29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

لایحه بودجه سال ۹۹ ایران بدون تصویب مجلس به دولت ابلاغ شد

ایران

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران قانون بودجه سال ۱۳۹۹ را که در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده بود، برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است.

 

آقای لاریجانی در آخرین روز سال ۱۳۹۸ در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، بودجه سال آینده را ابلاغ کرده است. حسن روحانی نیز پس از نامه آقای لاریجانی، بلافاصله قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

براساس قانون، لایحه بودجه باید مجددا به دولت بازگردانده می‌شد. در زمانی که کلیات قانون بودجه سال ۹۹ در مجلس تصویب نشد، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس گفته بود "مجلس بعدی آن را بررسی خواهد کرد".

اما پس از آنکه مجلس ایران به علت شیوع کرونا تعطیل شد، علی لاریجانی، رئیس مجلس از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر خواست تا با صدور حکم حکومتی قانون بودجه را خارج از روال عادی مجددا به کمیسیون تلفیق مجلس بازگرداند.

در پی درخواست علی لاریجانی از آقای خامنه‌ای، او با استفاده از اختیارات خود به عنوان ولی مطلقه فقیه، اجازه داد گزارش کمیسیون تلفیق مجلس که کلیات آن در صحن علنی مجلس رد شده بود، برای تبدیل به قانون مستقیماً به شورای نگهبان ارسال شود.

روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "با توجه به انجام اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نظر این شورا عصر چهارشنبه مبنی بر عدم مغایرت لایحه با شرع مقدس و قانون اساسی به مجلس اعلام شد".

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران حکم حکومتی اخیر آیت‌الله علی خامنه ای در ارجاع لایحه رد شده بودجه سال ۹۹ به شورای نگهبان را "وهن مجلس و وهن رهبری" و "آخرین میخ به تابوت مجلس دهم" خوانده بود.

آقای صادقی در توییت های جداگانه، نوشته: "امیدوارم متهم به ضدیت با ولایت فقیه نشوم اما استیذان از رهبری برای تصویب لایحه بودجه ۹۹ آخرین میخ به تابوت مجلس دهم بود".

محمود صادقی گفته "پس از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۹ ارجاع آن به کمیسیون تلفیق فاقد وجاهت قانونی بود. لایحه باید به دولت برگشت داده می‌شد. با اذن رهبری نمی‌توان تصمیم غیرقانونی ارجاع لایحه به کمیسیون تلفیق را تصحیح و توجیه کرد. به عبارت دیگر حکم حکومتی در اینجا موضوعیت ندارد".

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید