24
چهارشنبه, آوریل
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 Wednesday 24 April 2024 15 شوال 1445

این هواپیمایی از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما از طرف آمریکا تحریم شده است

ایران

سایت هیات اطلاع رسانی رزمندگان ایران خاطره‌ای از امیر اسداللهی، خلبان هواپیمای ماهان از سفر با قاسم سلیمانی منتشر کرده است که در آن به حمل 'بار ممنوعه' به دمشق در پرواز مسافربری ماهان اشاره شده است.

 این مطلب موجب واکنش کاربران فضای مجازی شده است.

خلبان در این روایت که مربوط به سال ۹۲ است بر قدرت تصمیم‌گیری و سرعت عمل خودش تاکید دارد اما نکته‌ای که برای کاربران در این خاطره برجسته شده اذعان خلبان به استفاده از پروازهای مسافربری هواپیمایی ماهان برای انتقال "محموله‌های نظامی" به سوریه است.

البته راوی در این روایت تنها به عبارت 'محموله ممنوعه' بسنده کرده که عده‌ای از کاربران آن‌ را محموله‌های نظامی برای کمک به سوریه دانسته‌اند و برخی می‌گویند از هواپیمای مسافربری به عنوان "سپر انسانی" استفاده شده است.

در این خاطره خلبان امیر اسداللهی تعریف می‌کند که به همراه قاسم سلیمانی و ۲۰۰ مسافر و ۷ تن "محموله ممنوعه"، به سمت دمشق پرواز می‌کرده است اما برج مراقبت بغداد که 'در دست آمریکایی‌ها' بوده، اجازه ورود به آنها نداده است و آنها را مجبور کرده برای بازرسی هواپیما در بغداد فرود بیایند.

او اضافه می‌کند که آنها در دفعات پیشین که بار ممنوعه داشتند، اگر اجازه عبور نمی‌گرفتند به تهران برمی‌گشتند. اما این بار برج مراقبت به آنها گفته اگر فرود نیایند به هواپیمای آنها شلیک می‌کنند.

خلبان تعریف می‌کند قبل از فرود برای اینکه قاسم سلیمانی شناسایی نشود از مهندس پرواز خواسته است که لباس نظامی قاسم سلیمانی را بپوشد و قاسم سلیمانی هم لباس مهندس پرواز را با کلاه و عینک بپوشد و به جای او در کابین خلبان بنشیند.

آقای اسداللهی توضیح می‌دهد که بعد از فرود خودرو‌هایی با نشان اف‌بی‌ای و استخبارات عراق به هواپیما نزدیک شدند. او گفته ماموران با دوربین فیلمبرداری از مسافران تصویر برداری می‌کردند و در بین مسافرها به دنبال قاسم سلیمانی بودند.

به گفته آقای اسداللهی ماموران آمریکایی پس از ناکامی در پیدا کردن آقای سلیمانی هواپیما را ترک کردند اما ماموران عراقی خواستار بازرسی بار هواپیما شدند.

خلبان ماهان می‌گوید هنگامی که یک مامور به جعبه‌ای برای بازرسی اشاره کرد،‌ او کیف پولش را با دلارهای داخلش نشان مامور داد و اسکناس‌ها را که نمی‌دانسته چقدر بوده است، کف دست او گذاشت. آنها پس از این ماجرا در نهایت به طرف دمشق پرواز کردند.

شرکت هواپیمایی مسافربری ماهان بارها توسط آمریکا 'حامی تروریسم' خوانده شده و متهم شده است که محموله‌های نظامی را به همراه مسافران به دمشق منتقل می‌کرده است.

این هواپیمایی از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما از طرف آمریکا تحریم شده است و تاکنون چند کشور اروپایی با تشویق آمریکا، مجوز رفت و آمد پروازهای ماهان را متوقف کرده‌اند.

ایران اتهام استفاده از هواپیمای مسافربری ماهان برای ارسال تجهیزات نظامی را رد کرده است اما نصرت الله حسینی پور، یکی از فرماندهان نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انتقال نیروهای نظامی به سوریه در پروازهای هواپیماهای ماهان را تایید کرده است

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید