23
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 Tuesday 23 April 2024 14 شوال 1445

نیویورک تایمز: پرزیدنت ترامپ امکان حمله به تاسیسات اتمی رژیم ایران را بررسی کرد و منصرف شد

ایران

گزارش جدید روزنامه نیویورک تایمز در مورد این‌که پرزیدنت ترامپ امکان حمله نظامی به ایران را به منظور نابود کردن تاسیسات اتمی مورد بررسی دقیق قرار داده بود، جنجال تازه ای در ایالات متحده و رسانه های جهانی برانگیخت، ولی تا هنگام تنظیم این خبر، مقامات کاخ سفید و حکومت اسلامی ایران هنوز نسبت به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

 نیویورک تایمز که به دشمنی با پرزیدنت ترامپ شهرت دارد، در گزارش خود نوشت که پنجشنبه گذشته نشستی در کاخ سفید برگزار شده که که در آن پرزیدنت ترامپ از مشاوران ارشد خود پرسیده بود که آیا ارتش ایالات متحده می تواند در ظرف هفته های آینده، با یک حمله گسترده، تاسیسات اتمی رژیم ایران را نابود سازد؟

این پرسش پرزیدنت ترامپ از مشاورانش، کوتاه مدتی پس از آن بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی فاش ساخت که رژیم ایران با زیرپا گذاشتن تعهدات خود در برجام، میزان ذخایر اورانیوم غنی سازی شده‌اش را به دوازده برابر حد مجاز در برجام رسانده است. چنین اقدامی از جانب رژیم ایران امری خطرناک است زیرا با افزایش غلظت این مقدار تا هشتاد یا نود درصد می توان یک بمب هسته ای تولید کرد.

در خبر نیویورک تایمز آمده است که مشاوران پرزیدنت ترامپ به او گفته‌اند که چنین اقدامی در هفته‌های پایانی عمر دولت او، عواقب خطرناکی در پی دارد و ممکن است به پیامدهای پیش بینی نشده ای بیانجامد.

این روزنامه آمریکایی که می‌نویسد منبع خبر چهار تن از مقامات برجسته نظامی ایالات متحده بوده اند، می‌افزاید که پرزیدنت ترامپ به دنبال شنیدن این توضیحات، از حمله موشکی به تاسیسات ایران صرف نظر کرد.

برخی رسانه های آمریکایی چندین هفته پیش نوشته بودند که پرزیدنت ترامپ، پس از انتخابات ریاست جمهوری و در مدت سه ماهی که به پایان دوران او باقیمانده، ممکن است به یک اقدام کوبنده علیه حکومت اسلامی ایران دست بزند. ولی این گزارش ها جدی گرفته نشد.

نیویورک تایمز نوشت که در این نشست مشورتی، مایک پنس معاون ریاست جمهوری، مایک پمپئو وزیر خارجه، کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده و چند تن دیگر حضور داشتند و همگی این ارزیابی را مطرح ساختند که حمله ناگهانی به تاسیسات اتمی رژیم ایران ممکن است منجر به یک جنگ گسترده شود و دست زدن به آن به صلاح ایالات متحده نیست.
همانگونه گه گفته شد، هنوز کاخ سفید در واشنگتن و حکومت اسلامی ایران نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده اند.

اسرائیل در گذشته بارها گفته است که اگر جامعه جهانی برای جلوگیری از رسیدن رژیم ایران به قدرت ساخت نخستین بمب اتمی، به اقدامات جدی و موثر دست نزند، اسرائیل به ناچار به تنهایی وارد عمل خواهد شد.

اسرائیل که پنجاه فروند جنگنده رادارگریز فوق پیشرفته از نوع اف ۳۵ به ایالات متحده سفارش داده و همچنین خواهان خرید دست کم ده فروند هواپیمای بسیار سری از نوع اف ۲۲ می باشد، مقادیری بمب های سنگرشکن نیز خریداری کرده و از سال ها پیش خود را برای انجام چنین حمله احتمالی آماده کرده است.

منابع اطلاعاتی می گویند که خامنه ای هنوز دستور ساخت نخستین بمب اتمی را صادر نکرده و بیم دارد که سازمان های اطلاعاتی اسرائیل، ایالات متحده و کشورهای دیگر از آن آگاه شوند و تاسیسات را هدف حمله قرار دهند. با آن که این تاسیسات در نطنز در عمق شصت متری و در تاسیسات فُردو زیر کوه‌ها قرار دارد، آشنایان امور جنگی می گویند که اسرائیل و ایالات متحده دارای شیوه های ابتکاری می باشند که می تواند این تاسیسات را نیز نابود کند.

سپاه پاسداران در ماه های اخیر اعلام داشته که همه ذخایر موشکی و حتی پایگاه های پرتاب آن ها را به زیر زمین منتقل ساخته است. سپاه اخیرا اعلام داشت که تجهیزاتی نصب کرده که امکان می دهد چندین موشک به فاصله یک یا چند دقیقه، و به صورت مسلسل وار به سوی هدف های دشمن شلیک شود. ولی این ادعا هنوز به صورت عملی آزمایش نشده است.

Mooshak sepah

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید