25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

ادامه تحریم‌ها در ایران به افزایش شدید تورم منجر شده و قیمت کالاهای اساسی مردم را عاصی کرده است

ایران

-الیوت آبرامز: ایران بدون درنظر گرفتن اینکه چه کسی پس از انتخابات آمریکا پیروز می‌شود، آماده از سر گرفتن مذاکراتی جدید خواهد بود چرا که دیگر نمی‌توانند چهار سال دیگر را اینگونه تحمل کنند.
- ظریف در مصاحبه با روزنامه «کار و کارگر» گفته «امیدوارم که با تصویب دو کنوانسیون باقی مانده در FATF کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت قرارداد ۲۵ ساله با چین را اجرایی کند.»
- روزنامه کیهان تهران در واکنش به این اظهارات ظریف می‌نویسد «سفره مردم را با بی‌تدبیری کوچک کردند بجای عذرخواهی FATF را بهانه می‌کنند».
-یوسف کاووسی کارشناس مسائل بانکی و مدیرکل پیشین بازرسی بانک مرکزی به ایرنا می‌گوید «یکی از دلایلی که مسئله عدم بازگشت ارز صادرکنندگان را به‌ وجود آورده FATF است.»
- هم امضای برجام و هم نپیوستن به FATF به دستور علی خامنه‌ای بوده است.

 الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه ۵ سپتامبر (۱۴ مهرماه) در مصاحبه با کریستین امانپور در سی‌ان‌ان گفت فشار حداکثری ایالات متحده علیه رژیم ایران افزایش خواهد یافت و در هفته‌های آینده تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی افزایش خواهد یافت.

الیوت در این مصاحبه بار دیگر عنوان کرد ایران بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی پس از انتخابات نوامبر رئیس جمهور آمریکا می‌شود، آماده از سر گرفتن مذاکراتی جدید خواهد بود چرا که به گفته او «نمی‌توانند چهار سال دیگر را اینگونه تحمل کنند.»

وی با اشاره به اینکه کارزار فشار حداکثری تاثیر شدیدی بر اقتصاد ایران گذاشته است گفت تحریم‌های قبلی همانند تحریم‌هایی که الان داریم نبودند؛ تا کنون چنین فشاری وجود نداشته است‌.

Tehran 1

جمهوری اسلامی ایران امیدوار بود که شاید بتواند با کمک چین و روسیه تحریم‌های آمریکا را دور بزند. به نظر می‌رسد بزرگترین قدم برای دستیابی به این هدف امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین بود. با این حال با وجود تبلیغات گسترده روی این قرارداد آنطور که محمدجواد ظریف می‌گوید قرارداد تجاری با چینی‌ها به بن‌بست رسیده و بهانه پکن قرار داشتن ایران در فهرست سیاه FATF‌ است.

ظریف در مصاحبه با روزنامه «کار و کارگر» گفت: «در خصوص FATF در برابر مردم ایران سربلند هستم که بگویم استیضاح و حتی سؤال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم FATF باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می‌برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند. قاطعانه می‌گویم که عده‌ای با برنامه‌های شوم علیه FATF سمپاشی می‌کنند و دروغ می‌گویند.»

ظریف در ادامه گفت: «عده‌ای همان زمان مدام می‌گفتند که FATF فقط مختص به کشورهای غربی است و حال شما به یک نمونه مهم ‌اشاره کردید و نمونه‌های دیگری هم هست. البته همچنان امیدوارم که پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده در FATF هم هرچه سریع‌تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف‌هایی که موظفند در چارچوب FATF با ما کار کنند، گام‌های بزرگتری را بردارد.»

روزنامه کیهان تهران در واکنش به این اظهارات ظریف می‌نویسد «سفره مردم را با بی‌تدبیری کوچک کردند بجای عذرخواهی ‌FATF را بهانه می‌کنند.»

کارشناسان داخلی در نقد اظهارات ظریف چندین مصاحبه کرده‌ و بار دیگر بحث FATF در ایران داغ شده است. مخالفان پیوستن به FATF هشدار داده‌اند اجرای دستورات آن باعث بالاتر رفتن قیمت دلار می‌شود.

دی‌ماه سال ۱۳۹۸ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت «چین و روسیه در خصوص پیامدهای منفی عدم حضور ایران در این معاهده هشدار داده‌اند.» فعالان اقتصادی می‌گویند اکنون بانک‌های روسی و چینی از ارائه خدمات به ایرانی‌ها خودداری می‌کنند.

Tehran 2

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در مصاحبه‌ای به اهمیت پذیرش FATF اشاره و مشکل اصلی مبادلات در سوئیفت را نه تحریم آمریکا بلکه قرار گرفتن در مظان پولشویی اعلام کرده بود.

یوسف کاووسی کارشناس مسائل بانکی و مدیرکل پیشین بازرسی بانک مرکزی نیز به ایرنا می‌گوید «یکی از دلایلی که مسئله عدم بازگشت ارز صادرکنندگان را به‌ وجود آورده FATF است.»

واقعیت این است که اجرای هیچ قراردادی با چین و روسیه بدون خروج از فهرست سیاه FATF‌ ممکن نیست. آمریکا یکی از اعضای اصلی هیات امنای FATF‌ است و اجازه مماشات دیگر اعضا را با تهران نمی‌دهد. حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید «تا کنون حدود ۱۶ میلیارد یورو از بدهی صادرکنندگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.» اما ولایی‌های مخالف FATF‌ می‌گویند تصویب آن موجب تکرار چرخه معیوب برجام می‌شود. اینهمه در حالیست که هم امضای برجام با تصمیم نهایی علی خامنه‌ای انجام شد و هم نپیوستن به FATF به دستور خامنه‌ای بوده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید