25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

مایکل وایت

ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از مرخصی پزشکی مایکل وایت، شهروند آمریکایی زندانی در ایران، خبر داد.

 

پمپئو، روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفند، در توییتر نوشت که آزادی موقت وایت، به «دلایل انسان‌دوستانه» و مشروط به باقی ماندن او در ایران صورت گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «مایکل اکنون تحت حفاظت سفارت سوئیس است و آزمایش‌های پزشکی و یک ارزیابی [بر روی او] انجام خواهد شد.»

پیشتر جاناتان فرانکز، سخنگوی خانواده وایت گفته بود که مایکل ۴۶ ساله اخیرا برای تومور در گردنش تحت عمل جراحی قرار گرفته و به بیماری آسم نیز مبتلاست.

وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکاست که از تابستان دو سال پیش در ایران در زندان است.

این شهروند آمریکایی از سوی دادگاهی در شهر مشهد، جایی که اولین بار بازداشت شد، به اتهام توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دو سال حبس، و به اتهام انتشار عکس خصوصی در شبکه‌های اجتماعی به ده سال زندان محکوم شد. مطابق با آیین دادرسی در جمهوری اسلامی، در چنین مواردی حکم سنگین‌تر اجرایی می‌شود.

او که با ویزای معتبر به ایران سفر کرده بود، به مدت ۱۳ سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده است.

پمپئو همچنین تاکید کرد: «آمریکا به تلاش برای آزادی کامل مایکل و دیگر آمریکایی‌های بی‌گناه در زندان‌های ایران ادامه خواهد داد.»

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حال است که به غیر از مایکل وایت، باقر نمازی، آمریکایی ایرانی‌تبار، و پسرش سیامک در بازداشتند و سرنوشت یک آمریکایی دیگر به نام رابرت لوینسون نیز بعد از سفر به ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی همچنان نامعلوم است.

مرخصی وایت درحالی است که با شیوع گسترده کرونا در ایران، سازمان‌های حقوق بشری درباره خطرات متوجه جان زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران هشدار داده‌اند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید