25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

تصویر یک ایرانی آزادیخواه در اعتراض به اعدام نوید افکاری در شهر برلین؛ آلمان ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰

ایران

- وال استریت ژورنال: رژیم ایران برای خاموش کردن مخالفان یک ستاره کشتی را اعدام می‌کند!
-شاهزاده پهلوی در روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت نوید افکاری فقط قربانیِ یک روند قضایی ناعادلانه نشد بلکه هدف از قتل او خاموش کردن اعتراضات عمومی از طریق ایجاد رعب و وحشت با اعدام یک معترض است.
- پیامی که رژیم ایران با قنل افکاری به ایرانیان ابلاغ کرده اینست که: اگر اعتراض کنید شما را می‌کُشیم، فرقی نمی‌کند چه کسی باشید.
- رژیم سرکوب را به مخالفان و معترضان محدود نمی‌کند و بطور سیستماتیک خانواده‌های آنها را نیز هدف قرار می‌دهد و غالباً خانواده‌ها را مجبور می‌کند که برای گرفتن پیکر بی‌جان عزیزان خود هزینه‌‌ای را نیز که برای کشتن آنها استفاده شده پرداخت کنند.
- بسیاری در غرب همچنان بر گفتگو و عادی ساختن (نرمالیزاسیون) جمهوری اسلامی اصرار دارند. تماس برای «اعتماد» یا «اصلاح» آلمان نازی، یا «تعدیل» رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، هرگز تا این حد جدّی گرفته نمی‎‌شد.
- وقت آن رسیده است که رهبران دنیای آزاد این را درک کنند و در عوض به دنبال گفتگو و مشارکت و حمایت مردم ایران باشند.
- هنگامی که مردم ایران دوباره به خیابان‌ها بروند تا نقطه‌ی پایان بر جمهوری اسلامی بگذارند- و این کار بی‌تردید اتفاق خواهد افتاد- جهان آزاد باید در کنار آنها باشد.

 در پی اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر معترض، شاهزاده رضا پهلوی ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) در یادداشتی با عنوان «قتل نوید افکاری یک پیام داشت» در روزنامه «وال استریت ژورنال» با تشبیه رژیم جمهوری اسلامی با رژیم‌ آلمان نازی و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به رهبران کشورهای غربی تاکید کرد تلاش برای «عادی» نشان دادن رژیم ایران به اعتبار دموکراسی‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی لطمه می‌زند.

متن کامل این یادداشت را که وال استریت ژورنال به همراه یک گزارش ویدئویی درباره بازگشت تحریم‌ها و «اسنپ‌بک» منتشر و برای آن این سوتیتر را انتخاب کرده در ادامه می‌خوانید: رژیم ایران برای خاموش کردن مخالفان یک ستاره کشتی را اعدام می‌کند!

در اوت ۲۰۱۸ هزاران ایرانی در موج دیگری از اعتراضات علیه رژیم اسلامی، به تظاهرات ضدحکومتی در سراسر ایران پیوستند. نوید افکاری قهرمان کشتی با دو برادرش که در تظاهرات بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. رژیم پس از ماه‌ها شکنجه‌ی افکاری او را وادار کرد به قتل یک مأمور حراست اعتراف کند و سپس او را به اعدام محکوم کردند. صدور حکم اعدام برای افکاری با اعتراض داخلی و بین‌المللی روبرو شد، اما روز شنبه افکاری ۲۷ ساله اعدام شد.

همانطور که در رویه‌ قضایی دادگاه‌های جمهوری اسلامی معمول است پرونده افکاری شباهتی به اجرای عدالت نداشت. نوید افکاری فقط قربانیِ یک روند قضایی ناعادلانه نشد بلکه هدف از قتل او خاموش کردن صدای اعتراضات عمومی از طریق ایجاد رعب و وحشت با اعدام یک معترض بود. رژیم با نادیده گرفتن پیامدهای محکومیت بین‌المللی، یک ورزشکارِ قهرمان را به قتل رساند و با این کار پیامی که بی‌تردید به ایرانیان ابلاغ کرده این است که: اگر اعتراض کنید شما را می‌کُشیم، فرقی نمی‌کند چه کسی باشید. برای جامعه بین‌الملل، رژیم یادآور جمله مشهوری از روح‌الله خمینی است که در جریان بحران گروگانگیری ۸۱-۱۹۷۹ گفت: شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید!

هرچند تکاندهنده است، اما قتل نوید افکاری در ایران تازگی ندارد و سوابق رژیم در ۴۱ سال گذشته پر از این قتل‌های دولتی است و نویدها بی‌شمارند. عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود جزئیات تأسفباری از نحوه قتل‌عام و شکنجه معترضان آبان ۱۳۹۸ توسط جمهوری اسلامی منتشر کرده که در میان آنها تعدادی از کشته‌شدگان کودک بودند. رژیم سرکوب را به مخالفان و معترضان محدود نمی‌کند و بطور سیستماتیک خانواده‌های آنها را نیز هدف قرار می‌دهد و غالباً خانواده‌ها را مجبور می‌کند که برای گرفتن پیکر بی‌جان عزیزان خود هزینه‌‌ای را نیز که برای کشتن آنها استفاده شده پرداخت کنند.

بسیاری در غرب همچنان بر گفتگو و عادی ساختن (نرمالیزاسیون) جمهوری اسلامی اصرار دارند. تماس برای «اعتماد» یا «اصلاح» آلمان نازی، یا «تعدیل» رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، هرگز تا این حد جدّی گرفته نمی‎‌شد. بر اساس شواهد قاطع اطمینان داشته باشیم این تصور که رژیم ایران می‌تواند مانند یک رژیم عادی رفتار کند پوچ است. تلاش برای عادی نشان دادن رژیم ایران به اعتبار دموکراسی‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی لطمه می‌زند.

مقامات جمهوری اسلامی نمایندگان قانونی افرادی نیستند که آنها را تحت ظلم و ستم قرار می‌دهند و می‌کُشند. وقت آن رسیده است که رهبران دنیای آزاد این را درک کنند و در عوض به دنبال گفتگو و مشارکت و حمایت مردم ایران باشند. ملاها بر این باورند که خشونت هولناک مخالفان را سرکوب کرده و مقاومت را از بین خواهد بُرد، اما آنها در اشتباه‌اند. ملّت ایران بیش از هر زمان دیگری عزم خود را جزم کرده که این فصل تاریک در تاریخ ایران را ببندد.

به ازای هر نوید افکاری که رژیم می‌ستاند، ده‌ها ایرانی دیگر به مبارزه برای آزادی و دموکراسی می‌پیوندند. هنگامی که مردم ایران دوباره به خیابان‌ها بروند تا نقطه‌ی پایان بر جمهوری اسلامی بگذارند- و این کار بی‌تردید اتفاق خواهد افتاد- جهان آزاد باید در کنار آنها باشد.

منبع: وال استریت ژورنال
ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید