28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

بریان هوک فرستادۀ آمریکا در امور ایران. REUTERS - Simon Dawson

ایران

در جریان سفرش به اسرائیل، بریان هوک، فرستادۀ آمریکا در امور ایران گفت که ایالات متحد آمریکا آماده است که برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی علیه حکومت تهران تدابیر نظامی اتخاذ کند.

 فرستادۀ آمریکا در امور ایران در ادامه افزود که "گزینۀ نظامی [علیه رژیم ایران] همچنان روی میز است." بریان هوک که این سخنان را در مصاحبه ای تلویزیونی با "شبکۀ 13" اسرائیل ایراد می کرد افزود : "ما بسیار صریح و شفاف گفته ایم که به گفتۀ رئیس جمهوری آمریکا، ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت." بریان هوک تأکید کرد که "مردمان اسرائیل و آمریکا و جامعۀ بین المللی باید بدانند که رئیس جمهوری آمریکا هرگز به ایران اجازۀ دستیابی به سلاح اتمی را نخواهد داد."

هوک در جای دیگری از اظهاراتش افزود : "وقتی قواعد ایران را رعایت می کنید، راه را برای موفقیت حکومت تهران هموار می سازید. به همین خاطر ایالات متحد آمریکا خواستار تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل است." بریان هوک سپس ابراز امیدواری کرد که روسیه و چین نیز با حمایت از این تدبیر نشان بدهند که آنان نیز خواستار یک خاورمیانه بدون جنگ و با ثبات هستند.

همزمان، نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در ملاقات با بریان هوک از آمریکا خواست که تحریم های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند و در این چارچوب سازوکار موسوم به "ماشه" را که به منزلۀ بازگشت کلیه تحریم های پیش از برجام علیه تهران است، به کار باندازد. نتانیاهو افزود : "در واکنش به تحریکات مکرر رژیم ایران و نقض توافقات و هنجارهای بین المللی از سوی تهران، اکنون وقت آن رسیده که کلیه تحریم های گذشته علیه حکومت تهران به اجرا گذاشته شود." نخست وزیر اسرائیل سپس تأکید کرد که "دیگر نمی توانیم منتظر بمانیم و نباید منتظر ماند تا حکومت ایران به پیشروی خود به سوی دستیابی به سلاح اتمی ادامه بدهد، زیرا، اگر چنین اتفاقی روی دهد دیگر اعمال تحریم ها دیرهنگام خواهد بود."

نخست وزیر اسرائیل در جریان ملاقات خود با بریان هوک هشدار داد که "رژیم اسلامی ایران آشکارا و دائماً به جامعۀ جهانی دروغ می گوید." نتانیاهو حکومت اسلامی ایران را متهم کرد که همچنان برنامۀ مخفی توسعۀ سلاح های اتمی را دنبال می کند. او در ادامه افزود که "اسرئیل هر آنچه که ضروری است برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام خواهد داد". نتانیاهو در ادامه خطاب به بریان هوک گفت : "می دانم که موضع شما هم همین است." نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد که کشورش "به عملیات قدرتمند نظامی خود علیه رژیم ایران و گروه های نیابتی آن در سوریه و خارج از این کشور ادامه می دهد تا از استقرار نظامی جمهوری اسلامی در مرزهای سوریه با اسرائیل جلوگیری کند."

متن توسط : ناصر اعتمادی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید