02
پنج شنبه, می
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 23 شوال 1445

صلح امام حسن در ادبیات سیاسی ایران در برابر "قیام امام حسین" قرار دارد

ایران

انتشار توییتی از آیت الله علی خامنه ای درباره صلح امام حسن که به تعبیر رهبر ایران "خود را فدای مصلحت واقعی کرد" باعث گمانه‌زنی‌های گسترده از جمله در میان کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

 آیت الله خامنه ای در توییت خود به مناسبت سالگرد تولد امام دوم شیعیان نوشته است "من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. ایشان حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى کند و تن به صلح دهد، براى اینکه دیدبانى اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسل های آینده‌ تاریخ را در موقع خود انجام دهد".

عبارت توییت شده در حساب آقای خامنه ای مربوط به اظهارات او در سال های گذشته است که بازنشر شده است.

Khamenei 2

به دلیل اینکه رهبر ایران با استناد به صلح امام حسن با مذاکرات رسمی و علنی ایران و آمریکا بر سر پرونده اتمی ایران موافقت کرد و آن را "نرمش قهرمانانه" خواند، توییت تازه او درباره "شجاعترین چهره تاریخ اسلام است" که حاضر شده "تن به صلح دهد" و خود را "فدای مصلحت" کند مورد توجه واقع شده است.

به کارگیری زبان اشاره در حساب های رهبر ایران در شبکه های اجتماعی، استفاده از زبان استعاری و تکیه بر تاریخ تشیع برای بیان مواضع سیاسی روز از سوی آیت الله خامنه ای باعث شده است که انتشار هر عبارتی از سوی او با تفسیر و تحلیل همراه باشد.

توییت او درباره صلح امام حسن با توجه به شدت گرفتن تنش ها میان ایران و آمریکا در ماه های اخیر، از سوی برخی نشانه تمایل آیت الله خامنه ای به صلح و مذاکره با ایالات متحده تعبیر شده است.

صلح امام حسن در ادبیات سیاسی ایران در برابر "قیام امام حسین" قرار دارد، قیامی که به ایستادگی در برابر دشمن و احتمال کشته شدن در این راه به جای مصالحه با دشمن اشاره دارد.

امام دوم شیعیان در حالی که سپاه تحت امر او با سپاهیان معاویه، والی شام، در آستانه جنگ بود تن به مصالحه داد و از بروز درگیری خودداری کرد. صلح امام حسن به عنوان الگویی در میان برخی از شیعیان برای حل و فصل اختلافات با دشمن به جای جنگ و نبرد قرار دارد.

آیت الله خامنه ای از دو سال پیش که آمریکا از توافق هسته ای برجام با ایران خارج شد بارها مذاکره مستقیم با این کشور را رد کرده و گفته خود او ترامپ را "حتی شایسته مبادله پیام نمی داند" با این حال دولت ایران می گوید در صورت بازگشت ایالات متحده به توافق برجام در قالب گروه ۱+۵ حاضر به گفت و گوی مستقیم است.

مقام های دولت آمریکا می‌گویند در صدد هستند که تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل را که پاییز امسال به اتمام می رسد، تمدید کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که چنین کاری "عواقب وخیمی" به دنبال خواهد داشت. آقای روحانی گفته منظور از عواقب وخیم را در نامه ای به رهبران کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین توضیح داده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید