25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

بر اساس اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، برگزاری مراسم روز قدس در تمام نقاط ایران ممنوع اعلام شد.

ایران

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد که در «روز جهانی قدس [...] هیچ برنامه‌ای [...] تحت عنوان روز قدس در هیچ‌ نقطه از کشور برگزار نخواهد شد». بر اساس اطلاعیۀ این شورا، این تصمیم «در پی محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری شایسته و گسترده راهپیمایی سراسری» و نیز برای شنیدن سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای اتخاذ شده است. حسن روحانی روز گذشته با تأکید بر اهمیت این روز گفت در شهرستان‌هائی که وضعیت آنها سفید است، این مراسم به «صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار می‌شود». اطلاعیۀ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که دارای لحنی قاطعانه است، برنامۀ اعلام شده برای این روز از سوی رئیس جمهوری را لغو می‌کند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت/ ۱۷ مه، در اطلاعیۀ خود برای اعلام لغو کلیۀ برنامه‌های روز قدس، با تاکید بر اهمیت این روز که از نظر این شورا «نماد صف‌بندی حق در مقابل باطل و مظهر حمایت جهانی از مردم رنج‌کشیده فلسطین» و « روز دمیدن خون تازه در رگ‌های امت اسلامی و برافراشته تر کردن پرچم مبارزه با رژیم صهیونیستی و مقاومت توام با امید و معنویت تا آزادی فلسطین» است، یادآور می‌شود که در این روز آیت‌الله علی خامنه‌ای «به صورت زنده و تلویزیونی با مردم سخن» خواهد گفت و بنابراین «به منظور کسب فیض حداکثری از بیانات ولی‌امر مسلمین هیچ برنامۀ دیگری تحت عنوان روز قدس در هیچ‌ نقطه از کشور برگزار نخواهد شد».

این اطلاعیه از یکسو تاکید می‌کند که برگزاری «روز جهانی قدس» و «پاس داشت موضوع فلسطین [..] واجب شرعی و در هر شرایطی تعطیل‌ناپذیر است» و از سوی، اعلام می‌دارد که «در پی محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری شایسته و گسترده راهپیمایی سراسری»، هیچ برنامه‌ای به استثنای سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در کشور برگزار نخواهد شد.

این سخنرانی که از آن با عنوان «برنامه‌ای بس گرانبها و استثنایی» یاد شده، بر اساس این اطلاعیه در آخرین جمعۀ ماه رمضان، ٢ خرداد ١٣٩٩ برابر با ٢٢ مه ٢٠٢٠، در ساعت ١٢ به وقت تهران انجام خواهد گرفت.

در هفته‌های گذشته چگونگی برگزاری روز قدس موضوع گفتگوهای بسیار میان نهادهای مختلف دخیل در برپائی آن بود.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته درباره برگزاری تظاهرات حکومتی روز قدس با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت «روز قدس امسال در ۲۱۸ شهرستانی که وضعیت آنها سفید است و نماز جمعه در آن برقرار است [به] صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار می‌شود». او در بارۀ برپائی این مراسم در تهران به وضعیت قرمز این شهر از نظر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت «اما خیلی سخت است به عنوان پایتخت در آن خبری نباشد» و افزود «قرار شد با مسوولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک مبدأ تا یک انتها، مراسم نمادینی به شکل حرکت خودروها بدون اجتماع مردم داشته باشیم».

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی امروز اعلام کرد که این سختی را با سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای جبران می‌کند.

پیش از آن نصرت‌الله لطفی، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در نشست هماهنگی این روز گفته بود با توجه به شیوع ویروس کرونا سه طرح برای برگزاری این روز مطرح شده است. نخستین طرح، بگفتۀ او، برگزاری راهپیمایی همانند سال‌های گذشته پس از برپایی نماز جمعه در شهرهایی دارای مجوز بود. او از دومین طرح با عنوان «راهپیمایی خودرویی» نام برد که بر اساس آن «در شهرهایی مثل تهران و مراکز استانها موتور سواران با پرچم مسیری را طی می‌کنند و در همان حال خانواده‌ها سوار بر خودرو و با رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی شرکت» می‌کنند.

از طرح سوم با توضیح «بهره‌مندی از فضای مجازی» و انجام «راهپیمایی مجازی [...] با برافراشتن پرچم فلسطین و اقدام به آتش زدن پرچم‌های آمریکا و رژیم اسرائیل» یاد شده بود.

در همان نشست، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفته بود «ایرادی ندارد قاطعانه اعلام کنیم که امسال مراسم راهپیمایی روز قدس برگزار نخواهد شد» و افزود «نباید این دغدغه را داشته باشیم که دشمن درباره راهپیمایی چه می‌گوید». ظاهراً او در این زمینه به سخنان نصرت‌الله لطفی اشاره داشت که با نگرانی از شرکت اندک در این مراسم گفته بود «اگر هم راهپیمایی بشود، هیچ عاقلی مقایسه سال قبل و بعد را نمی‌پذیرد و محدودیت و تعطیلی در همه کشورها وجود دارد.»

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید