط سیاسی پیرامون قیمت ارز، صعود سکه متناسب با قیمت جهانی و کمی بیشتر قابل انتظار است، اما در صورت از کنترل خارج شدن نرخ ارز که به‌خصوص با انتخابات آمریکا امکان رخ دادن آن بسیار زیاد است، بازدهی سکه طلا احتمالاً در سال آتی بیش از هر بازار دیگری خواهد بود.»

با افزایش قیمت طلا اکنون مردمی که به‌دنبال تأمین هزینه‌های معاش خود هستند به فکر فروش طلاهای خانگی خود افتاده‌اند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید