26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

ستیز بر سر هزینه‌های ایران در سوریه

ایران

هزینه مالی حضور در سوریه و حفظ حکومت بشار اسد، برای جمهوری اسلامی، به محل دعوای لفظی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بدل شده است. فلاحت‌ پیشه در یک مصاحبه اعلام کرد ایران به رژیم سوریه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی کرده است. شریعتمداری، اظهارات فلاحت‌پیشه را «عوامانه»، دروغ و همسو با «دشمن» خوانده و گفته او «خزانه دولت را از دخل بقالی تشخیص نمی‌دهد».

 

اظهارات حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به رژیم بشار اسد، به واکنش حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان منجر شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در مصاحبه با برنامه اینترنتی رودررو به سفرش به سوریه اشاره کرد و گفت:

«زمانی که به سوریه رفتم عده‌ای گفتند هزینه درست کردم! ولی باز هم تکرار می‌کنم ما شاید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار به سوریه پول دادیم و باید از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است.»

به دنبال انتشار این مصاحبه در وبسایت‌های خبری، حسین شریعتمداری، پنج‌شبه یکم خرداد در یادداشتی در روزنامه کیهان، ‌هم‌موضع با مقامات جمهوری اسلامی، کمک‌های مالی ایران به رژیم سوریه را تکذیب کرد و اظهارات فلاحت‌پیشه را «سخیف» و «عوامانه» و ناشی از «کم‌دانی» او خواند.

مدیرمسئول روزنامه امنیتی کیهان با استفاده از مسئله معافیت سپاه پاسداران در گزارش‌دهی درباره بودجه و هزینه‌های خود، فلاحت پیشه را به دروغگویی و «کمک‌رسانی به ترامپ» متهم کرد و نوشت: «معلوم نیست این عدد و رقم را از کجا آورده است. ادعای ایشان در حالی است که آمریکا به عنوان اصلی‌ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران که در این موارد به اغراق‌گویی شهرت دارد، مدعی است که ایران ۱۶ میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است. یعنی آمریکا ادعا می‌کند در کل منطقه۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم (البته به دروغ) و حتی نه اینکه این ۱۶میلیارد دلار را به این یا آن کشور یا این و آن گروه مقاومت داده باشیم. این مبلغ کلان از کجا تهیه شده و به سوریه داده شده است؟ ظاهراً آقای فلاحت‌پیشه فرق میان خزانه دولت و دخل بقالی سر کوچه خودشان را نمی‌داند و تصور می‌کند به همان آسانی که بقال سر کوچه دست توی دخل می‌کند و فلان مبلغ را به شاگردش می‌دهد تا مثلاً برای ناهار دوتا دیزی آبگوشت بخرد، می‌توان از خزانه دولت هم برداشت کرد»

شریعتمداری به صورت تلویحی فلاحت‌پیشه را تهدید کرد و نوشت: «چه انگیزه‌ای داشته‌اید که حتی در دروغگویی علیه وطنتان روی دست آمریکا نیز بلند شده‌اید؟ خوشبینانه‌ترین احتمال درباره اظهارات سخیف آقای فلاحت‌پیشه، کم‌دانی و عوامی ایشان است و احتمالات دیگر اگرچه با برخی از شواهد همراه است ولی ان‌شاءالله که صحت نداشته باشد».

مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند به درخواست رسمی دولت سوریه در چهار سطح راهبردی، عملیاتی، تاکتیکی و فنی به ارتش اسد کمک می‌کنند. با وجود این، علاوه بر حضور نظامی ایران از طریق سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) و شبه‌نظامیان وابسته‌ به آن در سوریه، کمک‌های مالی ایران به سوریه بارها تایید شده است.

برایان هوک، مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» ۹ آبان / ۳۱ اکتبرگذشته در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه میزان این کمک‌ها را ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرده و گفته بود: «ایران ۱۶ میلیارد دلار خرج شبه‌نظامیانش در عراق و سوریه کرده است».

به‌رغم ادعای حسین شریعتمداری، سپاه قدس علاوه بر دریافت بودجه‌های یک نهاد فرا دولتی، به خزانه دولت نیز دسترسی بی‌حد و حصر دارد. سال گذشته به‌دنبال ترور قاسم سلیمانی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به مجلس دستور داد ۲۰۰ میلیون یورو خون‌بهای سلیمانی را تحت عنوان بودجه جداگانه، از جیب ملت ایران و به صورت مشخص از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص دهد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید