20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

مورگان اورتگاس: نفرت یهود‌ستیزانه رژیم تهران جای تعجب ندارد اما ناراحت کننده است

ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «نفرت یهود‌ستیزانه و اسرائیل‌ستیزانه» رژیم ایران هرچند «جای تعجب ندارد اما ناراحت کننده است.»

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا در پاسخ به این سوال که «به نظر شما چرا ایران در میانه بحران ویروس کرونا مجددا به سراغ چنین لفاظی‌هایی می‌رود و جهان برای متوقف کردن آنها چه کار می‌تواند بکند؟»، گفت: سوال بسیار خوبی است. این نفرت یهود‌ستیزانه و اسرائیل‌ستیزانه که از رژیم در تهران می‌آید، در تمام طول سال، چه ما در بحبوحه این همه‌گیری باشیم یا نه، روی می‌دهد. این جای تعجب ندارد، ولی ناراحت کننده است. شما می‌بینید در حالی که اسرائیل تلاش دارد در تماس بیشتری با همسایگانش باشد و روابط بیشتری با کشورهای عربی ایجاد کند، و شاهد هستید که پرزیدنت ترامپ می‌کوشد چشم‌اندازی برای صلح را معرفی کند یا تلاش می‌کند اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به میز برای مذاکره دعوت کند. شما شاهد رویدادی تاریخی در سال ۲۰۲۰ بوده‌اید و آن این بود که اسرائیل سرانجام برای نخستین بار اجازه داده طبق چشم‌انداز پرزیدنت ترامپ برای صلح، دولت فلسطینی دائر شود. به جای آن، ایران تمرکز کردن بر ادبیات نژادپرستانه و یهودستیزانه را برگزیده است و همواره از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت:‌ «من فکر می‌کنم به دلیل این که متاسفانه شاهد مرگ ۲۰ تا ۳۰ مقام رسمی ایران در پی ابتلا به ویروس کرونا بوده‌ایم، مردم ایران از حاکمیت خود در مورد سوءمدیریت این همه‌گیری خشمگین هستند. و آیت‌الله در این سال‌های کهولت و نزدیک به پایان عمر خود، تصمیم‌ می‌گیرد از راه ادبیات تنفربرانگیز و تبعیض نژادی، مردم را به سمت خود بکشاند. ما می‌دانیم که مردم ایران این چیزها را باور ندارند. ما می‌دانیم مردم ایران فهمیده هستند، آن‌ها فرهنگ و تاریخی طولانی و متنوع دارند و مردم ایران مردمی بسیار سربلند هستند و به خود افتخار می‌کنند و باید هم همین‌طور باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت:‌ «ما فکر می‌کنیم آنها [مردم ایران] می‌دانند آیت‌الله دارد چه کار می‌کند. او تلاش دارد از راه تبعیض نژادی و تنفر، مردم را متحد کند و من امیدوارم مردم ایران هیچ‌وقت به چنین چیزی باور نداشته باشند.»

همراهی متحدان آمریکا با تحریم مقامات ایران

خانم اورتگاس در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم جدید مقامات جمهوری اسلامی، از جمله وزیر کشور ایران، و پیوستن متحدان ایالات متحده به این حرکت گفت:‌ «ما فکر می‌کنیم تمامی کشورهای غربی، تمام کشورهای دموکراتیک سراسر جهان، و تمام کشورهایی که برای حقوق بشر، برای کرامت و فردیت انسانی، و برای صلح اهمیت قائل هستند، باید بتوانند برای تحریم‌های حقوق بشری به ما ملحق شوند. این مسئله‌ای جدا از برجام، یا هر چیز مرتبط با برنامه تسلیحات هسته‌ای، و برنامه موشکی بالستیک ایران است. … [افرادی که تحریم شده‌اند]دستور کشتار معترضان ایرانی را دادند. ما می دانیم که آنها معترضان بی‌گناهی بودند که شاید به موضوعات مختلف - مانند افزایش قیمت بنزین، یا اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی که رژیم ایران روزها در موردش به مردم ایران و به جهان دروغ گفت - اعتراض داشتند. خلاصه کلام این که مردم حق دارند به شکلی صلح‌آمیز اعتراض کنند. آنها این حق را دارند که به خاطر اعتراض صلح‌آمیز توسط دولت‌شان کشته نشوند.»

عواقب برداشتن ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده درباره «عواقب برداشتن ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران در منطقه» نیز به صدای آمریکا گفت:‌ «وزیر خارجه پمپئو به صراحت گفته است، انقضای این تحریم تسلیحاتی که ماه اکتبر در سازمان ملل روی می‌دهد، چیزی نیست که آمریکا بتواند با آن همراه شود. وقتی تحریم تسلیحاتی برداشته شود رژیم تهران قادر خواهد بود تانک‌ها و سلاح‌های متعارف را خریداری کند. بنابراین، ما هم‌اکنون در فاز اول هستیم که طی آن از طریق کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، و تمامی تیم‌مان در آن جا تلاش می‌کنیم که شورای امنیت خطر انقضای این تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر را درک کرده و آن را تمدید کند. … ما تمامی توانایی‌های دپیلماتیک خود را به کار می‌گیریم تا اطمینلان یابیم که این تحریم تسلیحاتی برداشته نمی‌شود. … متاسفانه تاریخ نشان داده است که هرگاه هرگونه معافیت از تحریم‌ها، کمک‌های امدادی، و هر چیز دیگری که به رژیم ایران در تهران داده شده، آنها از این پول برای برنامه‌های مختلف تسلیحاتی‌شان و تامین تسلیحاتی تروریست‌های نیابتی‌شان در منطقه استفاده کرده و این پول را صرف مردم ایران نکرده‌اند.»

خروج ایران از سوریه و تاثیر کارزار فشار حداکثری

خانم اورتگاس درباره اظهارات مقامات اسرائیل مبنی بر خروج ایران از سوریه و اینکه «آیا این از نتایج کارزار فشار حداکثری است»، گفت:‌ «ما کارزار فشارحداکثری اقتصادی‌مان را ادامه می‌دهیم. پرزیدنت ترامپ بارها به طور کاملا علنی گفته است که او خواستار جنگ با ایران نیست، خواستار رسیدن به راه‌حلی مسالمت آمیز است، و مایل است با آن‌ها گفت‌وگو کند. … ما می‌دانیم که کارزار فشارحداکثری ما جوابگو بوده است. ما می‌دانیم که مردم ایران بسیار [از رژیم] ناامید شده‌اند، چرا که دست حکومت رو شده است. وقتی منابع مالی در سراسر جهان مسدود می‌شوند، اولویت‌های دولت‌ها [برای صرف منابع] آشکار می‌شود. آنها باید فکر کنند که چه طور از این منابع محدودی که دارند برای مردم خود استفاده کنند. ولی رژیم ایران این را انتخاب نکرده است. آنها ترجیح داده‌اند منابع خود را صرف ادامه تامین مالی این گروه‌های نیابتی در سراسر خاورمیانه کنند، در امور کشورهای دیگر مداخله کنند، و موشک شلیک کنند. … ما اظهارات آیت‌الله، روحانی، و ظریف را شنیده‌ایم و این اظهارات حاکی است که آن‌ها به هیچ‌گونه راه حل دیپماتیک علاقه‌ای‌ ندارند. بنابراین، تا وقتی که آنها رفتار کردن مانند یک کشور عادی را در پیش نگیرند، از تهدید منطقه دست برندارند، و به رفتار خود به عنوان تهدیدی برای خاورمیانه، اسرائیل، و آمریکا پایان ندهند، کارزار فشارحداکثری ادامه خواهد داشت.»

واکنش آمریکا به مبادله نفت و طلا توسط ایران و ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان این گفتگو در پاسخ به پرسش دیگری درباره خطر مبادله نفت در مقابل طلا توسط ایران و ونزوئلا و واکنش احتمالی ایالات متحده گفت: «ایران و ونزوئلا دو کشور تحریم‌شده هستند که هیچ راهی پیدا نکرده‌اند مگر این که با هم کار کنند. این دو کشور دارای رژیم‌های شکست‌خورده و نظام ناکارآمد هستند. ما حتی رژیم دیکتاتور سابق، مادورو، را به رسمیت نمی‌شناسیم و از خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری موقت مشروع، حمایت می‌کنیم. … ما از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنیم و گزینه‌های مختلفی را نیز در اختیار داریم.»

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید