27
شنبه, جولای
شنبه 6 مرداد 1403 Saturday 27 July 2024 20 محرم 1446

افزایش حاصلات زعفران ولایت هرات افغانستان در همسایگی ایران

خبرهای گوناگون

زعفران افغانستان هنوزهم یکی از با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین زعفران‌های جهان است که مرکز تولید زعفران این کشور در ولایت هرات در همسایگی ایران می‌باشد که امسال حاصلات آن نیز افزایش یافته است.

 مسئولان اداره زراعت ولایت هرات در غرب افغانستان می‌گویند، امسال حاصلات زعفران نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

به گزارش «رادیو کلید» بشیر احمد احمدی یکی از مسئولان اداره زراعت ولایت هرات گفت، در سال جاری بیش از هفت هزار هکتار زمین زعفران کشت شد که بیش از 17 تًن حاصلات داشته است.

احمدی اضافه کرد، زعفران در ولسوالی‌های گذره، انجیل، زنده‌جان و پشتون‌زرغون ولایت هرات حاصلات خوب می‌دهد. وی ادامه داد، زعفران هرات به ‌شکل معیاری بسته‌بندی شده و به خارج صادر می‌شود.

اما برخی از زعفران‌کاران در ولایت هرات می‌گویند، با شیوع ویروس کرونا بازار فروش زعفران نیز آسیب دیده است که در حال حاضر تقاضا برای خرید زعفران وجود ندارد.

آنها علاوه کردند، با شیوع ویروس کرونا قیمت زعفران نیز کاهش یافته که اکنون یک کیلو زعفران از 60 هزار افغانی(787 دالر آمریکایی) به 35 هزار افغانی(460 دالر آمریکایی) رسیده است.

از سوی دیگر، مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات گفت، زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی افغانستان است و رقابت‌های منطقه‌ای و صادرنمودن زعفران بی‌کیفیت به‌نام افغانستان باعث کاهش قیمت این محصول شده‌است.

حدید از مسئولان اداره زراعت و تجارت ولایت هرات خواست که قبل از صادرات زعفران به بازارهای جهانی باید این گیاه از هر لحاظ مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

هم‌چنان، یعقوب مشعوف کارشناس مسایل اقتصادی در ولایت هرات تاکید می‌کند که تا کنون در مورد زعفران به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی افغانستان به جهان کار اساسی صورت نگرفته و باید در این مورد توجه جدی شود.

مشعوف اظهار کرد، هنوزهم زعفران افغانستان در کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان بسته‌بندی شده و به‌نام آن کشورها به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

شایان ذکر است که براساس گزارش‌ها، زعفران افغانستان از هشت سال به این طرف از لحاظ کیفیت در بازار جهانی مقام اول را کسب کرده است. اکنون افغانستان زعفران خود را به کشورهای عربی، آمریکا، هند، چین و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌کند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید