25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

جمهوری اسلامی ایران، اصلی‌ترین حامی حزب الله لبنان است.

ایران

جمهوری اسلامی ایران تصمیم دولت برلین را مبنی بر ممنوع کردن فعالیت های حزب الله لبنان در خاک آلمان محکوم کرد و هشدار داد که آلمان بهای تصمیم خود را خواهد پرداخت که به گفتۀ حکومت ایران صرفاً برای خشنود کردن اسرائیل و آمریکا گرفته شده است.

 دیروز پنجشنبه سی ام آوریل، دولت آلمان کلیه "فعالیت های سازمان تروریستی حزب الله" را در خاک این کشور ممنوع اعلام کرد و پلیس و نیروهای امنیتی آلمان در عملیاتی گسترده و سراسری مساجد و دفاتر انجمن های وابسته به حزب الله را مورد تجسس قرار دادند. دولت آلمان گفته است که آمریکا و اسرائیل از مدت ها پیش خواستار ممنوعیت فعالیت های حزب الله در خاک آلمان بوده اند و این گروه را سازمانی تروریستی می دانند.

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای که به این مناسبت منتشر کرد، نوشته است که انگیزۀ دولت آلمان از اتخاذ چنین تصمیمی دنبال کردن اهداف "دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و رژیم آمریکا" بوده است.

بیانیۀ وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن تصمیم دولت برلین، گفته است که تدبیر"دولت آلمان بی احترامی کامل به ملت لبنان است" زیرا حزب الله لبنان، به گفتۀ حکومت اسلامی ایران، رسماً و قانوناً عضو دولت و مجلس لبنان است. حکومت ایران همچنین گفته است که حزب الله لبنان نقش کلیدی در مبارزه با داعش در منطقه داشته است و دولت آلمان اینک باید "با نتایج منفی تصمیم خود در مواجهه با گروه های حقیقتاً تروریستی روبرو شود."

حزب الله لبنان به یاری سپاه پاسداران و حکومت اسلامی ایران در اوایل دهۀ ١٩٨٠ تأسیس شد و مهمترین گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران در منطقه به شمار می رود. در اروپا اعضای این گروه در قتل مخالفان سیاسی حکومت ایران نیز مستقیماً دست داشته اند. نخستین سوءقصد نافرجام به جان شاپور بختیار توسط انیس نقاش و گروه او در پاریس و همچنین ترور رهبران حزب دموکرات کردستان ایران و دیگر فعالان ایرانی در رستوان میکونوس برلین از نمونه های شناخته شدۀ عملیات تروریستی حزب الله لبنان علیه مخالفان رژیم ایران در اروپا به شمار می روند.

تاکنون کشورهای اروپایی تنها فعالیت های نظامی حزب الله لبنان را ممنوع اعلام می کردند و باصطلاح شاخۀ سیاسی این گروه اجازه و امکان فعالیت در کشورهای اروپایی را داشت. تصمیم اخیر دولت آلمان در قبال حزب الله قطعاً بر تصمیم گیری دیگر دولت های اروپایی عضو یا غیر عضو اتحادیۀ اروپا اثر خواهد گذاشت.

متن توسط :
ناصر اعتمادی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید