20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

روزی که ووهان از قرنطینه خارج شد

جهان

کارگروه کنترل و پیشگیری از بیماری شهر ووهان واقع در استان هوبی چین، نخستین کانون همه‌گیری ویروس کرونا در جهان امروز اعلام کرد در شمارش اشخاصی که در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند خطا کرده. شمار جان‌باختگان کووید ۱۹ در ووهان ۵۰ درصد افزایش یافت.

 مقامات بهداشتی ووهان جمعه ۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نتوانسته بودند به بیمارستان بروند، تعدادی از مبتلایان از قلم افتاده بودند و تعدادی نیز دو بار گزارش شده بودند. همچنین مشکلاتی در اخذ اطلاعات از بیمارستان‌های خصوصی، موقت و یا صحرایی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را تحت درمان قرار داده بودند، به این خطاها دامن زد.

بر همین اساس شمار کل جان‌باختگان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در شهر ووهان ۱۲۹۰ نفر معادل ۵۰ درصد افزایش یافت و به رقم ۳۸۶۹ نفر رسید. ۳۹ درصد از کسانی که در چین در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند اهل ووهان بودند. به این ترتیب در چین تعداد کل جان‌باختگان به ۴۶۳۶ افزایش یافت که معادل ۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در این کشور است.

مسئولان ووهان همچنین اعلام کردند که در شمارش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹، ۳۲۵ نفر از قلم افتاده بودند. با احتساب این عده تعداد کل بیماران در چین اکنون به ۸۲۶۹۲ نفر رسیده است.

دولت آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده بود که چین اطلاعات و آمار غلط ارائه می‌دهد. فرانسه و بریتانیا نیز در حمایت از آمریکا از پنهانکاری در چین ابراز نگرانی کرده بودند. دومینیک راب، وزیر خارجه چین که در غیاب بوریس جانسون، مسئولیت‌های نخست‌وزیر را به عهده گرفته است، روز گذشته گفته بود: چین می‌بایست در انتظار پرسش‌های دشواری باشد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته بود:

«ساده‌لوحی است اگر باور کنیم چین در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا موفق عمل کرده است. اتفاقاتی افتاده که ما از آن بی‌خبریم.»

مسکو و پکن چنین اتهاماتی را رد کرده بودند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از «تلاش‌های عده‌ای» برای «مخدوش کردن چهره چین» سخن گفته بود.

در ایران هم مقامات وزارت بهداشت از آمارهای چین انتقاد کرده بودند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، اطلاعات چینی‌ها درباره همه‌گیری کووید ۱۹ را یک «شوخی تلخ» نامیده و گفته بود تکیه وزارت بهداشت به این داده‌ها سبب خطاهای راهبردی در مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ شد. سفیر چین در ایران از سخنگوی وزارت بهداشت خواست به «حقایق و تلاش‌های بزرگ» آن کشور احترام بگذارد و کنفرانس‌های خبری وزارت بهداشت چین را با دقت دنبال کند. سپس سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیامی در توییتر از کمک‌های دولت چین قدردانی کرد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید