26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

با برداشته شدن بخش مهمی از محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در فرانسه، شهروندان پاریس اولین یکشنبه (۱۱ خرداد/ ۳۱ مه) را در پارک‌ها و فضاهای سبز سپری کردند REUTERS - CHRISTIAN HARTMANN

خبرهای گوناگون

در حالی که شورش و ناآرامی‌های شهری وجود اپیدمی کووید١٩ در ایالات متحد آمریکا را تا اندازه‌ای به فراموشی سپرده است، قارۀ اروپا با اطمینان و گام به گام، برای بازسازی زندگی دوران پیش از اپیدمی کوشش می‌کند. گذشته از آمریکای لاتین که همچنان شاهد گسترش بیماری است، در برخی نقاط پراکنده نیز کانون‌های جدید اما کوچک کرونا گهگاه ظاهر می‌شود.

تا بامداد روز دوشنبه اول ژوئن/ ١٢ خرداد، شمار کل تلفات جهانی اپیدمی کووید١٩ کمی بیش از ٣٧٠هزار نفر و شمار مبتلایان به ویروس ۶٫١ میلیون نفر اعلام شد. در حال حاضر، آمریکای لاتین همچنان حوزۀ گسترش اپیدمی است. یک روز قبل، شمار مبتلایان به ویروس در این منطقه، از یک میلیون نفر فراتر رفت. تقریباً نیمی از این موارد مربوط به کشور برزیل است. با اینحال ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور، بدون رعایت اصول احتیاطی در تجمع طرفدارانش حضور یافت. به تازگی ایالات متحد آمریکا ٢ میلیون قرص "هیدروکسی کلروکین" برای برزیل فرستاده است. در حالی که اکثر مراجع اروپایی استفادۀ این دارو را نادرست می‌دانند و در مورد عوار

ایالات متحد آمریکا هفتۀ اخیر را در جوشش و ناآرامی‌هایی گذراند که به دنبال کشته شدن یک سیاه‌پوست توسط مأموران پلیس آغاز شد. فضای رسانه‌‌ای آمریکایی سخت تحت تأثیر این وقایع قرار گرفت و در نتیجه خبرهای مربوط به اپیدمی برای چند روزی به حاشیه رفت. با اینحال، آمار نشان می‌دهد که طی دو روز گذشته بیش از ١۵٠٠ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان داده‌اند.

روحیۀ مثبت اروپاییان
بازگشایی برخی بناها و اماکن عمومی که شهرت عالمگیر دارند، نماد خروج اروپا از دوران خمودگی است. در استانبول، بازار بزرگ و تاریخی شهر دوباره به جنب و جوش افتاد. "کولوسئوم" رُم، یکی از مشهورترین بناهای تاریخی جهان نیز دوباره قابل بازدید است. روز گذشته – یکشنبه – پاپ فرانسیس هم دوباره در بالکن معروف واتیکان ظاهر شد و بعد از سه ماه، حضوراً برای مردم دعا کرد.

روز دوشنبه اول ژوئن/ ١٢ خرداد، بازگشایی موزۀ معروف گوگنهایم در شهر بیلبائو، شروع دوبارۀ فعالیت‌ موزه‌های اسپانیا را رقم زد. تمامی موزه‌های این کشور از حدود دو ماه و نیم قبل تعطیل بود. ازسرگیری فعالیت‌ها البته با ۵٠درصد ظرفیت همیشگی شروع می‌شود و کم‌کم افزایش خواهد یافت. اکثر رستوران‌ها و سواحل اسپانیا نیز اینک به روی مردم باز است. اسپانیا یکی از کشورهایی است که از ویروس کرونا شدیداً آسیب دید و بیش از ٢٧هزار قربانی داد.

در مسکو مغازه‌ها و در فنلاند و نروژ بارهای شبانه کار را شروع کردند. در پرتغال حتی سینماها و سالن‌های تئاتر نیز اجازۀ بازگشایی گرفتند.

در فرانسه، به گفتۀ نخست‌وزیر "زندگی تقریباً به حالت عادی باز می‌گردد". بیشتر محدودیت‌ها از فردا – سه‌شنبه ٢ ژوئن – لغو خواهد شد. فقط چند منطقه، از جمله پاریس و حومه، همچنان در وضعیت "نارنجی" قرار دارند و باید سه هفتۀ دیگر انتظار بکشند. اما در این مناطق هم از محدویت‌های قبلی خبری نیست.

در ایتالیا، در حالی که روزانه بین ٣٠٠ تا ۵٠٠ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی می‌شود، سخنان یک پزشک مشهور جنجال‌ساز شد. دکتر آلبرتو زانگریلو، مدیر یک بیمارستان بزرگ در شهر میلان که قبلاً پزشک نخست‌وزیر بود و نزد مردم به "پزشک برلوسکونی" شهرت دارد، گفت: "بیماری کووید ١٩ در ایتالیا تمام شده. مردم را بیهوده به وحشت نیندازید"... در واکنش به این اظهارات، وزارت بهداشت اعلام کرد که "بدون اتکاء به مدارک علمی نباید حرف‌هایی زد که باعث گیجی ایتالیایی‌ها می‌شود". طی نزدیک به سه ماه، بیماری کووید١٩ در ایتالیا بیش از ٣٣هزار نفر را کشت. اما در این کشور هم روند بازگشایی به تدریج ادامه می‌یابد.

در بریتانیا بخشی از مدارس شروع به کار کردند. اما دولت انگلیس باید پاسخگوی انتقادهای بسیار شدیدی باشد. مطابق آخرین آمار، بریتانیا بیش از ٣٨هزار تلفات داشته، حتی برخی کارشناسان معتقدند که به طور نسبی، بریتانیا بیشترین شمار تلفات در جهان را دارد. فعلاً همۀ حملات متوجه بوریس جانسون است که به عقیدۀ منتقدان، "خیلی دیر واکنش نشان داد و اپیدمی را جدی نگرفت". جانسون خود به کووید١٩ مبتلا شده بود.

ابهامات خاورمیانه
ایران همچنان کانون بزرگ نگرانی‌ها در خاورمیانه است. طی شبانه‌روز گذشته ٣هزار مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و به نظر می‌رسد که تحول اپیدمی در این کشور، روندی غیرقابل‌پیش‌بینی یافته است.

ض جانبی آن هشدار می‌دهند، دونالد ترامپ و بولسونارو، از مزایا و فواید آن سخن می‌گویند.

به غیر از شیخ‌نشین‌های حوزۀ خلیج فارس، همۀ کشورهای خاورمیانه شاهد وخامت وضعیت معیشت قشرهای فقیرند. بانک جهانی هشدار داد که تا پایان سال جاری، شمار خانواده‌های فقیر در کرانۀ باختری رود اردن دو برابر خواهد شد. هرچند میزان گسترش اپیدمی در سرزمین‌های اشغالی زیاد نبوده، اما این منطقه به دلیل فقر دیرینه و رواج مشاغل موقتی و روزمره، همیشه ساختار اقتصادی بسیار شکننده‌ای داشته که با کند شدن فعالیت‌ها ناگهان فروریخته است.

اما شیخ‌نشین‌ها هم از بحران اقتصادی در امان نمانده‌اند. در دوبی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی "امارات" گفت که بازگشت به وضعیت عادی برای این شرکت حدود چهار سال وقت خواهد برد. "امارات" که بزرگترین شرکت هواپیمایی خاورمیانه محسوب می‌شود، ناچار خواهد بود که بخشی از صدهزار کارمند خود را اخراج کند. طبق ارزیابی‌های سازمان "یاتا" (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی)، کل شرکت‌های هواپیمایی جهان در سال ٢٠٢٠ نزدیک به ۵۵درصد از درآمد خود را از دست خواهند داد.

اما ابوظبی که یکی از امارات هفتگانۀ کشور "امارات متحد عرب" و پایتخت آن محسوب می‌شود، به طور جداگانه تصمیم گرفت که به مدت یک هفته خود را در انزوا قرار دهد. بدین ترتیب از فردا – سه‌شنبه دوم ژوئن- هیچکس حق ورود به این شهر را نخواهد داشت مگر با جواز مخصوص. حکام ابوظبی دلیل این تصمیم ناگهانی را اعلام نکرده‌اند. اکثر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در این شهر، با ظرفیت محدود، به راه افتاده است. "امارات متحد عرب" تاکنون در مجموع ٢۶۴ مرگ به علت ابتلا به کرونا را گزارش کرده است.

و در آسیای دور...
در تایلند، نمایندگان پارلمان طرح تزریق ۶٠ میلیارد دلار به اقتصاد کشور را تصویب کردند. چنین طرحی در تاریخ این کشور مطلقاً بی‌سابقه است. به احتمال زیاد، تمامی این مبلغ از طریق وام تأمین خواهد شد.

کرۀ جنوبی خبر داد که همسایۀ شمالی‌اش در حال "بازگشایی" مدارس است. این در حالی است که دولت کرۀ شمالی هیچگاه شیوع اپیدمی را در این کشور تأیید نکرده است. تاکنون هیچ آماری از موارد ابتلا یا مرگ و میر در این کشور منتشر نشده است.

متن توسط : فرید وهابی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید