29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

ظریف اسب خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده زین کرده است

ایران

ظاهرا محمد جوادظریف وزیر خارجه ایران با توجه به این که کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 شمسی باقی مانده، خود را برای مشارکت در رقابت‌های انتخاباتی با رقبای احتمالی آماده می‌سازد.

 کارشناسان آگاه مسائل ایران با توصیف ظریف به عنوان یک کوتوله سیاسی که از دیگر رقبای خود در انتخابات بعدی، شاید قدری بلندتر باشد، خاطر نشان می‌سازند که او در دوران تصدی منصب وزیر امور خارجه، کاملا کوشیده است با سکوت در برابر دخالت‌های خامنه‌ای از طریق اعزام ولایتی مشاور خود به ماموریت‌های دیپلماتیک از یک سو و شخص قاسم سلیمانی به حوزه کشورهای عربی منطقه از عراق و لبنان گرفته تا یمن از سوی دیگر، خود را به مثابه وزیری کاملا مطیع و گوش به فرمان خامنه‌ای و سپاه نشان دهد، اکنون در صدد بهره برداری از این اندوخته سیاسی ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی است.

در این رابطه یک دیپلمات پیشین ایران درباره‌ احتمال حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توصیه دلسوزانه به او در دوری از انتخابات 1400 ( شمسی) می‌گوید: «کشور حالت نظامی دارد و ظریف هم آدم نظامی نیست و با توجه به سواد و تجربه‌ی خودش به دوران بازنشستگی خواهد رفت. کما این‌که جایگاه ریاست جمهوری قدرت چندانی ندارد و کنترل اقتصاد در دستان دولت نیست.»

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: «من آقای ظریف را آدم عاقلی می‌دانم و فکر می‌کنم الان هم در رودربایستی هستند تا در انتخابات 1400 شرکت کنند. با توجه به شرایط نظامی کشور، آقای ظریف فردی نظامی نیست. حالا آقای ظریف خودش را با روش‌های نظامی هماهنگ کرده است چون کشور شکل نظامی به خودش گرفته است و حالت جهادی دارد؛ حتی رئیس مجلس هم حالا یک فرد نظامی است؛ وزارت خارجه با دولت نظامی جور در نمی‌آید.»

مجلسی در ادامه افزود: «آمدن یا نیامدن ظریف هیچ فرقی نمی‌کند. به این دلیل که جایگاه ریاست جمهوری قدرت چندانی ندارد. کنترل اقتصاد هم در اختیار دولت نیست. من فکر می‌کنم ایشان به عنوان یک آدم باسواد و باتجربه از فرصت خودش استفاده می‌کند تا به دوران بازنشستگی برود؛ لذا به‌نظرم 1400 نخواهد آمد.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید