27
شنبه, آوریل
شنبه 8 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 18 شوال 1445

رئیس مرکز تحقیقات انستیتو پاستور گفت که «ویروس کرونا یک ماه پیش از آنکه به طور رسمی اعلام شود، در کشور وجود داشته و بر اساس مطالعات، ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم به کرونا آلوده شده اند». AP - Ebrahim Noroozi

ایران

معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا، روز دوشنبه ۲۰ مرداد، تأکید کرد که «پروتکل های بهداشتی در مراسم محرم، احتمال ابتلا را به صفر نمی رساند» و هر گونه تجمع مردم را خطرناک دانست. رئیس مرکز تحقیقات انستیتو پاستور نیز تصریح کرد که «ویروس کرونا یک ماه پیش از آنکه به طور رسمی اعلام شود، در کشور وجود داشته و بر اساس مطالعات، ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم به کرونا آلوده شده اند». این در حالیست که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در جلسۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد که اِعمال محدودیت های شدید در کشور، دیگر امکانپذیر نیست.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۰ مرداد، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۲۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۱۰۶۷ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۳۹۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۳۲۸ هزار و ٨٤٤ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٨٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ١۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: «استان های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند وهمچنین استان های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

حسن روحانی: مجازات سرپیچی از پروتکل های بهداشتی، هفتۀ آینده ابلاغ می شود

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در جلسۀ ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «موضوع اعمال قانون، مورد تأکید وزارت بهداشت و درمان بود؛ تا کنون نیازی نبوده که ما از مجازات استفاده کنیم اما همیشه افرادی هستند که برای کنترل آنها باید از مجازات استفاده کنیم؛ عده ای پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و دیگران را نیز گرفتار می کنند؛ بنابراین اعمال قانون موردنظر قرار گرفت و شنبۀ هفتۀ آینده نهایی و ابلاغ خواهد شد».

وی تأکید کرد: «محدودیت‌های شدید دیگر امکانپذیر نیست؛ زیرا جامعه را دچار التهاب و افسردگی می‌کند». حسن روحانی افزود: «نظام دیجیتال در کشور باید توسعۀ فزاینده و روزافزون پیدا کند و همۀ کارها تا جایی که امکان پذیر است، باید از طریق سامانه‌های الکترونیکی صورت بگیرد تا اجتماعات کاهش یابد و نیاز به حضور افراد در ادارات کم شود؛ اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر است اما مسئول اداری خودداری می‌کند، باید به آن شخص انفصال داده شود و اگر مسئول اداری مردم را آزار ‌دهد، باید مجازات شود».

رئیس مرکز تحقیقات انستیتو پاستور: ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم به کرونا آلوده شده اند

دکتر احسان مصطفوی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور، روز یکشنبه در یک لایو اینستاگرامی، گفت: «مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در شهرهای مختلف و به خصوص شهرهای بزرگ انجام شد، نشان می‌دهد حدود ۱۸.۵ درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه، سرم مثبت برای کووید-۱۹ بودند و اگر برخی ایراداتی که به این مطالعه‌ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند و ممکن است افرادی که آلوده می‌شوند مجددا نیز ابتلا یابند».

وی با اشاره به اینکه میزان کشندگی ویروس کرونا، ۴ تا ۵ برابر آنفلوانزای فصلی است، گفت: «اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران، در ۳۰ بهمن ماه در قم اعلام شد؛ اما مسلم است هنگامی که بیماری با مرگ شناسایی می شود، یعنی در شناسایی آن تاخیر وجود داشته است و اگر دورۀ زمانی ابتلا و مرگ را حدود سه هفته در نظر بگیریم، یعنی گردش ویروس در قم و همزمان در برخی استان های دیگر، حدود یک ماه قبل تر از شناسایی رسمی ورود آن به کشور وجود داشته است؛ همچنین شناسایی بیماری در برخی دیگر از کشورها نیز با تأخیر روبرو بوده است».

وی تصریح کرد: «بر اساس گزارش های معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در هفته های اخیر در برخی از اصناف و مکان ها مانند مطب ها، مساجد، هتل ها و پاساژها، رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به ماه قبل کاهش داشته است و این مکان ها باید مورد پایش مستمر قرار بگیرند». وی افزود: «انتظار داریم در جامعۀ جهانی، تعداد مبتلایان ده‌ها یا صدها برابر آنچه که اعلام می‌شود، باشد و میزان مرگ‌ و میر ناشی از کرونا هم از آنچه توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده، بیشتر است».

پروتکل های بهداشتی در مراسم محرم، احتمال ابتلا را صفر نمی کند

علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا، دربارۀ پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی برای مراسم‌ محرم، تصریح کرد: «ما بارها گفتیم که ستاد ملی کرونا با هر تجمعی مخالف است ولی اگر افراد علاقه دارند به صورت حضوری در این مراسم‌ها شرکت کنند، این پروتکل که اجبار کرده تا افراد حداقل در فضای باز و در فاصله دو متری از هم باشند، کمک می‌کند تا انتقال ویروس به حداقل برسد، اما باز هم توصیه ما این است که افراد در هیچ تجمعی شرکت نکنند، چون هر تجمعی می‌تواند خطرناک باشد.»

وی دربارۀ دستورالعمل‌های مرتبط با مراسم عزاداری محرم ، تأکید کرد: «هیچ دستورالعملی احتمال خطر را صفر نمی‌کند و اگر در این مراسم‌ها خطایی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی رخ دهد، طبق صحبت‌های استاندار تهران، از طریق مقامات امنیتی و انتظامی برخورد صورت می‌گیرد».

او همچنین در مورد خطر افزایش شیوع ویروس کرونا در پی سفرهای مردم در چند روز گذشته، گفت: «اثر مسافرت‌هایی که مردم در این چند روز تعطیلی رفته اند را در دو الی سه هفتۀ آینده خواهیم دید و احتمال ایجاد نگرانی زیاد است».

عضو ستاد مقابله با کرونا: ویروس کرونا یک ماه قبل از اعلام رسمی، در کشور وجود داشته است

محمدرضا محبوب‌فر عضو ستاد مقابله با کرونا و اپیدمیولوژیست، در گفتگو با روزنامۀ "جهان‌صنعت" تصریح کرد: «دقیقاً یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در کشور یعنی در اوایل دی‌ماه، اولین بیمار مبتلا به کرونا مشاهده شده است ولی بعد از مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس، بالاخره دولت تصمیم گرفت شیوع کرونا در کشور را اعلام کند؛ متأسفانه از همان ابتدا یک اطلاع‌رسانی شفاف برای جامعه صورت نگرفت».

او در ادامه گفت: «هر فردی که مبتلا به کرونا باشد، اگر بدون حفاظت در مجامع عمومی حاضر شود، می‌تواند بیش از ۴۰۰ نفر را مبتلا کند و ناقل بیماری باشد». وی افزود: «در روز عید غدیر و سه روز برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، به دلیل ازدحام مردم برای گرفتن نذری یا ازدحام داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها، حتی ۳۰ درصد پروتکل‌ها رعایت نشده است».

کاهش آمار جان باختگان موقتی است؛ شیوع مجدد کرونا پس از ماه محرم

محمدرضا محبوب‌فر عضو ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با روزنامۀ جهان صنعت، تأکید کرد: «با توجه به اینکه در حال حاضر آمار جان‌باختگان کاهش نسبی داشته، ولی کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد و نباید نسبت به عادی شدن شرایط اقدام کرد بلکه باید کلیه تجمعات تا اطلاع ثانوی لغو شود از جمله دورهمی‌های خانوادگی، مناسبت‌های مذهبی، عروسی و عزاداری؛ زیرا اگر ماه محرم به همین منوال پیش رویم، مجدداً شاهد افزایش آمار فوتی‌ها در شهریورماه خواهیم بود و نباید فراموش کرد کاهش آمار جان‌باختگان در روزهای اخیر موقتی است و اگر یک خوش‌خیالی کاذب برای دولت و مردم ایجاد شود و نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌خیال شوند، مجددا آمار مبتلایان و فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: «اختلاف‌نظرها میان اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و هیأت دولت جدی است و با وجود آنکه بخش زیادی از مردم خواهان لغو کنکورهای سراسری یا برگزاری مراسم عزاداری به صورت مجازی هستند، ظاهرا منافع عده‌ای به گونه‌ای است که به دولت فشار آورده‌اند که برخی محدودیت‌ها اعمال نشود. اما این بیماری قصد فروکش کردن ندارد و درصورتی‌که یک قرنطینه شدید در کشور، با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی مجدداً اعمال نشود، ممکن است با فرارسیدن شهریور و پس‌ازآن در آغاز پاییز، کشور شاهد موج بعدی بیماری باشد و تعداد فوتی‌ها چهاررقمی شود».

رئیس بیمارستان امام خمینی تهران: آمار جوانان مبتلا به کرونا و بیماران بدحال افزایش یافته است

خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی تهران، روز دوشنبه ۲۰ مرداد، گفت: « در این دوره نسبت به دور اول شیوع بیماری یعنی اسفند ماه گذشته، شمار بیماران نیازمند به بستری و بدحال بیشتر شده است».

وی تصریح کرد: «در یک ماه و نیم اخیر، ابتلای جوانان نسبت به دور قبل بیشتر شده است و همچنین شاهد افزایش تعداد بیماران بدحالی نسبت به دور اول شدیم که به آی سی یو نیاز دارند».

او در مورد ابتلای کادر درمان این بیمارستان به کرونا، گفت: «تعداد افراد مبتلا در کادر درمان، هر روز تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد؛ به طوری که در حال حاضر چند استاد و پرستار بد حال در بخش مراقبت‌های ویژه داریم که نگران حال آنها هستیم».

وزیر علوم: اگر مجلس با زمان برگزاری کنکور مخالف است، به ستاد مقابله با کرونا اعلام کند

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز دوشنبه با حضور در یک نشست خبری مجازی، نسبت به برگزاری کنکور در موعد مقرر ابراز امیدواری کرد و گفت: «رییس مجلس و نمایندگان اگر نظراتشان در رابطه با زمان برگزاری کنکور غیر از آن چیزی است که در پیش رو داریم، به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کنند و ما حتماً از طریق این ستاد پیگیری خواهیم کرد، امیدوارم این آزمون را در تاریخ مقرر برگزار شود و داوطلبان را بیش از این در شرایط بلاتکلیفی قرار ندهیم».

وی افزود: «پروتکل های بهداشتی کنکور، همان پروتکل هایی است که برای کنکور ارشد تعریف شده اما احتمالاً تغییرات برای رفع برخی کاستی ها وجود دارد؛ پروتکل های بهداشتی آزمون ها را وزارت بهداشت تعریف می کند و خود آنها نیز بر اجرای آن نظارت می کنند».

او درباره فاصله‌ گذاری افراد در زمان برگزاری آزمون ها گفت: «فاصله‌ها برای آزمون دکتری و ارشد در حین آزمون استاندارد بوده اما برخی جاها بی دقتی کرده بودند اما در جاهایی که رعایت شده بود، داوطلبان راضی بودند».

استان های اطراف خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ احتمال بازگشت بیماری با شدت بیشتر

محمد علوی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: « پیک اول بیماری کرونا را در شرایط سخت و طولانی پشت سر گذاشتیم اما این وضعیت شکننده است زیرا استان های اطراف خوزستان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند».

وی تصریح کرد: «استان‌های اطراف خوزستان مانند کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری، در وضعیت هشدار یا وضعیت قرمز قرار دارند بنابراین اگر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غفلت شود و در نکاتی مانند حفظ فاصله‌گذاری، اجتناب از شرکت در مراسمات و استفاده از ماسک کوتاهی شود، عفونت دوباره و با شدت بیشتر و سنگین‌تر مانند آنچه در تهران و شهرهای شمالی کشور مشاهده شد، برمی‌گردد».

همدان همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد

سخنگوی وزارت بهداشت، دربارۀ وضعیت بیماری در استان همدان که از جمله استان های دارای وضعیت هشدار است، گفت: «از ابتدای خردادماه همسو با سایر استان ها، شاهد رشد چشمگیر در موارد ابتلا و بستری در اغلب شهرستان های همدان بودیم؛ به طوری که اواسط تیر ماه موارد ابتلا و بستری به بیشترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسید».

وی افزود: «در حال حاضر، چهار شهرستان این استان در وضعیت قرمز و ۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

او در ادامه گفت: «موارد ابتلا و بستری در برخی شهرستان های استان همدان، نظیر همدان، ملایر و کبودراهنگ، دارای شدت بیشتری است».

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید