19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

کنسرت آنلاین همایون شجریان با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس پس از یک هفته تبلیغ گسترده در فضای مجازی، شب گذشته یکشنبه چهارم خردادماه برگزار شد.

ایران

«کنسرت بوچلی را از یک قاره دیگه با فیلترشکن و بهترین کیفیت دیدیم. بعد کامنت می‌دید ببخشید برنامه ضبط شده را ببینید یعنی اصلا درکی از مسئولیتی که داشتین را نداشتین. ۱۰۹۰۰ تومان برای هر نفر مبلغ ناچیزی بود برای لذت این دیدار، اما برای شما؟»

 مطلب بالا بخشی از توییت «الهام پاوه‌نژاد»، بازیگر سینمای ایران در مورد کنسرت آنلاین «همایون شجریان» در تاریخ چهارم خرداد ۱۳۹۹، هم‌زمان با عید فطر است. او این کنسرت را با کنسرت آنلاین «آندریا بوچلی» که در روز عید پاک از کلیسای جامع میلان به شکل زنده پخش شد و مردم ایران نیز به راحتی آن را دیدند، مقایسه کرده است.

کنسرت آنلاین همایون شجریان، خواننده ایرانی با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری «بردیا کیارس» پس از یک هفته تبلیغ گسترده در فضای مجازی، یک‌شنبه شب چهارم خرداد در حالی برگزار شد که بسیاری از علاقه‌مندان و افرادی که برای دیدن این کنسرت بلیت تهیه کرده بودند، نتوانستند آن را تماشا کنند. مسوولیت پخش این کنسرت آنلاین با اپلیکیشن «لنز» ایرانسل بود.

اپلیکیشن لنز یا تلویزیون اینترنتی ایرانسل، یک تلویزیون تعاملی یا «IPTV» به شمار می‌رود که در بستر اینترنت و روی تلفن‌های همراه قابل استفاده است. این اپلیکیشن اواخر سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرد و آرشیو صداوسیما، پخش زنده برنامه‌های تلویزیون و مسابقات فوتبال و هم‌چنین پخش پادکست و کتاب‌های صوتی از مجموعه فعالیت‌های این اپلیکیشن است. البته مهم‌ترین ویژگی این اپلیکیشن در مقابل اپلیکیشن‌های دیگر با کارکرد مشابه، توقف پخش برنامه زنده و به عقب برگرداندن آن است.

روزهای اول، ایرانسل در تبلیغات خود از رایگان بودن کنسرت آنلاین همایون شجریان خبر داد. اما با نزدیک شدن زمان اجرا، مشخص شد که این کنسرت فقط برای مشترکان ایرانسل رایگان است و مشترکان دیگر اپراتورها یا باید سیم کارت ایرانسل بخرند و یا برای نصب اپلیکیشن لنز و تماشای کنسرت، ۱۰هزار و ۹۰۰ تومان بپردازند.
این اولین بار بود که برای تماشای کنسرت آنلاین، شرکت حامی بلیت می‌فروخت. ولی محبوبیت همایون شجریان بسیاری را به پرداخت ۱۰هزار و ۹۰۰ تومان تشویق می‌کرد و تا پیش از برگزاری کنسرت آنلاین، موضوع پرداخت پول از سوی مخاطبان شکایت چندانی برنیانگیخت.

«امیر» یکی از افرادی است که با وجود پرداخت هزینه، نتوانسته است حتی یک فریم از کنسرت آنلاین همایون را تماشا کند. او می‌گوید: «موضوع اصلا پول نیست. واقعا ۱۱ هزارتومان برای تماشای کنسرت همایون ناچیز است. ضمن این که در خیلی از خانواده‌ها یک خط ایرانسل پیدا می‌شود و اصلا لازم به خرید نبود. خشم من از این است که در حالی که کنسرت‌های آنلاین مثل کنسرت کلهر را به راحتی دیدم، این کنسرت را با این که پول پرداختم، نتوانستم ببینم.»

او با اشاره به تبلیغات گسترده ایرانسل برای این کنسرت می‌گوید: «وقتی توانایی انجام کاری را ندارید، این قدر تبلیغ نکنید. خیلی‌ها برنامه چیدند و خانوادگی جمع شدند یا از کارشان زدند که این کنسرت را ببینند اما نتوانستند.»

«رعنا» یکی دیگر از افرادی است که با وجود تهیه بلیت، موفق به تماشای کنسرت همایون شجریان نشده است. او در حین برگزاری کنسرت، مرتب با شماره پشتیبانی اپلیکیشن لنز تماس گرفته است: «راستش در زمان پخش کنسرت و پس از بارها تلاش ناموفق، برای ورود به سایت و اپلیکیشن شروع به تماس با شماره پشتیبانی سایت کردم. اما تا ساعت‌ها مشغول بود و بعد از آن هم پاسخ‌گو نبودند. ولی بعد از هجمهٔ شدید انتقادات در سایت و فضای مجازی، سرانجام مسوولان اپلیکیشن لنز عذر خواهی کوچکی به خاطر مشکلات فنی در سایت و اپلیکیشن انجام دادند و گفتند تا ۱۴ خرداد می‌توانید کنسرت همایون شجریان را به صورت ضبط شده ببینید.»

رعنا می‌گوید در میان پیام‌هایی که از سوی مخاطبان برای لنز گذاشته شده است، فقط چند نفر از تماشای خوب کنسرت تشکر کرده‌اند و افراد زیادی یا از نیمهٔ کنسرت موفق به تماشا شده بوده‌اند یا تصاویر بریده بریده برایشان پخش شده بود.
می‌گوید وجه اشتراک همه هم، کیفیت خیلی پایین صدا بوده است.

رعنا لیسانس روابط عمومی دارد و در یک شرکت مرتبط با رشته‌اش کار می‌کند: «من که اندک سوادی در زمینه روابط عمومی دارم، به این فکر می‌کنم که این حجم از بی‌اعتمادی کاربران برای مجموعه بزرگی مثل ایرانسل چه قدر هزینه دارد؟ واقعا چه طور می‌توان چنین اتفاقی را جبران کرد؟ یعنی این که شما به ما اجازه می‌دهید کنسرت ضبط شده را ببینیم، جبران تلف شدن وقت، برنامه‌ریزی و حرص خوردن‌هایمان است؛ همین و تمام.»

اکثر کاربران با پیغام‌های مشابهی مثل «اکانت شما منقضی شده است» و یا «سایت در حال به روز رسانی است»، مواجه شده‌‌اند. «آیدین»، یکی دیگر از مخاطبان کنسرت که مهندس «آی‌تی» است، می‌گوید: «این پیغام‌ها با توجه به حجم کاربران، فقط یک مفهوم دارند و آن این است که سایت بستر مناسب برای پذیرش ظرفیت این تعداد از کاربر را ندارد. در تنظیمات سایت و اپ، این پیغام‌ها ذخیره شده‌اند و به صورت اتوماتیک و رندوم روی نمایش‌گر دستگاه کاربران ظاهر می‌شوند.»

آیدین صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «درهمه جای دنیا وقتی اپلیکیشنی طراحی می‌شود، بسته به کارکرد آن، احتمال استفاده هم‌زمان کاربران زیادی از آن وجود دارد. بنابراین، اولا زیر ساخت‌ها به شدت تقویت می‌شوند، ثانیا با استفاده از اپلیکیشن‌های دیگری که اکانت‌های فیک و غیر واقعی تولید می‌کنند، بارها ظرفیت پذیرش سایت و اپلیکیشن سنجیده می‌شود. بعد از چندین مرحله آزمایش هم مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.»

او خودش هم کنسرت دیشب را بریده بریده و با کیفیت صدای بسیار پایین تماشا کرده است: «به نظرم فقط یکی از مشکلات آن‌ها زیر ساخت ضعیف سایت و اپلیکیشن است؛ طریقهٔ نصب اپلیکیشن وثبت نام برای ورود به لنز هم جزو عجیب‌ترین و سخت‌ترین روش‌های ثبت نام بود. در حالی که طراحی سایت و اپلیکیشن باید ساده باشد وعموم مردم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. با اتفاق دیشب و ناتوانی در پوشش یک اتفاق جذاب این چنینی، به نظرم ایرانسل و لنز شکست بزرگی را تجربه کردند.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید