18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

شرکت مُدرنا برای ساخت واکسن کووید ۱۹، مبلغ ۴٨٣ میلیون دلار از دولت آمریکا کمک دریافت کرده است © Dado Ruvic/Reuters

جهان

شرکت آمریکایی مُدرنا (Moderna) که اندکی بعد از آغاز اپیدمی کووید١٩ تبلیغات زیادی پیرامون پیشرفت‌های خود در ساخت واکسن به راه انداخت، اعلام کرد که از ماه آینده (ژوئیه)، سومین و آخرین مرحلۀ آزمایش‌های خود را با شرکت ٣٠هزار داوطلب شروع می‌کند.

 روز پنجشنبه ١١ ژوئن/ ٢٢ خرداد، مسئولان شرکت "مُدرنا" اعلام کردند که آزمایش‌های ماه آینده بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود. جزییات و پروتکل آزمایش‌ها با همکاری سازمان دولتی غذا و دارو (FDA) تعیین شده است و سازمان‌های بهداشتی دولت آمریکا نیز در این کار شرکت خواهند داشت.

در مسابقۀ ساخت واکسن کووید١٩، به نظر می‌رسد که شرکت آمریکایی مدرنا و دانشگاه آکسفورد از بقیه جلوتر باشند. دانشگاه آکسفورد نیز آزمایش‌های گسترده‌ای را با همکاری ١٠هزار داوطلب آغاز کرده و امیدوار است که در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) به نتایجی برسد. چینی‌ها و روس‌ها نیز تحقیقات خود را به طور محرمانه ادامه می‌دهند و معلوم نیست که در چه مرحله‌ای قرار دارند.

شرکت مُدرنا برای ساخت واکسن مبلغ ۴٨٣ میلیون دلار از دولت آمریکا کمک دریافت کرده است. حدود یک ماه قبل این شرکت اعلام کرده بود که در مرحلۀ اول، بعد از آزمایش‌هایی که بر روی ٨ داوطلب انجام شده، به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافته است. مرحلۀ دوم که حدود دو هفته قبل شروع شد با شرکت ۶٠٠ داوطلب انجام گرفت.

مدرنا پیش‌بینی کرده است که هر واحد واکسن (برای یک نفر) باید ١٠٠ میکروگرم وزن داشته باشد. با این حساب، شرکت مدرنا می‌گوید که طی یک سال قادر به تولید ۵٠٠ میلیون واحد و حتی شاید یک میلیارد واحد واکسن باشد.

به نوشتۀ روزنامۀ نیویورک تایمز، دولت ترامپ برای ساخت واکسن به پنج شرکت امید بسته است که یکی از آنها شرکت مدرنا است. هدف دولت، دستیابی به توانایی ساخت ٣٠٠ میلیون واحد واکسن تا پایان سال جاری میلادی است.

برخی کارشناسان اروپایی نسبت به روش‌های شرکت مُدرنا ابراز تردید کرده و گفته‌اند که این روش‌ها تاکنون در مورد هیچ ویروسی مؤثر نبوده است.

دولت آمریکا که همچنان شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا است، امید زیادی دارد که نخستین واکسن در داخل کشور ساخته شود. این در حالی است که خطر موج دوم اپیدمی در آمریکا همچنان وجود دارد.

به گفتۀ استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری (دارایی)، در صورت برخاستن موج دوم، "ایالات متحده اقتصاد خود را نخواهد بست". منوچین به شبکۀ "سی‌ان‌بی‌سی" (CNBC) گفت: "ما نمی‌توانیم دوباره اقتصاد را تعطیل کنیم. فکر می‌کنم حالا به این تجربه دست یافته‌ایم که زیان‌های توقف اقتصاد بیشتر (از زیان اپیدمی) است".

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید