16
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 28 فروردين 1403 Tuesday 16 April 2024 7 شوال 1445

در برزیل تنها در یک روز، ١٤٧٣ تن بر اثر ابتلا به کووید١٩ جان خود را از دست دادند. کارگران گورستان سائوپولو، ٤ ژوئن ٢٠٢٠ REUTERS/Amanda Perobelli

جهان

پاندمی کروناویروس که پس از کشورهای آسیائی، اروپا را در بر گرفته بود، اینک در این قاره از نظر روند ابتلا، شمار افراد بستری شده و نیز میزان مرگ و میر رو به افول گذاشته و دیگر با تعریف «بیماری پُرشتاب همه گیر» همخوانی ندارد. در ایالات متحد آمریکا چرخش ویروس همچنان پایدار است و آمریکای لاتین و بویژه برزیل کانون تازه شیوع بیماری در جهان محسوب می‌شوند. شمار بیماران در جهان روز جمعه ۵ ژوئن از ۶٫۶ میلیون نفر فراتر رفت و میزان مرگ و میر به ٤٠٠ هزار نفر نزدیک شد.

 ویروس کرونا با شتابی فزاینده در آمریکای لاتین در چرخش است و کشورهای این منطقه را در خطر بروز بحرانی بهداشتی و اجتماعی قرار داده است. برزیل با بیش از ٣٤٠٠٠ مرگ و میر اینک از این جهت پس از آمریکا و بریتانیا سومین کشور قربانی در جهان به شمار می‌رود. بگزارش وزارات بهداری برزیل تنها در ٢٤ ساعت پیش از ظهر جمعه ١٤٧٣ تن بر اثر ابتلا به کووید١٩ جان خود را در این کشور از دست دادند.

این رقم نشان از شدت گرفتن بیماری نسبت به روز پیش از آن دارد. با این حال کارشناسان ارقام ارائه شده از سوی مقامات رسمی را بسیار کمتر از واقعیت مرگ و میر و بیماری می‌دانند. رسانه‌ها نیز شمار قربانیان را دوازده تا پانزده برابر آمار رسمی ارائه شده از سوی نهادهای کشور ارزیابی می‌کنند. رئیس جمهوری افراط گرای راست برزیل، ژئیر بولسونارو، که در آغاز شیوع ویروس مخاطرات آن را ناچیز تلقی می‌کرد و هنوز نیز خواستار حفظ فعالیت‌های اقتصادی است، اینک بشدت مورد انتقاد قرار گرفته و یکبار دیگر شماری از سیاستمردان مخالف، خواستار برکناری او شده‌اند. شمار افراد درگذشته در این کشور اینک به ٣٣۶٨٩ نفر و عدد بیماران به ۶١٤٩٤١ نفر می‌رسد.

در مکزیک در ٢٤ ساعت اخیر ٨١۶ تن به سبب ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که این مقدار هر چند نسبت به روز پیش از آن (١٠٩٢) کاهش چشمگیری نشان می‌دهد، اما همچنان از شیوع گسترده حکایت می‌کند. این کشور تا کنون ١٠۵۶٨٨ بیمار و ١١٧٢٩ مرگ و میر را به ثبت رسانده است.

در کشور پرو شتاب شیوع بیماری چنان است که بیمارستان‌ها با کمبود اکسیژن روبرو شده‌اند و دولت این ماده را «کالائی راهبردی» اعلام کرده است تا قوانین ویژه بر آن جاری شود. خانوادۀ برخی از بیماران برای بستری کردن بیمار خود در بیمارستان ناگزیر به تدارک کپسول اکسیژن شده‌اند، زیرا در غیر اینصورت بیمارستان به دلیل نداشتن اکسیژن لازم برای زنده نگاه داشتن بیماران، از پذیرفتن آنها خودداری می‌کرده است. شمار افراد درگذشته در این کشور پنجشنبه شب از مرز ۵٣٠٠ نفر فراتر رفت در حالیکه شمار بیماران شناسائی شده نیز به ١٨٣١٩٨ نفر رسید.

در کشور اکوادور واقع در شمال غربی آمریکای جنوبی تا کنون ٤١ هزار بیمار و ٣٤٨۶ درگذشته به ثبت رسیده است. با این حال بیش از ٢٢٠٠ نفر دیگر نیز که با داشتن علائم این بیماری درگذشته‌اند، به دلیل عدم انجام تست در آمار رسمی در زمرۀ قربانیان این پاندمی به حساب نیامده‌اند.

درشیلی، کشور دیگری که قربانی این پاندمی شده است، دولت تصمیم گرفت قرنطینه در پایتخت را برای چهارمین هفتۀ پیاپی تمدید کند.

فقر، نبود ساختارهای بهداشتی و پزشکی پیشرفته و بحران اقتصادی ناشی از توقف فعالیت‌ها، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین را با خطر بروز بحران اجتماعی نیز روبرو کرده است. آغاز فصل باران‌های شدید و نظام‌های سیاسی پنهان کار در برخی از این کشورها نیز در این زمینه بر نگرانی کارشناسان افزوده است.

پایداری بیماری در ایالات متحد آمریکا

روند بیماری در آمریکا با مرگ روزانۀ حداقل هزار نفر همچنان نگران کننده است. در ٢٤ ساعت گذشته شمار مرگ و میر با درگذشت ١٠٢١ نفر نسبت به روز پیش از آن افرایش یافت و شمار کلی درگذشتگان را به ١٠٨٢١١ نفر رساند. آمار بیماران شناسائی شده در این کشور بر اساس انستیتوی جان هاپکینز در روز جمعه به یک میلیون و ٨٧٢ هزار و ۶۶٠ نفر بالغ شد. کارشناسان در پی برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور برای اعتراض به خشونت‌های پلیس و رفتار نژادپرستانه، در انتظار افزایش شمار بیماران و نیز مرگ و میر در این کشور هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با این حال روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت این کشور پاندمی را «به میزان زیادی پشت سر گذاشته» است.

اروپا مرزها را در درون می‌گشاید

در اروپا قاره‌ای که بیش از همه با گذر ویروس سوگوار شده است، موارد تازۀ ابتلا، بستری و مرگ ومیر بشکل بارزی رو به کاهش دارد و هر چند هنوز بریتانیا روزانه با حدود هزار بیمار تازه و بیش از یک صد مرگ و میر روبروست و سوئد با گزینش سیاست موسوم به «مصونیت جمعی» با نتیجۀ ناخوشایندی مواجه شده، در دیگر کشورها شیب نزولی کلیۀ شاخص‌ها آشکارا تند شده است.

بریتانیا همراه با سوئد یکی از دو کشور اروپائی است که با شتابِ شیوع بیماری، همچنان در وضعیتی نگران کننده قرار دارد. این کشور جمعه مرز ٤٠٠٠٠ مرگ و میر را پشت سر گذاشت. آمار واقعی قربانیان با این حال بیش از این است، زیرا این ارقام تنها افرادی را که تست تشخیصی آنها مثبت بوده است در بر می‌گیرد. لندن کلیۀ افرادی را که از کشورهای دیگر و از جمله فرانسه وارد بریتانیا می‌شوند به مدت روزه در قرنطینه قرار می‌دهد. فرانسه تصمیم به برقراری متقابل همین تدبیر در بارۀ شهروندان بریتانیا گرفت.

سوئد، از نادر کشورهای اروپائی که از برقراری قرنطینه خودداری کرده بود نیز اینک با شدت بیشتری گرفتار ویروس کرونا شده است و با هزار مورد تازۀ بیماری در روز، در پنجمین ردۀ مرگ و میر به نسبت جمعیت قرار گرفته است. شمار افراد در گذشته در این کشور به ٤٣٫٢٤ نفر برای هر صدهزار تن جمعیت می‌رسد و این کشور را در این زمینه پیش از فرانسه (٤٣٫٠۵) قرار می‌دهد. مقامات سوئد که به سبب گزینش سیاست عدم برقراری قرنطینه و باز نگاه داشتن مغازه‌ها، مدارس، کافه‌ها و رستوران‌ها بشدت مورد انتقاد گرفته‌اند، اذغان می‌کنند که این رویکرد نتایج خوبی ببار نیاورده است.

در فرانسه، کشوری که شمار بیماران بستری شده و بویژه بیماران حاد نیازمند مراقبت‌های ویژۀ پزشکی همواره شاخص‌های تعیین کننده در ارزیابی چرخش ویروس به شمار می‌آمد، اینک دیگر بشکل پایدار با کاهش بستری شدن بر اثر ابتلا به کووید١٩ روبروست. شمار بیمارانی که به این سبب نیازمند بستری هستند اینک در این کشور به تنها ٢ درصد میزان آن در مارس گذشته می‌رسد. بگزارش وزارت بهداری فرانسه شمار تخت‌های اشغال شده توسط بیماران مبتلا به کووید١٩ جمعه شب به نسبت روز پیش از آن بمیزان ٤٧ تخت کاهش یافت. بر اساس همین گزارش در ٢٤ ساعت پیش از جمعه شب ٤٤ نفر بر اثر این بیماری در این کشور جان خود را از دست دادند. شمار کلی در گذشتگان در فرانسه این چنین از آغاز تا جمعه ژوئن به ٢٩٠۶۵ نفر رسید.

ایتالیا که در دوره‌ای با دارا بودن بیشترین شمار بیماران هر روز با هزار مرگ و میر روبرو بود، اینک روزانه تنها چند ده مرگ به ثبت می‌رساند. شمار درگذشتگان در ٢٤ ساعت گذشته در این کشور به ٨۵ تن رسید، اما با کاهش شمار بیماران نیازمند بستری، از شمار تخت‌های اشغال شده از سوی مبتلایان به این بیماری کاسته شد.

آلمان که در پایان ماه مارس در یک روز ٧٠٠٠ نفر بر شمار بیماران خود افزود، پنجشنبه تنها با ٢٤٠ مورد تازه روبرو شد. این کشور آزادی رفت و آمد با کشورهای همسایه خود را از روز سوم ژوئن برقرار ساخته بود.

در ایرلند، لئو ورادکَر، نخست وزیر اعلام کرد که دولت تصمیم به سبک کردن محدودیت‌ها گرفته و بازگشائی مغازه‌ها را از از دوشنبۀ آینده آغاز می‌کند و در ٢٩ ژوئن به کلیۀ محدودیت‌هائی که در این چارچوب گرفته شده است پایان می‌دهد.

دولت سوئیس نیز روز جمعه تصمیم گرفت مرزهای خود را با کلیۀ کشورهائی اروپائی پیش تر از زمان پیش بینی شده، از روز ١۵ ژوئن بگشاید. این کشور آزادی رفت و آمد با کلیۀ کشورهای عضو منطقۀ شنگن را از روز ۶ ژوئیه مجدداً برقرار خواهد کرد.

اتریش کلیۀ مرزهای زمینی خود با کشورهای همسایه را به استثای مرز زمینی با ایتالیا گشود. اسپانیا اعلام داشت که مرزهای خود با فرانسه و پرتقال را از روز ٢٢ ژوئن بازگشائی می‌کند.

کشورهائی مانند دانمارک، نروژ و اتریش که قرنطینه گشائی را زودتر و از نیمۀ آوریل آغاز کرده بودند، شاهد کاهش فوق العادۀ موارد تازۀ بیماری و میانگین تنها یک مرگ در روز هستند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید