29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان دنا، روز یک‌شنبه ۱۸ خرداد، از وقوع آتش‌سوزی شدید در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان خبر داد. © MEHR

ایران

آتش هنوز مناطقی از جنگل‌های حوزه زاگرس را درمی‌نوردد. به گفته یک کارشناس محیط زیست آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت‌شده در ایران در ابتدای سال جاری، رکورد بی‌سابقه برجاری گذارده است. جنگل‌ها در شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از روز یک‌شنبه ۱۸ خرداد طعمه آتش شد.

 آتش‌سوزی‌های امسال منحصر به جنگل‌ها نبوده و طیف وسیعی از اراضی مرتعی و کشاورزی و مناطق حفاظت‌شده کشور را در داخل و خارج حریم شهرها و روستاهای کشور شامل شده است. در حالی که آتش‌سوزی‌های سال‌های قبل به گفته کارشناسان زیست‌محیطی منحصر به مناطق جنگلی خارج از حدود مرزی شهرها و روستاها بود.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان دنا، روز یک‌شنبه ۱۸ خرداد، از وقوع آتش‌سوزی شدید در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان خبر داد.

عبدالحمید پناهیِ فرماندار شهرستان دنا هم به خبرگزاری ایسنا گفت: آتش‌سوزی در این ارتفاعات روستای «تمنک» شهرستان دنا گسترده است.

روستای تمنک از توابع شهرستان دنا در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

رئیس سازمان هواشناسی ایران، روز یک‌شنبه ۱۸ خرداد، با اشاره به افزایش دما و کاهش بارش در ماه‌های آینده، گفت: هرچه به سمت فصل گرم‌تر می‌رویم با خشک‌شدن علف‌ها، کاهش رطوبت و گرم شدن هوا، شرایط برای ایجاد حریق بسیار مساعد می‌شود.

از ابتدای سال جاری، ۱۳۹۹، ۲۴۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ۱۱ استان در ایران به ویژه در منطقه زاگرس رخ داده است. طی یک ماه اخیر بر شدت و تعداد این آتش‌سوزی‌ها افزوده شده است.

این آتش‌سوزی‌ها، بیشتر مناطقی از استان‌های جنوبی همانند خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است.

در عین حال، در سال جاری، تهران هم از گرفتار این آتش‌سوزی‌ها بوده و دست‌کم دو مورد آتش‌سوزی در پارک‌های چیتگر و ولایت رخ داده است.

اختلافات و بی‌تفاوتی مسئولان در مقابله با آتش‌سوزی منابع طبیعی

محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط‌زیست، در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت، با اشاره به سریالی بودن آتش‌سوزی‌های سال جاری و مدت زمان از چند ساعت تا چند روزه بودن این آتش‌سوزی‌ها، نوشته است: «بی‌تفاوتی سازمان‌های مسوول دولتی و اختلافات مالی این سازمان‌ها با نیروهای نظامی پشتیبان و امدادرسان و تاخیر در اعزام نیروهای تخصصی اطفای حریق و همچنین تجهیزات امدادرسان جنگل به مناطق آسیب‌دیده از دیگر نکات قابل توجه آتش‌سوزی‌های اخیر» است.

برخی مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست ایران با اشاره به «اختلاف‌نظر میان دستگاه‌های اجرایی و نظامی برای اعزام بالگرد و تجهیزات مهار آتش در جنوب و غرب ایران»، نسبت به «خطر آتش‌سوزی‌ها هشدار» می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران هم با اشاره به نگرانی نسب به خطر بروز آتش‌سوزی در این استان گفته است: هیچ ‌امکاناتی نداریم و امکانات موجود در حد بیل و آتش‌بر است.

بیش از ۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع در ۸ استان ایران طی روزهای اخیر بدلیل وقوع آتش‌سوزی از بین رفت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید