29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

هشدار ایران در خصوص 'تحرکات نظامی' آمریکا در عراق

ایران

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داد که "تحرکات نظامی آمریکا در عراق می‌تواند منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد".

 او این اقدامات را "خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق خواند."

دو روز پیش آمریکا اعلام کرد برای محافظت از نیروهای خود در برابر حملات احتمالی ایران و متحدانش، در برخی پایگاه‌های عراق سامانه ضدموشکی پاتریوت مستقر کرده است.

خبرگزاری فرانسه می گوید یک سامانه پاتریوت هم به پایگاهی در اربیل مرکز کردستان عراق فرستاده شده و دو سامانه دیگر قرار است از کویت به عراق برده شود.

اما حالا سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروهای آمریکایی خواسته تا "به مطالبات دولت و مردم عراق مبنی بر خروج از این کشور احترام گذاشته و از تشنج آفرینی در منطقه پرهیز کنند".

اخیرا نیز عادل عبدالمهدی نخست وزیر موقت عراق علیه هرگونه اقدام نظامی تهاجمی از خاک عراق بدون اجازه دولت این کشور هشدار داد.

ظرف یک ماه گذشته، تنش‌ها میان آمریکا و شبه‌نظامیان شیعی وابسته به ایران از جمله کتائب حزب‌الله بالا گرفت.

در چند روز گذشته نیز چندین گزارش در رسانه‌های آمریکا منتشر شده بود که از آماده شدن آمریکا برای حمله به نیروهای شبه‌نظامی شیعی مورد حمایت ایران خبر می‌داد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اخیرا گزارش داده بود که پنتاگون در حال تهیه طرح نابودی کتائب حزب‌الله است. بنا بر این گزارش،‌ ژنرال رابرت پی. رایت، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق پس از دریافت دستوری برای تهیه نقشه چنین عملیاتی در نامه‌ای به واشنگتن هشدار داد که این طرح ممکن است به جنگ تمام عیار با ایران بینجامد و همچنین به لحاظ لجستیکی، آمریکا باید چند هزار سرباز دیگر را تنها به همین منظور به عراق اعزام کند.

22 اسفند، یک روز بعد از کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک بریتانیایی عضو ائتلاف ضد داعش در حمله موشکی به پایگاه تاجی عراق، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور به تاسیسات گروه شبه‌نظامی کتائب حزب الله در عراق حمله کرده است.

  • 'استقرار' سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در عراق در بحبوحه تنش با ایران
  • نیویورک تایمز: پنتاگون طرح نابودی کتائب حزب‌الله عراق را تهیه می‌کند
  • پنتاگون برای واکنش به حمله راکتی در عراق 'از ترامپ اختیار گرفته'
  • عراق در واکنش به حمله آمریکا به کتائب حزب‌الله: حاکمیت ملی ما نقض شده
  • حملات ارتش آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق

اما دو هفته پیش، ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) گفته بود هدف نهایی ایران بیرون کردن آمریکا از منطقه به خصوص از عراق است که در آن ابزارهای اعمال قدرت زیادی مانند شبه نظامیان شیعه کتائب حزب‌الله را دارد.

کتائب حزب‌الله همان گروهی است که آمریکا پیشتر به یک حمله راکتی دیگر متهم کرد و در پی آن، ابومهدی مهندس، از رهبران این گروه را به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس، کشت.

ژنرال کنت فرانک مکنزی همچنین گفته بود در پی کشتن قاسم سلیمانی، آمریکا با اعزام نیروهای بیشتر به منطقه و حضور محسوس نظامی در برابر ایران یک نوع قدرت "بازدارندگی تقریبی" برقرار کرده است.

آمریکا طی ماه گذشته نیروهایش را از چهار پایگاه در عراق خارج و به پایگاه های دیگری در این کشور منتقل کرد. تازه ترین مورد این نقل و انتقال روز دوشنبه با خروج نیروهای آمریکایی از یک پایگاه در شهر موصل واقع در شمال عراق انجام شد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید