26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

وزیر خارجه سوئیس عملا تایید می کند که یکی از علل سفر به تهران هموار کردن راه مذاکره با آمریکاست

ایران

وزیر خارجه سوئیس عملا تایید کرد که یکی از علل سفر او به ایران، تلاش برای ایجاد تفاهم بین ایران و ایالات متحده و همچنین رفع تنش متقابل است تا شاید مقامات دو کشور بتواند با یکدیگر وارد مذاکره شوند.

 “ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس، روزگذشته ( شنبه )در دیدار با استاندار اصفهان با اشاره به نقش میانجیگرانه سوییس بین حکومت ایران و ایالات متحده گفت: تلاش سوئیس آن است که حداقل‌های گفتگوی بین ۲ کشور برقرار شود.

آگاهان امور میگویند پیش از این هم حدسیاتی در این زمینه انتشار یافته بود . سوئیس پیش از این نیز بارها وسیله ارتباط با دو کشور بوده بود

ایگنازیو کاسیس” افزود: امروز (یکشنبه) در تهران در دیداری رسمی با حسن روحانی و محمد جواد ظریف یاد و خاطره یکصد سال فعالیت دیپلماتیک مشترک بین ۲ کشور ایران و سوئیس را گرامی و جشن خواهیم گرفت.

او گفت: روابط بین این ۲ کشور قدمت یکصد ساله دارد و از اواخر قرن ۱۹ با امضای توافقنامه صلح و تجارت بین ایران و سوییس تاکنون ادامه داشته است.

کاسیاس افزود: قبل از آمدن به تهران و دیدار رسمی با رئیس جمهوری و وزیر خارجه مایل بودم از شهر اصفهان، شهر زادگاه جواد ظریف بازدید کردم و گوشه‌ای از زیبایی‌های این شهر را بازدید کردم.

او گفت: معتقدم روابط عالی ۲ کشور ایران و سوئیس بعد از کرونا در جهت روابط علمی و گردشگری توسعه یابد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران و وب سایت «سوئیس اینفو» نیز اعلام کرد که ایگنازیو کاسیس قرار است در تهران با حسن روحانی، محمد جواد ظریف، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده علی خامنه ای دیدار و گفت‌وگو کند.

سعید خطیب زاده، گفت: تعدادی از نمایندگان پارلمان سوئیس نیز همراه ایگنازیو کاسیس به ایران سفر کرده‌اند که قرار است با نمایندگان مجلس دیدار و گفت‌وگو کنند.

سعید خطیب زاده پیشتر گفته بود: « تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود».

یادآور می شود که ایالات متحده دو سال پیش با خروج از توافق هسته ای با ایران، موسوم به برجام، تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه حکومت اسلامی را بازگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران گفت: «ما در عین حال به دلیل برخی اقدامات به گفته وی مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز هفته گذشته ، پیش از سفر ایگنازیو کاسیس٬ به ایران با او تلفنی صحبت کرد.

ایگنازیو کاسیس گفته بود که در این تماس در خصوص «کانال مالی انسان‌دوستانه» با مایک پومپئو صحبت کرده است.

در همین رابطه ، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود، ما‌یک پومپئو در این تماس از نقش مستمر و سازنده سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران و همچنین کمک به آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق توسط حکومت ایران بازداشت شده بودند، تشکر کرد.

سوئیس از سال ۱۹۸۰ به دنبال قطع روابط دیپلماتیک واشینگتن و تهران، حفاظت از منافع آمریکا در ایران را به عهده گرفت.

سوئیس همچنین حافظ منافع ایران در جده و کانادا و حافظ منافع عربستان سعودی در تهران است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید