26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

ایران

رهبر جمهوری اسلامی سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامید. اعتراضات آبان ۹۸ در کلام خامنه‌ای جایی نداشت.

 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی که به طور زنده از صدا و سیما پخش شد، با تکیه بر تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا، سال نو را سال «جهش تولید» خواند و از مردم خواست ۱۰ برابر بیشتر از قبل کار کنند، چنانکه اثر کار آن‌ها در اقتصاد کشور مشهود باشد. خامنه‌ای گفت:

«تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.»

در سال گذشته قیمت دلار از چهار هزار تومان با جهش‌هایی به کانال ۱۷ هزار تومان هم رسید. تعیین حداقل دستمزد کارگران که فقط یک میلیون و ششصد هزار تومان پیش‌بینی شده به بعد از عید موکول شد. در لایحه بودجه ۹۹ افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارمندان دولت پیش‌بینی شد که عملاً هم‌تراز با افزایش نرخ تورم بر اساس آمارهای رسمی است. ایرانیان در اثر تحریم‌های آمریکا فقیرتر شدند.

سال ۹۸ با سیل آغاز شد و با کرونا به پایان رسید. حرم رضوی در مشهد به همین سبب تعطیل شده و بنابراین خامنه‌ای هم برخلاف رویه سال‌های قبل از سفر به مشهد صرف‌نظر کرد.

رهبر جمهوری اسلامی از میان فجایع، حادثه‌ای را برجسته کرد که در نظر او «فاجعه» بود: ترور قاسم سلیمانی در دی سال جاری در حوالی فرودگاه بغداد با پهپاد ارتش آمریکا که به کشته شدن ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی هم انجامید و معادلات در عراق و لبنان و سوریه را تغییر داد. خامنه‌ای گفت:

«سال قبل با سیل آغاز و با کرونا تمام شد و در طول سال نیز حوادث گوناگونی مانند زلزله و تحریم‌ها پدید آمد اما اوج این حوادث، جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی بود.»

آنچه که خامنه‌ای ناگفته گذاشت، اعتراضات آبان ۹۸ بود. با آغاز اعتراضات در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران بسیاری از نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس نیز دو طرح درباره لغو افزایش قیمت بنزین تهیه کرد اما با سخنرانی خامنه‌ای در ۲۶ آبان در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. عصر شنبه ۲۵ آبان شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل داد، صبح یکشنبه ۲۶ آبان علی خامنه‌ای در درس خارج فقه خود از مصوبه فراقانونی سران قوا حمایت کرد و سپس مجلس شورای اسلامی را از کار انداخت و غروب همان روز دستور کشتار معترضان را صادر کرد. بیش از هزار نفر از جمله ۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن معترض کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند. خامنه‌ای شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آبان در پنجمین روز اعتراضات معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد. این حادثه در کلام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی جایی نداشت. خامنه‌ای اما مثل کسی که با خود صحبت می‌کند گفت:

«خارج شدن از غرور و غفلت درسی است که می‌توان از این حوادث گرفت.»

و در ادامه این سخنان به درستی یادآوری کرد:

«ملت همچنانکه در طول سال‌های متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد می‌کنند.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید