18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

نماینده مجلس که مفاد قرارداد با چین را افشا کرده بود حرف خود را تکذیب کرد

ایران

نماینده مجلسی که گفته بود تمام جزایر ایران در قرارداد ۲۵ ساله پکن با تهران، به چین واگذار می شود، بر اثر تهدید و فشارحکومت، حرف خود را تکذیب کرد.

 محمود احمدی بیغش، که در گفتگوی رسمی با تلویزیون حکومت ایران گفته بود که من تایید می‌کنم که «واگذاری اختیار تام جزایر ایرانی به چین» در قرارداد ۲۵ساله ثبت شده است، فوری سخنان خود را پس گرفت و با انتشار ویدیویی گفت که، پس از “بررسی مفصل” متوجه شده که سخنانش صحت ندارد و موضوع واگذاری اختیار تام جزایر ایرانی “کذب است و ارزش ندارد.”

عقب‌نشینی سریع این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، پس از هشدارهای تهدید آمیزی است که از سوی مقامات وزارت خارجه حکومت به او داده شده و سخنان او را خلاف امنیت ملی عنوان کرده اند. همچنین دو مقام ارشد دولت حسن روحانی نیز خواستار برخورد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با این نماینده مجلس شدند.

احمدی بیغش، در شبانه روز گذشته چندین بار در مصاحبه با خبرگزاری‌ها، سخنان خود درباره وجود طرح واگذاری جزایر ایرانی به چین را پس گرفت و از جمله در مصاحبه با خبرآنلاین، گفت که سخن ما آیه قرآن نیست که هر چه بگوییم درست باشد. احتمال دارد ما موضوعاتی را مطرح کنیم که بعد متوجه اشتباه بودن آنها شویم. با شهامت اعلام می‌کنم که آنچه در مصاحبه‌‌ام گفتم تنها یک “خلط کلامی” بوده است.

انتشار موادی از قرارداد ۲۵ ایران با چین در هفته‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی، به دنبال داشته است.

همزمان حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در صفحه توییتر خود خواهان برخورد «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» با احمدی بیغش شد.

آشنا در صفحه توییتر خود نوشت: «اگر یک عضو مجلس ادعایی بدون استناد را در مورد مساله‌ای مربوط به استقلال کشور مطرح و ادعاهای دشمنان را تایید کند، آیا وظیفه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این است که خود راسا میزان صحت ادعا و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد یا باید منتظر شکایت دولت و دبیرخانه شُعام (شورای عالی امنیت ملی) بماند؟»

علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر روحانی نیز صدا و سیما را در پخش سخنان این نماینده مجلس، مقصر دانست و گفت: «ورای واکنش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، به اظهارات احمدی بیغش، پرسش مهمی نیز متوجه ‎صداوسیما ست؛ چه کسی و با چه توجیهی مجوز پخش چنین اظهارات بی‌پایه و غیرمسئولانه‌ای درحوزه‌ ‎امنیت ملی را آن‌هم در برنامه‌ای غیر زنده صادر کرده است؟»

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز، سخنان احمدی بیغش درباره واگذاری جزایر ایرانی به چین را “دروغ محض” دانست و خواستار پاسخگویی این نماینده مجلس در مورد این موضوع شد.

این در حالی است که هنوز مقامات حکومتی با وجود اعتراض و مخالفت‌ افکار عمومی و کاربران فضای مجازی به این قرارداد، به طور رسمی متن قرارداد ۲۵ ساله چین با حکومت ایران را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار نداده‌اند و حتی شماری از نمایندگان مجلس نیز گفته‌اند که این قرارداد تاکنون در اختیار آنها قرار نگرفته است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید