26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

علی جباری و پن یوناتان کاپیتان‌های دو تیم در مراسم آغازین مسابقه

خبرهای گوناگون

در این روزهایی که جهان با بلای کورونا سر و کله میزند، سامانه خبری تابناک در تهران، گزارشی به یاد روزی انتشار داده که تیم های فوتبال اسرائیل و ایران، برای نخستین بار در استادیوم امجدیه در تهران مسابقه دادند و پیروزی ایران موجب شد که فوتبالیست های ایرانی برای نخستین بار در بازی های قهرمانی سومین دوره مسابقات قاره آسیا شرکت کند و برای کشور افتخار آفرین باشد.

 برگزاری این مسابقه، برای آبی پوشان ایرانی یک پیروزی بود و همزمان، برای اسرائیل یک دستاورد دیپلماتیک منطقه ای محسوب می شد. زیرا تا آن هنگام، روابط ایران با اسرائیل کم و بیش محرمانه بود و هرگاه که کشورهای عرب به اعتراض دست می زدند، دولت ایران ابعاد همکاری با اسرائیل را پنهان می ساخت.

در مسابقه ای که در میدان امجدیه تهران درست پنجاه سال پیش در چنین روزهایی برگزار شد، برای نخستین بار، تیم های فوتبال ایران و اسرائیل در برابر هم قرار گرفتند و نخستین همکاری آشکار بین دو کشور عملی گردید.

در آن هنگام دولت ایران در پاسخ به اعتراض شدید کشورهای عربی، به آن ها یادآور شد که ورزش یک امر سیاسی نیست و اگر در بازی های منطقه ای، قرعه به انجام بازی مشترک بین ایران و اسرائیل می افتد، ایرانیان حاضر نیستند در این بازی شرکت نکنند.

کمتر از ده سال پس از این بازی، خمینی بر ایران مسلط شد و حکومت اسلامی برقرار ساخت که یکی از شعارهای آن نابودی اسرائیل بود.

از آن هنگام تا کنون رژیم تعصب گرای ایران، که حتی از بردن نام اسرائیل دوری می جوید و این کشور را “رژیم صهیونیستی” خطاب می کند، همیشه به ورزشکاران ایرانی دستور داده به هر بهانه ممکن، از بازی با رقیب اسرائیلی خودداری ورزند.

طبق قوانین ورزشی بین المللی، جریمه چنین شرکتی و خودداری از رقابت با ورزشکاران یک کشور دیگر به بهانه های سیاسی و یا هر بهانه دیگر، موجب اخراج کشور خلافکار از فدراسیون بین المللی می باشد.

به ورزشکاران ایرانی دستور داده شده بود که به بهانه بیماری ناگهانی و یا زخمی شدن و عدم توانایی جسمی، در مسابقه شرکت نکنند و حتی در مواردی، به آنها دستور داده شد که به رقیب خود ببازند تا ناچار نشوند در دور بعدی، در برابر رقیب اسرائیلی قرار گیرند.

در سال ۱۹۴۹ خورشیدی، تیم قهرمان تاج بود که با تیم مکابی تل آویو از اسرائیل به چمن امجدیه وارد شد. حکومت اسلامی نام تاج را به استقلال تغییر داده است.

در آن بازی، فوتبالیست های تاج، با نتیجه دو بر یک پیروز شدند و به بازی های قهرمانی آسیا رسیدند.

در آن مسابقه فریدون معینی و محمود خورده بین خوش درخشیدند و غلامحسین مظلومی نیز که در مسابقات آسیایی پنج گل زده بود، به عنوان آقای گل ایران شهرت یافت.

در مسابقات آسیایی، تیم تاج علاوه بر پیروزی بر اسرائیل، ورزشکاران لبنان و مالزی را شکست داد و افتخار را از آن خویش ساخت. ولی ورزشکاران اسرائیلی نیز با خشنودی بسیار به وطن خویش بازگشتند، زیرا حضور در مسابقات تهران، گامی در راه علنی کردن روابط ایران با اسرائیل بود که در ابعاد گسترده، در امور بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی، پزشکی و کشاورزی و بسیاری امور دیگر جریان داشت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید