18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

طلبه های چینی عامل شیوع کورونا در قم

ایران

سخنان امام جمعه اهل تسنن زاهدان که طلاب اهل چین در قم را عامل اصلی شیوع ویروس کورونا در شهر مذهبی قم دانسته بود، همچنان در ایران جنجال برانگیز شده است و روحانیون شیعه او را به افتراهای شیعه ستیزی متهم می سازند.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی ملقب به “شیخ‌الاسلام”، در سخنانش این احتمال را مطرح ساخته بود که عامل اصلی شیوع کورونا در ایران طلاب چینی جامعه‌المصطفی دانسته و گفته بود: «مسئولین اطلاع دارند که بالاترین بودجه طی ده‌ها سال گذشته به جامعه‌المصطفی صرف شده و هزاران نفر از طلاب که اطلاعی از دین و مذهب خود ندارند در آن مورد شستشوی مغزی قرار می‌گیرند». جامعه‌المصطفی با انتشاربیانیه‌ای در واکنش به سخنان عبدالحمید آن را “نسنجیده”و “سواستفاده از جایگاه خود” عنوان کرده این خبر را رد کرده است.

با آن که چندین میلیون نفر مسلمانان اهل چین، ملقب به اویغورها معمولا اهل تسنن هستند، رژیم ایران با اعطای بورس تحصیلی به شماری از جوانانان اویغور، می کوشد آن ها را به تشییع بکشاند.

مولوی عبدالحمید که این اتهام را مطرح ساخت، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و مجمع فقهی مکه و همچنین مدیر مدرسه عالی دارالعلوم زاهدان است.

وی با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی فاش ساخت: «فعالیت جامعه‌المصطفی برخلاف وحدت است. مجمع تقریب بین مذاهب چه کارهایی را انجام می‌دهد و در جهت وحدت کار می‌کند اما جامعه المصطفی نه. جامعه المصطفی هزاران طالب اهل سنت دارد و استاد اهل سنت ندارد. بعضی اوقات طلاب آنها فرار کردند و به ما مراجعه کردند که ما می‌خواهیم به وطنمان برگردید ولی گذرنامه‌های ما را نمی‌دهند و گاهی گفته‌اند که هزینه ندارند که به وطن برگردند. آن اول یک چیزی گفتند و بعد یک چیز دیگر. وحدت میان مسلمین از استراتژیک جمهوری اسلامی بوده اما کار جامعه المصطفی بر خلاف این استراتژیک و سیاست جمهوری اسلامی است.»

جامعه المصطفی العالمیه مسئولیت تربیت طلاب خارجی و تبلیغ مذهب شیعه در خارج و داخل ایران را بر عهده دارد، و همه ساله حکومت این نهاد را از لحاظ مالی تامین می کند گفته شده که این نهاد همه ساله با رشد ۵۳ درصدی بودجه همراه بوده و در سال آتی نیز بودجه‌ای بالغ بر ۳۰۸ میلیارد تومان به ان تخصیص خواهند داد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید