27
شنبه, آوریل
شنبه 8 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 18 شوال 1445

محرّم ماه کسب و کار مداحان و نوحه‌خوانان حتی با کُرونا

ایران

- پس از «عادی‌سازی» شرایط کُرونا در کشور توسط مقامات و نهادهای مسئول و تکرار فاجعه‌ی مرگ روزانه ۲۰۰ بیمار و ابتلای هزاران نفر، قرار است کنکور سراسری و مراسم مذهبی محرّم و صفر نیز برگزار شود.
- گویا حسن روحانی ریاست ستاد مقابله با کُرونا را رها کرده و مسئول برگزاری «با شکوه» محرّم و صفر شده است!
- مردم نگران وضعیت بعد از برگزاری کنکور و عزاداری‌های محرّم و صفرند در حالی که خود «رهبر» حاضر نیست قرنطینه‌اش‌ را بشکند و از پشت دوربین صداوسیمایش تکان بخورد!
- جامعه پزشکی کشور هشدار می‌دهد «دهه محرّم» و برپایی ۴ روز کنکور سراسری، روزانه بیش از ۱۶۰۰ مبتلا به جمعیت بیماران کووید۱۹ اضافه می‌کند که نظام درمانی کشور توان بستری کردن و خدمات‌رسانی به کمتر از آنها را هم ندارد!

 در ششمین ماه اعلام رسمی ورود ویروس کُرونا به ایران، وزارت بهداشت می‌گوید روزانه ۲۰۰ نفر بر اثر کُرونا می‌میرند و روزی بیش از ۲ هزار مبتلای جدید شناسایی می‌شود. این آمار تنها شامل افرادی می‌شود که در بیمارستان‌ها تست تشخیص داده‌اند و شامل افراد بی‌علامت و یا مبتلایانی که بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند نمی‌شود.

موجی که هنوز اوج نگرفته!

همچنین علائم ویروس کُرونا در طول این مدت تغییر کرده و روند شناسایی بیماری را نیز کُندتر کرده است. با اینهمه، شیوع کُرونا هم‌اکنون براساس همین آمار رسمی حتی به نسبت موج اول بالاست. وضعیت خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها به نسبت ابتدای شروع موج دوم در خردادماه وخیم‌ شده است. ظرفیت بیمارستان‌های مربوطه تکمیل شده و مردم در صف انتظار بستری شدن حتی برای بخش مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند و مراکز بیمارستانی امکانات بستری کردن و رسیدگی به بیماران جدید را ندارند. بخش وسیعی از کادر درمان و پزشکی نیز به کُرونا مبتلا شده‌ و بسیاری جان خود را از دست داده‌اند؛ بقیه هم اکنون پس از شش ماه کار، به شدت فرسوده و خسته‌اند. این موج اما هنوز اوج نگرفته است!

با وجود این، سیاست کنونی کشور اجرای شعار «محرّم نباید تعطیل شود!» است. به دستور حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم و ستاد مقابله با کُرونا و وزیر بهداشت، مراسم مذهبی محرّم و صفر و کنکور سراسری قطعا برگزار می‌شود آنهم تنها به استناد اجرای پروتکل بهداشتی که دولت آن را ضامن سلامت شرکت‌کنندگان بدون هیچ خطری می‌داند! ضمن اینکه این پروتکل قرار است از هم‌‌اکنون به افتخارات پساکُرونای نظام اضافه شده و به الگوی کشورهای اسلامی تبدیل شود!

این افتخارات چیزی نیست جز همان استفاده از ماسک و رعایت فاصله ایمن! با این تفاوت که سرو غذای نذری در محل عزاداری ممنوع است ولی مردم اجازه‌ی بردن همان غذا و نذری به خانه‌ها را دارند. همچنین براساس این پروتکل اجازه‌ی برپایی محرّم و صفر زیر سقف حسینه‌ها و مساجد داده شده است.

منتقدان، اجرای پروتکل‌های محرّم و صفر و برگزاری کنکور ۹۹ را با شرایط موجود، غیرممکن و نهادهای مسئول را در اجرای همین پروتکل‌های ساده ناتوان می‌دانند. چنانکه آنها نتوانستند این مقررات را در سطح اتوبوس‌های شهری و مترو اجرا کنند. همزمان از لغو طرح ترافیک نیز سر باز زدند تا مردم نتوانند با اتومبیل شخصی در سطح شهر رفت و آمد کرده و مجبور شوند از اتوبوس و مترو استفاده کنند!

تب عشاق و قرنطینه‌ی «رهبر»

با اینکه صداهایی از درون وزارت بهداشت در مخالفت با تأکید روحانی بر «با شکوه» برگزار کردن محرّم به گوش ‌رسید، ولی در نهایت سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد «نمی‌گذاریم عشاق امام حسین تب کنند!»

به نظر می‌رسد روحانی و وزارت بهداشت مدیریت مقابله با بحران کُرونا را رها کرده‌ و ریاست ستاد برگزاری «با شکوه» محرّم و صفر را به عهده‌ گرفته‌اند. حکومت بطور یکدست در پی گرم کرردن بازار کسب‌ و کار مداحان و نوحه‌خوانان و هیئتی‌هاست.

این در حالیست که گویا قرار بوده علی خامنه‌ای نیز تأیید نهایی را بدهد. به گفته‌ی حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، آنها منتظر «فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با مراسمات محرم» هستند.

رهبر جمهوری اسلامی که قرنطینه‌اش در «بیت» از ابتدای ورود کُرونا به قرنطینه‌ی کامل تبدیل شده، در معرض این انتقاد قرار دارد که خودش در جای امن نشسته و مردم را روانه‌ی میدان مین کُرونا می‌کند. استفاده‌ وی از وسایل مدرن ارتباطی که همگی تولید فکر و دست «دشمنان» هستند، برای سخنرانی‌های مجازی‌اش نشان می‌دهد که او تنها فردی در ایران است که پروتکل‌های بهداشت جهانی درباره‌اش بطور کامل اجرا می‌شود!

خامنه‌ای اما در واکنش به این انتقادها، گفته که دلش برای دیدار «طبقات مختلف» تنگ شده و ویروس «حقیر و صغیر و خطیر» باعث آن است! این در حالیست که پیش از اینهم همواره افراد دستچین‌شده از «طبقات» مختلف با رعایت «فاصله اجتماعی» به دیدار او برده می‌شدند!

مداحان و حوزه علمیه در برابر دانش و جامعه پزشکی

در این بین، مردم و جامعه پزشکی، نگران اوج گرفتن بیش از پیش شیوع کُرونا و افزایش ابتلا و مرگ‌ و میرها پس از محرّم و صفر هستند. بازتاب این نگرانی و انتقاد از تداوم سیاست‌گذاری‌های غلط نظام در قبال مدیریت کُرونا، در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#در محرم کادر درمان را شکست می‌دهیم» نشان داده می‌شود که در طنزی تلخ هدف صدور مجوز برای مراسم محرّم و صفر را برابر با شکست کامل کادر درمان و پزشکی کشور به عنوان تنها حامی جان مردم می‌دانند.

به ویژه آنکه شماری از روضه‌خوانان و مداحان «بیت رهبر» اعلام کرده‌اند که حاضرند جان خود را برای محرّم بدهند و بمیرند! ولی این افراد در صورت ابتلا قطعا در «حسینیه»ها و مساجد بستری نمی‌شوند بلکه تخت‌هایی را اشغال می‌کنند که باید در اختیار مردمی قرار بگیرد که برای کسب نان جان خود را به خطر انداخته‌اند.

در همین شرایط، جماعت مداح و روضه‌برو قبل از محرّم و صفر نیز مراسم داشته‌اند. تصاویر منتشر شده از روضه‌های زیرزمینی و روی زمینی‌ آنها که توسط رسانه‌های داخلی هم منتشر شده، نگرانی‌ها را بیشتر افزایش می‌دهد؛ تراکم جمعیت شدید و عدم رعایت فاصله‌ اجتماعی با «عشاقی» که ماسک را بجای بینی و دهان زیر چانه گذاشته‌اند، مردم را نگران می‌کند زیرا آنها هستند که بدون شرکت در چنین مراسمی می‌توانند مبتلا و قربانی شوند!

جامعه پزشکی کشور که بارها از لغو پروتکل‌های بهداشتی به عنوان جلیقه نجات مردم انتقاد کرده‌اند، اینبار نیز هشدار داده‌اند که گرم کردن بازار کسب و کار مداحان و همچنین برگزاری ۴ روز کنکور سراسری، روزانه بیش از ۱۶۰۰ نفر را به جمعیت مبتلایان کُرونا اضافه می‌کند که نظام درمانی کشور دیگر توان بستری کردن و خدمات‌رسانی به کمتر از آن را هم ندارد.

اگر به فرض افرادی خودخواسته در مراسم محرّم و صفر شرکت می‌کنند و مسئولیت آنان را در ابتلای افرادی که در این عزاداری‌های شرکت نمی‌کنند در نظر نگیریم، ولی کنکور سراسری امسال، یک مراسم بزرگ ۴ روزه است که شرکت‌کنندگانش برای آینده‌ی خود مجبور به شرکت در آن هستند.

بیش از یک میلیون و نیم دانش‌آموز و داوطلب کنکور با حمایت وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت بهداشت و ستاد کُرونا روانه‌ی اتاق‌های سربسته به مدت حداقل ۴ ساعت می‌شوند. حتی اگر این افراد با زدن ماسک و حفظ فاصله، پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند، پس از دست‌کم ۲ ساعت ماسک‌‌‌ها مرطوب می‌شود و هر آنچه در آنهاست در هوای با تهویه و بدون تهویه به گردش در می‌آید! همچنین فاصله‌ی اجتماعی در محیط‌های سربسته طبق اعلام کارشناسان درصد ابتلا را کاهش نمی‌دهد.

جالب اینجاست که امتحانات ورودی حوزه علمیه اما به صورت آنلاین برگزار می‌شود!

از سوی دیگر، سنجش دانش‌آموزی کلاس‌ اولی‌ها نیز امسال لغو نشد و خانواده‌ها مجبور شدند کودکانشان را به مراکز تعیین شده وزارت آموزش و پرورش ببرند و مراحل تست فیزیکی را طی کنند. برخی نیروهای درمان در شبکه‌های اجتماعی، یکی از دلایل افزایش آمار کودکان مبتلا به کُرونا را همین تست‌های ورودی به مدرسه می‌دانند. هرچند امسال آموزش و پرورش قصد کرده برای ورود به پیش‌دبستانی هم از کودکان تست سلامت بگیرد!

پیش از این نیز، برپایی حضوری امتحانات نهایی دبیرستان‌ها توسط این وزارتخانه انتقادهای بسیاری در پی داشت که قطعا در اوج ابتلا و مرگ و میر هفته‌های گذشته نقش داشته است.

فاجعه دیگر اینجاست که مدارس نیز از ۱۵ شهریور باز شده و یک جمعیت میلیونی روانه‌ی مدارس و خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی می‌شود.

وزارت بهداشت در پاسخ به انتقادها می‌گوید تعویق کنکور امسال به فصل پاییز، به معنای همزمانی کُرونا و آنفولانزاست و امکان لغو کنکور هم وجود ندارد. منتقدان اما پای مافیای کنکور و جیب خالی وزارت علوم و «دانشگاه آزاد اسلامی» را در این اصرار غیرعقلانی پیدا کرد‌ه‌اند. در صورت عدم برگزاری کنکور، دانشگاه‌های کشور که با شهریه‌های نجومی دانشجویان سرپاست و همچنین مافیای کنکور ورشکسته می‌شوند. وزارت آموزش و پرورش نیز بخشی از درآمد خود را از روپوش و مانتو و کتاب‌های درسی گرفته تا شهریه مدارس از دست می‌دهد.

اگر شرکت‌کنندگان محرّم و صفر، برای برگزاری مراسم مذهبی خود از حمایت نظام برخوردارند و قرار است امکان رعایت پروتکل‌ها برای آنها فراهم شود (گرچه آنها نیز به حال خود رها شده‌‌اند تا فقط بازار گردش پولِ این حوزه در جریان باشد)، اما وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اصلا قرار نیست بودجه تأمین تحصیل و برگزاری آنلاین کلاس‌ها و امتحانات و یا حتی اجاره‌ی محل‌های بیشتر و بزرگتر برای امتحانات را بپردازند، مواد ضدعفونی و ماسک رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهند.

نتیجه اینکه از کودکان پیش‌دبستانی‌ تا داوطلبان آزمون نهضت سوادآموزی، داوطلبان کنکور و آزمون‌های دکترا و… یعنی جمعیت وسیعی به صورت سیستماتیک و به دلیل تصمیمات مسئولان درگیر کُرونا شده‌ و می‌شوند بدون آنکه مشخص باشد این شرایط چه پیامد‌های وخیم دیگری غیر از هزاران کشته و از دست رفتن صدها نیروی متخصص به دلیل ابتلا به کُرونا خواهد داشت.
آزاده کریمی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید