29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

روایت معاون بهزیستی خراسان رضوی از ابعاد نوزادفروشی به دلیل فقر؛انتقال ۲۰۰نوزاد فروخته شده با حکم دادگاه به بهزیستی

ایران

معاون بهزیستی استان خراسان رضوی از افزایش پدیده «خرید و فروش نوزادان و کودکان» خبر داد و گفت که فقط در این استان دادگاه ۲۰۰ نوزاد و کودک فروخته شده را به بهزیستی تحویل داده است.

 غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به پدیده خرید و فروش نوزادان در این استان، گفت که «خرید و فروش نوزادان خانواده‌هایی که از لحاظ مالی توانایی نگهداری فرزند را ندارند در حاشیه بیمارستان‌ها از سوی دلالان صورت می‌گیرد».

حقدادی تاکید کرد که «فقر مالی شدید» یکی از دلایل اصلی این پدیده است و گفت: «خانواده‌هایی که از لحاظ مالی توانایی نگهداری فرزند را ندارند، دچار فقر مالی شدید، معتاد و یا ناخواسته بچه‌دار شده‌اند، فرزند خود را می‌فروشند.»

او با اشاره به اینکه خرید و فروش نوزادان در حاشیه بیمارستان‌ها انجام می‌شود، گفت که سازمان بهزیستی در جلساتی که با مدیران بیمارستان‌ها داشته، توانسته این امر را از بیمارستان‌ها پاک کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه خرید و فروش نوزادان و کودکان غیرقانونی است، گفت که «فرزندخواندگی غیرقانونی» به معنای این است که کسی از مجاری غیرقانونی فرزندی را تحویل بگیرد.

غلامحسین حقدادی با اشاره به بررسی پرونده‌های متعددی از «فرزندخواندگی غیرقانونی» در دادگاه‌های این استان، گفت: «افرادی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند صلاحیت لازم را برای فرزندخواندگی ندارند، به همین دلیل دست به چنین کاری می‌زنند.»

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت که «از سوی دادگاه حدود ۲۰۰ کودک به سازمان بهزیستی فرستاده شده است که دادگاه تشخیص بی‌گناه بودن از خرید و فروش غیرقانونی آنان را صادرکرده و جنبه خیرخواهانه آن‌ها ثابت شده است.»

همزمان با سخنان معاون بهزیستی استان خراسان رضوی از افزایش پدیده «خرید و فروش نوزادان و کودکان» در این استان، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از افزایش موارد فرزند خواندگی قانونی خبر داد و گفت که سالانه دو هزار کودک به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند.

به گفته مسعودی فرید، سالانه یک هزار و ۷۰۰ کودک به فرزندخواندگی دائمی و ۳۰۰ کودک نیز به امین موقت سپرده می‌شوند چون واگذاری کودکان به سرپرست امین موقت بهتر از ماندن در مراکزی است که هر شش ماه مربی آنها تغییر می‌کند.

او گفت که برای فرزندخواندگی در ایران مواردی مانند سلامت روان، توانایی نگهداری کودک، نداشتن اعتیاد، نداشتن سوء پیشینه و سوء شهرت و همچنین دارا بودن تمکن مالی باید احراز شود؛ این گزینه و رویکرد بهزیستی کشور حاصل مطالعه روند فرزندخواندگی در ده کشور دنیا است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت که تا قبل از تصویب قانون فرزندخواندگی سال۹۲، فرزندخواندگی فقط شامل کودکانی می‌شد که پدر و مادر نداشتند اما در حال حاضر حتی کودکانی که قاضی، حکم سلب حضانت دائم والدین آنان را صادر کند به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید