28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

وضعیت نگران کننده بیمارستان‌ها در ایران

ایران

- در ایران تا زمان تنظیم این گزارش ۵۰۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کُرونا درگذشته‌اند.
- علی خامنه‌ای بجای تاکید بر آموزش و آگاهی‌رسانی، همچنان بر تئوری توطئه پای می‌فشارد.
- کشور در زمیه مواد و تجهیزات پزشکی با کمبود مواجه است و پول کافی هم ندارد: برای اولین بار از سال ۱۹۶۰، تهران از بانک جهانی درخواست وام کرده است.

روزنامه «زود دویچه تسایتونگ» یکی از منابع خبری معتبر آلمان در مقاله‌ای در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۰ (یکشنبه ۲۵ اسفند) به ابعاد وحشتناک تلفات ویروس کُرونا در ایران و پنهانکاری حکومت اسلامی از یکسو و دامن زدن به تئوری توطئه از سوی علی خامنه‌ای از سوی دیگر پرداخته است. این مقاله همچنین اشاره‌ای دارد به اینکه عملی شدن پرداخت کمک ۵ میلیارد دلاری که این حکومت از بانک جهانی درخواست کرده با چه موانع عملی روبروست.

بیمارستان امینی شهر لنگرود، استان گیلان
این روزنامه آلمانی می‌نویسد، بعد از آنکه در ابتدا از سوی حکومت ایران میزان خطرِ سرایت ویروس کُرونا دست‌کم گرفته و ناچیز جلوه داده شد، اینک رهبری رژیم ایران خود را بیشتر و بیشتر ناچار می‌بیند که به وخامت اوضاع اعتراف کند.

بسیاری از کارمندان دولت و مشاورینِ علی خامنه‌ای رهبر ایران به کُرونا مبتلا شده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها برخی از فرماندهان عالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته‌اند. در بین مردم هم ویروس گسترش پیدا کرده است. در روز جمعه (۲۳ اسفند) وزارت بهداشت آمارهای مربوط به مبتلاشدگان و درگذشتگان ویروس کرُونا را چند بار تغییر داده و ارقام بالاتری را اعلام کرد. حالا دیگر از ۱۱٫۳۶۴ نفر که تست کُرونای آنها مثبت بوده و نیز ۵۱۴ نفر که جان خود را تا زمان انتشار این مقاله از دست داده‌اند صحبت می‌شود. با اینهمه، همین ارقام نیز واقعیت گستردگی بحران را منعکس نمی‌کنند.

رسانه‌های بین‌المللی موفق شده‌اند تا از طریق ارزیابی ویدئوهای منتشر شده در اینترنت این گستردگی بحران را تائید کنند. برای مثال بی‌بی‌سی فیلمی‌ را پخش کرده که در آن اتاقی در یک بیمارستان [غسالخانه] در شهر قم را نشان می‌داد که اجساد زیادی در کیسه‌های سیاه انباشت شده‌اند. از قرار معلوم ده‌ها نفر قبل از آنکه پزشکان بتوانند آنها را تست کنند، طی به دلیل کُرونا جان خود را از دست داده‌ بودند.

روزنامه واشنگتن پست عکس‌های ماهواره‌ای از آرامستان شهر قم در حاشیه این شهر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده که نشان می‌دهد چگونه مساحتی به‌اندازه چند زمین فوتبال به آن اضافه شده و قبرهایی بطور منظم در آنجا حفر شده‌اند. البته چنین چیزی نمی‌تواند بطور اتوماتیک نشاندهنده این باشد که به تعداد همین قبرها افرادی درگذشته باشند، بلکه بیشتر به نظر می‌رسد این اقدام، نوعی تدارک است تا بعدا کشته شدگان هرچه سریع‌تر به خاک سپرده شوند. در هر صورت تعداد قبرهای حفر شده با اعداد رسمی‌اعلام شده همخوانی ندارد. همین موضوع برای کارشناسان، نشانه و شاهدی است مبنی بر اینکه رژیم ارقام واقعی را می‌داند، اما از اعلام آن خودداری می‌کند.

خامنه‌ای از یک ‌«حمله بیولوژیک» صحبت می‌کند

شهر مذهبی قم یکی از کانون‌های بحران کُرونا در ایران است، موقعیت و اهمیت مذهبی این شهر می‌تواند در گسترش این ویروس موثر بوده باشد چرا که هنوز [تا زمان تهیه این مقاله] مراکز زیارتی در این شهر برای زائرین باز است. لمس و بوسیدن ضریح و در و دیوار این امکان جزئی از آئین‌های زیارتی است. برخی از این زائرین، بوسیدن و مالیدن سر و صورت را حتی بطور عمدی به رخ می‌کشانند تا قدرت شفابخش این اماکن و استواری در ایمان خود به خدایشان را اثبات کنند، چرا که رهبرشان علی خامنه‌ای بجای تاکید بر آگاهی‌رسانی، بر طبل تئوری توطئه می‌کوبد.

علی خامنه‌ای که هشتاد سال دارد، روز جمعه (۲۳ اسفند) در یک موضع‌گیری مدعی شد که نشانه‌هایی وجود دارد که ویروس کُرونا محصول یک «حمله بیولوژیک» است. به این ترتیب او به شایعاتی متوسل شد که می‌گویند ویروس کُرونا توسط ایالات متحده بطور مصنوعی ساخته و گسترش داده شده تا آن را علیه دشمنانش مانند چین و رژیم ایران به کار گرفته و به آنها ضربه بزند. با این نظریه، خامنه‌ای بر این باور است که مبارزه با ویروس کُرونا را باید به عنوان اقدامی‌دفاعی دید و از این به بعد باید مقابله با آن را به «نیروهای نظامی» واگذار کرد. البته آنها لازم نیست به ویروس شلیک کنند بلکه باید اقداماتی انجام دهند که از گسترش آن جلوگیری شود. علاوه بر آن باید بیمارستان‌های صحرایی برپا کرده تا از مراکز درمانی که زیر فشار مراجعین قرار دارند پشتیبانی کنند. اما خامنه‌ای در مورد اینکه این شهرها و مراکز درمانی با کدام تجهیزات پزشکی و امکانات درمانی باید پشتیبانی شوند، چیزی نمی‌گوید!

همین الان تقریبا در همه زمینه‌ها کمبود امکانات و تجهیزات درمانی وجود دارد. به نحوی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ناچار شد لیستی بلند از اقلام مورد نیاز را به همراه شماره تلفن و آدرس وزارت بهداشت در صفحه توئیتر خود انتشار دهد، از جمله ۱۰۰ میلیون دستکش یکبار مصرف، ۵۰۰ هزار لباس جراحی، ۴۰۰۰ دماسنج بدن. در شبکه‌های اجتماعی صحبت از آن است که رژیم بهتر بود پول و امکاناتی را که در اختیار داشت برای مردم خودش صرف می‌کرد تا اینکه آن را در سوریه و یمن و عراق خرج جنگ کند. با اینهمه، حتی مخالفین شناخته شده رژیم ایران هم از ایالات متحده می‌خواهند در شرایط کنونی، اختلافات مربوط به مسائل هسته‌ای را کنار گذاشته و تحریم‌های مرتبط با آن را موقتا معلق کند. البته در مقاله زوددویچه تسایتونگ نامی‌ از این مخالفین شناخته‌شده برده نشده است آنهم در حالی که محموله‌های کمک دارویی و بهداشتی و همچنین کمک‌های مالی به سوی ایران سرازیر است.

نویسنده این گزارش ادامه می‌دهد، همین پنجشنبه قبل (۲۲ اسفند) بود که برای نخستین بار بعد از دهه شصت میلادی، تهران درخواست یک وام پنج میلیارد دلاری را به بانک جهانی ارائه داد. اما حتی اگر با این درخواست موافقت شود هم رژیم ایران نمی‌تواند با آن خریدی انجام دهد، چرا که محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشنگتن، انجام خرید، موافقت اجازه صدور کالا به ایران و انجام معاملات بانکی و حمل کالا را هم در بر می‌گیرد.

گذشته از نکاتی که این روزنامه آلمانی مطرح کرده است باید در رابطه با کمک‌های مالی و درخواست وام از بانک جهانی گفت که چه دولت ایالات متحده آمریکا، چه دولت‌های مختلف غربی و اتحادیه اروپا و چه هر نهاد بین‌المللی مانند بانک جهانی، باید از پرداخت هرگونه وجه نقد یا در اختیار دادن ارز به رژیم ایران خودداری کند! به جمهوری اسلامی نباید پول نقد داد. بلکه باید اقلام وتجهیزات پزشکی آنهم با کنترل نهادهای بین‌المللی به ایران ارسال شده و همین نهادها می‌بایست بر روند توزیع و استفاده از این تجهیزات در داخل ایران نظارت داشته باشند. وگرنه تجربه ۴۱ ساله نشان داده که این رژیم هر پول یا تجهیزات و کمک‌های انساندوستانه‌ را هرگز برای خدمت به مردم ایران به کار نمی‌بندد بلکه یا آنها را در جهت اهداف توسعه‌طلبانه و جنگ‌طلبانه خود استفاده کرده یا گروه‌های مافیایی‌اش از طریق فروش آن در بازار سیاه، به غارت مردم ایران می‌پردازند.

منبع: زود دویچه تسایتونگ
ترجمه و تنظیم: حنیف حیدرنژاد

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید