28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

جاده چالوس در ایام محرم. مسئولان هشدار داده‌اند که سفر پیک دوم کرونا را تشدید می‌کند.

ایران

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران از شهروندان خواست در ایام تاسوعا و عاشورا سفر نکنند، در غیر این‌صورت ممکن است پیک دوم همه‌گیری بالا بگیرد. با این‌حال مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز اعلام کرد ترافیک در جاده‌های استان چنان سنگین است که جاده چالوس قفل شده. اوضاع در مازندران و خراسان رضوی و به ویژه در مشهد هم بحرانی است.

 سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه، ۶ شهریور اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس «معیارهای قطعی تشخیصی» دو هزار و ۲۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از آن میان هزار و ۱۲۱ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شدند و به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۳۶۵ هزار و ۶۰۶ نفر رسید.

به گفته سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در ایران به ۲۱ هزار و ۲۰ نفر رسید.

بر همین اساس استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

تعطیلات فاجعه‌آفرین
با توجه به ایام تاسوعا و عاشورا وضع در استان‌های مازندران، گیلان و خراسان رضوی که مقصد گردشگری است، بحرانی است. بیم آن می‌‌رود که بعد از تعطیلات پیک دوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران بالا بگیرد.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران چهارشنبه، ۶ شهریور با اشاره به عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا گفت:

«در تهران الگوی همه‌گیرشناسی بیماری نشان می‌دهد در مواقعی که حجم قابل توجهی سفرهای برون‌شهری رخ داده است، معمولا با یک تاخیر زمانی دو تا سه هفته‌ای، هم در میزان ابتلا و هم در میزان بستری و مرگ و میر با یک فراز آماری جدی روبرو بوده‌ایم.»

زالی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان در عید نوروز، عید فطر و تعطیلات متراکم خرداد سال جاری هشدار داد هرگونه تردد به ویژه در استان‌هایی که وضعیت قرمز قرار دارند چرخش و همه‌گیری ویروس کرونا را تسریع می‌کند. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت:

«اگر این سفرها اتفاق بیفتد و مجددا یک چرخش انجام شود، پیک‌های بعدی بیماری زودتر از آنچه که در انتظار آن هستیم پدید می‌آید و به طور طبیعی به خستگی تیم درمانی منجر می‌شود و با توجه به حجم بالای کار تیم‌های درمانی می‌تواند بر استمرار خدمت‌رسانی تاثیر منفی داشته باشد.»

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌بینی کرده بود که با توجه به برگزاری کنکور، محرم و سه روز تعطیلات در پاییز و زمستان مرگ‌و‌میرها افزایش پیدا کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت هم روز گذشته گفته بود ممکن است کرونا به یک فاجعه ملی تبدیل شود. نمکی از تعبیر گل خوردن از کرونا در دقیقه ۹۰ استفاده کرده بود.

حسن جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌ رضوی هم یادآوری کرد:

«اکنون استان در وضعیت هشدار است و ما همچنان به‌ شدت نگران هستیم، چون بیماری وضعیت پایداری ندارد و بسته به عملکرد مردم و رعایت دستورالعمل‌ها تغییر می‌کند.»

خراسان رضوی نیز یکی از مقصدهای گردشگری در ایام تعطیلات است.

کادر درمان ایران از نظر ابتلا به کووید-۱۹ در جایگاه سوم جهان قرار دارند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید