29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

کرونا در ایران ـ عکس از مجید عسگری‌پور ـ خبرگزاری مهر

ایران

در ایران کرونا همچنان شمار زیادی را بیمار می‌کند. آمار رسمی کشته‌شدگان دوباره سه رقمی شده و برخی مناطق در «وضعیت قرمز» قرار دارند. وزیر بهداشت می‌گوید: ایران پیک اول را نگذرانده‌ است. رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم معتقد است: کشور هنوز نتوانسته‌ بیماری کووید ۱۹ را کنترل کند.

 «کشور هنوز درگیر موج اول کرونا است» چکیده سخنان سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان که هفته گذشته اختلافش با رئیس جمهوری شایعه شد، است. او در «اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی» به صراحت اعلام کرد: «باید باور کنیم و به همه مردم بگوییم ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تو در توی صد هزار چهره است».

در حالی که برخی مقام‌های دولتی از شروع موج دوم کرونا در ایران خبر می‌دهند، وزیر بهداشت و درمان اما گفت: «حتی در استان‌هایی که فکر می‌کنیم موج اول کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، موج اول را به طور کامل تجربه نکرده‌ایم».

او کرونا را «شتر گاو پلنگ» خواند که در مناطق مختلف «رفتار کاملا متفاوت دارد» و مدعی شد: «ویروس کرونا در اقلیم، نژاد و آب و هوای مختلف، بروز متفاوتی دارد».

در پیوند با همین موضوع، حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)گفت: «اپیدمی کووید۱۹ هنوز در ایران به مرحله کنترل نرسیده است».

عرفانی دسترسی به واکسن ضد کرونا را «تا یکسال آینده» ناممکن دانست و بر همین اساس گفت: به صفر رساندن احتمال بروز بیماری تا زمان دسترسی به درمان اختصاصی «غیرواقعی است».

او «کنترل بیماری، به این معنا که چرخه انتقال بیماری تحت رصد است» را یک هدف حداقلی در مبارزه با بیماری واگیر عنوان کرد اما بلافاصله گفت: «هنوز بیماری کووید۱۹ در کشور کنترل نشده و در تلاش هستیم و با آن مقابله می کنیم تا به هدف کنترل این بیماری برسیم».

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان تا روز شنبه ۳۱ خرداد ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و این ویروس جان ۹ هزار و ۵۰۷ نفر را گرفته است. با وجود افزایش شمار بیماران و کشته‌شدگان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران همچنان به بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز خدماتی که برای کنترل انتقال کرونا تعطیل شده‌اند، اصرار دارد.

بازگشایی اصناف و بنگاه‌های خدماتی و تولیدی از هفته پایانی فروردین چرخه انتقال ویروس در ایران را سرعت بخشید. به گونه‌ای که در حال حاضر حداقل شش استان در وضعیت قرمز قرار دارند و شمار فوتی‌ها دو باره سه رقمی شده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید