29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

"فرمانده طالبان سوار بر خودرو سپاه پاسداران بازداشت شد"

ایران

ریاست امنیت ملی هرات از دستگیری دو مقام طالبان در این ولایت خبر داده است. در یک اعلامیه این ریاست آمده که "مسئول نظامی طالبان هنگامی که از موتور سپاه پاسداران ایران پایین شده و به ولسوالی شیندند می‌رفت، دستگیر شد".

به گزارش دویچه وله دری مقام های محلی در هرات از بازداشت دو فرمانده ارشد طالبان در ولایت هرات خبر داده‌اند.

ریاست امنیت ملی هرات روز جمعه، دوم خرداد، در یک اعلامیه خبر از بازداشت مولوی شفیع، مشهور به "حافظ عمری" مسئول نظامی طالبان و عضو رهبری طالبان در هرات داد. در این اطلاعیه آمده است: «مولوی شفیع زمانی که از قرارگاه تپه سیاه از موتر سپاه پاسداران ایران پایین (آمد) و می‌خواست به هدف تشدید بخشیدن حملات تروریستی بالای بند آب گردان پاشدان و ناامن ساختن شاهراه‌های هرات وارد ولسوالی شیندند شود، دستگیر شد».

این اعلامیه همچنین می‌گوید که فرمانده بازداشت‌شده طالبان از یک و نیم سال به اینسو حملات تروریستی را در هرات سازماندهی می‌کرده است.

این نخستین بار است که نهاد "امینت ملی أفغانستان" در اطلاعیه‌اش از سپاه پاسداران ایران نام می‌برد و غیرمستقیم به این این نهاد نظامی ایران را به حمایت از طالبان متهم می‌کند. سپاه پاسداران ایران همواره حمایت از طالبان را در افغانستان رد کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان تا کنون به خبر اعلام‌شده ازسوی ریاست امنیت ملی ولایت هرات واکنشی نشان نداده‌اند.

ریاست امنیت ملی ولایت هرات همچنین از بازداشت ملا روات، یک فرمانده دیگر طالبان، خبر داده است. ملا روات مسئول صحت عامه طالبان در بخش‌هایی از ولایت هرات بوده و مسئولیت مداوا و انتقال زخمی‌های طالبان را به‌عهده داشته است.

ملا اختر محمد ، رهبر پیشین طالبان که خرداد ۱۳۹۵ در حمله پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شد، بنا بر برخی اظهارنظرها و اسناد و مدارک به ایران رفت و آمد داشت. رهبران فعلی طالبان نیز در سال‌های اخیر برای مذاکره به ایران رفت و آمد داشته‌اند.

دو فرمانده ارشد طالبان در حالی بازداشت شده اند که بربنیاد توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان روند رهایی زندانیان طالب از زندان ها ادامه دارد و قرار است در نهایت ۵۰۰۰ زندانی طالب و ۱۰۰۰ زندانی منسوب به حکومت افغانستان از زندان رها شوند.

حکومت افغانستان تاکنون بیش از ۱۰۰۰ زندانی گروه طالبان را از زندان رها کرده است؛ در حالی که منابعی می گویند که در میان رها شدگان فرماندهان ارشد این گروه نیز شامل هستند، اما منابع رسمی حکومت در این باره چیزی نمی‌گویند.

پیوستن دوباره طالبان رها شده از زندان به صفوف جنگ یکی از نگرانی های جدی مردم أفغانستان به شمار می رود. پس از افزایش خشونت ها و حملات طالبان در ماه های اخیر، نیروهای امنیتی افغان نیز از حالت دفاع به تهاجمی تغییر موضع داده‌اند.

سخنگوی والی هرات افزود که در دوازده ساعت گذشته در ولسوالی های ادرسکن و شیندند این ولایت در عملیات نیروهای امنیتی دست کم ۲۰ تن از طالبان کشته و زخمی شدند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید