29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

نزار زکا بازرگان لبنانی که چهار سال به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران زندانی شد. © ً

ایران

یک سال پس از آزادی خود از زندان اوین، نزار زکا، لبنانی که چهار سال به اتهام جاسوسی برای آمریکا، در ایران دستگیر، زندانی و شکنجه شد گفته است که رژیم ایران تا پیش از انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ معامله خواهد کرد.

نزار زکا که این سخنان را در مصاحبه با نشریۀ فرانسوی زبان "لوریان لوژور" ایراد کرده گفته است که هم حزب الله لبنان شدیداً ضعیف شده هم رژیم جمهوری اسلامی ایران که، به گفتۀ او، هیچگاه به اندازۀ امروز در موضع ضعف نبوده است.

زکا گفته است که حزب الله لبنان به دلیل تحریم های آمریکا و بی پولی رژیم ایران "به بار سنگینی برای تهران تبدیل شده است. در سوریه نقش آن تقلیل یافته و روس ها دیگر حضور آن را نمی خواهند." نزار زکا در ادامه افزوده است : "حزب الله لبنان که زمانی مشکل منطقه ای بود به زودی به مسئلۀ داخلی لبنان بدل خواهد شد و امیدوارم که حزب الله بپذیرد که دیگر همانند دولتی در دولت [لبنان] عمل نکند."

نزار زکا در ادامه افزوده است که "هیچگاه رژیم ایران به اندازۀ امروز در موضع ضعف نبوده" و به همین خاطر به اعتقاد او پیش از انتخابات نوامبر آینده در آمریکا رهبران رژیم اسلامی تهران "خواهند کوشید با آمریکا معامله کنند." به گمان نزار زکا به این ترتیب "رهبران ایران به خود می گویند ترامپ می تواند ادعا کند که برخلاف باراک اوباما معاملۀ بهتری با ایران انجام داده است."

نزار زکا ابراز اطمینان کرده که رهبران دو کشور "در نهایت با یکدیگر به توافق برسند." او گفته است که "ایالات متحد آمریکا لزوماً خواستار تغییر رژیم در ایران نیست، بلکه تنها می خواهد که ایران را زیر بال و پر خود بگیرد."

این امر به گمان نزار زکا از منظر ژئوپولتیک مهم است، زیرا امروز این خطر وجود دارد که "چین از طریق ایران و افغانستان به مدیترانه وصل شود."

وی گفته است که معاملۀ میان رژیم ایران و آمریکا هر لحظه ممکن است جوش بخورد، زیرا، به غیر از حزب الله اختلاف چندانی میان دو طرف وجود ندارد." آنچه به گفتۀ شخصیت لبنانی اکنون ملاحظه می کنیم این است که حکومت اسلامی ایران "تلاش می کند به هر وسیله ای کانال های ارتباطی خود با آمریکا را باز نگه دارد". زکا تبادل زندانیان میان دو کشور به ویژه آزادی اخیر مایکل رایت، نظامی پیشین آمریکایی، توسط تهران را در همین چارچوب ارزیابی می کند.

در پی آزادی مایکل رایت، رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز تشکر از حکومت ایران از رهبران تهران خواست که برای انجام "معاملۀ بزرگ" با او منتظر نتیجۀ انتخابات آیندۀ آمریکا نمانند، زیرا، به گفتۀ ترامپ، او پیروز این انتخابات خواهد بود و اگر رهبران تهران پیش از انتخابات نوامبر با وی معامله کنند به نتایج بهتری دست می یابند.

در مصاحبه اش با "لوریان لوژور"، نزار زکا به تجربۀ چهار سال زندان خود در جمهوری اسلامی نیز اشاره کرده و گفته است که این تجربه نگاه او را برای همیشه نسبت به حکومت ایران تغییر داد. او حکومت ایران را حکومتی "شرور و بیرحم" خوانده و افزوده است که "رهبران ایران می دانند که مرتکب خطا می شوند اما بدون پشیمانی به خطاهای خود ادامه می دهند." او گفته است که بزرگترین ترس رهبران ایران این است که "اگر درها را به روی جهان بیرون باز کنند نتوانند مردم ایران را مهار کنند."

متن توسط : ناصر اعتمادی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید