25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

دو مرد بزرگ تاریخ دو میهن پرست و سازنده سرزمینشان.

ایران

فیلم مستند ساخت ۱۹۳۴ با رنگ آمیزی هوشمند.

دو مرد بزرگ تاریخ دو میهن پرست و سازنده سرزمینشان.

 

 

هنگامی که آتاتورک به قدرت رسید کشور ترکیه بسیار پیشرفته تر و قدرتمند تر از ایران قاجار بود، به دلیل نزدیکی‌ به اروپا ترکیه روش زندگی‌ و صنعتی اروپا را برگزیده بود ولی‌ فساد و آخوند زدگی در ترکیه بیداد میکرد.
در ایران قاجاری نیز آخوند زدگی، فساد، بیماری، جهل و خرافات کم کم در حال از هم پاشیدگی میهن میشد. روس ها بسیاری از سرزمین های ما را دزدیده بودند و تنها انقلاب ۸ مارس ۱۹۱۷ کمی‌ روس ها را به خود مشغول کرده بود که بی تردید استالین کم کم به فکر افزودن ایران به اتحاد جماهیر شوروی می‌ افتاد.
اما در ایران نیز مردی استوار و میهن پرست به پادشاهی رسید که قدم در نجات ایران و پیشرفت سریع کشور گذاشت.
بسیاری ایران را با ترکیه و یا ژاپن مقایسه کرده ا‌ند و حتا هنوز هم این مقایسه را انجام میدهند، چون دوران پر شکوه پهلوی ایران را به سرعت به یک کشور پیشرفته، سالم و پر افتخار تبدیل کرد. ایرانیان سرمست از غرور فراموش میکنند که هنگامی که قاجار کشور را برای هوس رانی‌ شاهان قاجار میفروخت یا به گرو میگذاشت، هنگامی که مردم میهن از وبا و تراخم و مالاریا رنج میبردند، هنگامی که وسایل نقلیه فقط حیوانات چهار پا و گاری بودند، هنگامی که تولیدات و منابع ملی‌ در دست بیگانگان بود، هنگامی که ایرانیان هویتی نداشتند، هنگامی که ایران ارتشی نداشت تا از مرز های آن محافظت کنند، در آن زمان ژاپن کارخانه های صنعتی، ارتش پیشرفته و تحصیل عمومی‌ داشت، ترکیه با رابطه با اروپا ارتشی منسجم، زنان آزاد و مردمی سالم و تحصیل کرده میپروراند.
در این زمان رضا شاه بزرگ کمر به ساختن میهن بست و در مدت ۱۶ سال پادشاهی آنچنان کشور را غنی و پیشرفته کرد که ما ایرانیان گذشته خود را به فراموش سپاردیم و خود را با ژاپن و ترکیه به مقایسه گذاشتیم.
از نوین گرایی های رضا شاه بزرگ میتوان از؛ تحصیلات عمومی، دانشگاه تهران، فرستادن دانشجو به خارج جهت وارد کردن علم به ایران، رفرم پارلمان و سیاستمندان، صدور شناسنامه ملی، ساختن راه آهن سرتاسری، امن کردن راه ها و شهر ها، پلیس منسجم کشوری، ارتش واحد و مدرن، نیروی هوایی ایران، بانک مرکزی و بالا بردن ارزش پول ایران، رفع حجاب و آزادی زنان، مبارزه با فساد و بخصوص آخوند زدگی، رساندن آب تمیز به شهر ها و روستاها، مبارزه با بیماری های واگیردار و ده ها خدمت دیگر نام برد.

به راستی‌ که رضا شاه یک ابر مرد تاریخ ایران بود و هم اکنون میهن سخت نیازمند اوست.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید