29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

محمد شجاعی کارشناس مذهبی در شبکه تلویزیونی قرآن و معارف

ایران

مهمان برنامه‌‎ای در شبکه تلویزیونی قرآن و معارف جمهوری اسلامی دوشنبه شب، سخنانی گفت که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی داشت.

 محمد شجاعی، مدیرعامل "موسسه منتظران مهدی"، در برنامه "روبه‌راه" شبکه قرآن مدعی شد که دختر پیامبر اسلام بعد از درگذشت پدرش با خبر "انقلاب اسلامی ایران" که جبرئیل به او می‌داده، آرام می‌شد.

آقای شجاعی در این برنامه گفت: "انقلاب اسلامی ایران از لحظه تولد پیامبر در نقشه خداوند دیده شده. حتی بعد از رحلت پیامبر، جبرئیل تا سه ماه خدمت حضرت زهرا می‌رسید و با اخبار انقلابی اسلامی ایران ایشان را آرام می‌کرد و می‌گفت ایرانی‌ها خواهند آمد".

این روحانی همچنین انقلاب اسلامی را "اولین خبر خوش" از زمان پیامبر اسلام توصیف کرد.

انتشار این سخنان و ارتباط دادن آن با گفته‌هایی از آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، با واکنش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، رسانه نزدیک به بیت آقای خمینی مواجه شد.

این سایت خبری با انتشار متن کامل حرف‌های آیت الله خمینی در ۱۱ اسفند سال ۱۳۶۴ اعلام کرد که کارشناس این برنامه سخنان او را تحریف کرده است.

آقای خمینی در آن زمان گفته بود "جبرئیل به‌طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مسائل را [به فاطمه، دختر پیامبر] می‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است... مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است."

سایت خبری جماران می‌گوید آیت‌الله خمینی این مسئله را به عنوان یک "احتمال" و "ظرافت ادبی" در سخنانش مطرح کرده، نه یک امر "مسلّم تاریخی" آن‌گونه که کارشناس برنامه شبکه قرآن بیان کرده است.

Khomeini 1

محمد شجاعی کیست؟
محمد شجاعی مدیرعامل موسسه منتظران مهدی در شهر ری است. در سایت این موسسه عکسی از آقای شجاعی بدون لباس معمول روحانیون دیده می‌شود.

از او به عنوان "استاد" و "مبلغ بین‌المللی" یاد شده که بیش از چهارهزار سخنرانی در زمینه‌های مختلف داشته و در تلویزیون ایران به عنوان کارشناس حوزه مهدویت در برنامه‌هایی از قبیل آفتاب شرقی، عطر عاشقی، قرار جمعه، این شب‌ها، پرسمان شرکت داشته ‌است.

حرف‌های اخیر آقای شجاعی درباره مسائل تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی اگرچه دست به دست می‌چرخد و برای بسیاری ممکن است تازگی داشته باشد اما او پیشتر هم چنین سخنانی را گفته بود.

بعد از واکنش‌های اخیر، آقای شجاعی امروز در کانال تلگرام خود ویدیویی از سخنان گذشته‌اش منتشر شده که می‌گوید "امام امت یک شخصیتی است که اسمش در احادیث ما آمده، مژده‌‍‌‌اش را اهل بیت داده‌اند که این شخصیت خواهد آمد."

او در سخنانی دیگر که ماه گذشته در یوتیوب گذاشته شده می‌گوید "هر کس غیر مهدوی است، خائن است چون امام زمان آواره است، طرد شده است تنها و یگانه است..."

واکنش‌ها به سخنان محمد شجاعی؛ "حرف مفت"
در فضای مجازی و رسانه‌ها اظهار نظر درباره سخنان آقای شجاعی گسترده بود.

هم‌زمان با بازنشر این بخش از برنامه و ابراز تعجب، انتقاد و شوخی‌های کاربران با آن، کانال تلگرام آقای شجاعی تصاویری از پیام‌هایی همراه با تشکر و همدلی مخاطبانش را منتشر کرده است.

در مقابل یکی از تندترین واکنش‌ها در میان روحانیون، از طرف رسول جعفریان بود. او پژوهشگر شناخته‌شده تاریخ اسلام و ایران و استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران است.

آقای جعفریان در توییتر خود نوشت: "درست است که ارزش پول در دو دهه اخیر، بسیار کاهش یافته، اما به نظرم بدتر از آن، کاستن از ارزش عقل است. در این دو دهه، خیلی حرف مفت به نام علم و دین و عقل زده شده است. ضرر و زیان کاستن از ارزش عقل، هزارها برابر بیش از کاستن ارزش پول است. می گویید پول دست ما نیست. عقل که دست خودمان است."

آقای شجاعی امروز به انتقادها واکنش نشان داده و گفته سخنانش، مستند به آیات و احادیث است و آنها را به کتابی که خودش نوشته به نام "آشتی با امام زمان" ارجاع داده است. او گفته "به دوستان انقلابی پیشنهاد می‌شود برای آگاهی از حقایق انقلاب، که چهل سال است خواب را از چشم دشمن ربوده و بازگو نمودنش ستون استکبار را لرزانده، به این بخش مهم مراجعه کنید".

او همچنین گفته "پرداختن به ماهیت قدسی انقلاب و سابقه‌ طرح‌ریزیِ الهی آن، و نیز نقش آن در برچیده‌ شدن امپریالیسم جهانی، برای دشمنان که [بیش از دوستان ناآگاه، باورش دارند] سنگین است."

داستان تولد رهبر و تحول قمارباز

Karimi

محمود کریمی، مداح، در کنار آیت‌الله خامنه‌ی

این نخستین بار نیست که سخنان مهمان‌ها و کارشناسان برنامه های مذهبی تلویزیون دولتی ایران با واکنش‌ مواجه می شود.

اردیبهشت ماه امسال محمود کریمی، مداح معروف در یک برنامه زنده در شبکه دو داستان شخصی مست و قمارباز را گفت که به واسطه برخوردش با دختر پیامبر اسلام و امام سوم شیعیان دچار تحول اخلاقی می‌شود. آقای کریمی با لحنی غمناک و آهنگین این داستان را در آرامگاه امام هشتم شیعیان تعریف می‌کرد و به دلیل محدودیت‌های کرونا جمعیتی برای شنیدن صحبت‌هایش حضور نداشت.

همچنین در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ فیلمی از محمد سعیدی، امام جمعه قم، منتشر شد که از قول خواهر رهبر ایران می‌گفت: "آقای خامنه‌ای هنگام تولد، زمان خروج از بدن مادر یا علی گفت و قابله در جواب او گفت علی یارت".

انتشار این گفته جنجال‌های رسانه‌ای به همراه داشت. علی‌اکبر ناطق‌نوری رییس وقت دفتر بازرسی دفتر رهبری، سخنان آقای سعیدی را "مزخرف" خواند و گفت گوینده این مطلب از طرف دفتر آقای خامنه‌ای توبیخ شده است و آقای سعیدی هم بعدا از اظهار این سخنان ابراز پشیمانی کرد.

مسعود آذر
بی‌بی‌سی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید