26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

سرباران آمریکائی هنگام انجام تمرینات نظامی در جنوب آلمان ـ ٤ مارس ٢٠٢٠ Christof STACHE / AFP

جهان

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با تهیه یک لایحه قانونی تصمیم به مقاومت در برابر بیرون کشیدن حدود ده هزار سرباز آمریکائی از آلمان گرفته‌اند. این نمایندگان تصمیم دونالد ترامپ را «فاجعه بار» و تهدیدکنندۀ امنیت ملی آمریکا می‌دانند.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از خروج سربازان این کشور از آلمان، طرحی تدارک دیده‌اند که اگر به تصویب برسد، تامین هزینه نقل و انتقال نیروهای آمریکائی در اروپا را بدون موافقت کنگره ناممکن می‌سازد. از این طریق است که نمایندگان می‌توانند مانع بیرون کشیدن سربازان آمریکائی از آلمان شوند.

روزنامه آلمانی به نقل از «الیوت انگل» عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا نوشته است:«تصمیم فاجعه بار رئیس جمهور ترامپ در مورد عقب کشیدن حدود ده هزار سرباز آمریکائی از آلمان، امنیت ملی ما را به خطر می اندازد. لایحه قانونی ما مانع اجرای این سیاست فاجعه آمیز خواهد شد».

سه هفته سردرگمی

اوایل ژوئن امسال رسانه های آلمانی به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید گزارش دادند که دونالد ترامپ در واکنش به خویشتن داری آلمان در زمینه افزایش بودجه دفاعی خود در چارچوب ناتو، دستور بررسی خروج ٩۵٠٠ سرباز آمریکائی را از خاک آلمان صادر کرده است.

در هفته‌های گذشته این خبر با تردید در رسانه‌ها منعکس می شد و بیشتر روزنامه‌ها گزارش های خود را با عنوان های سئوالی منتشر می کردند، اما روز دوشنبه ١۵ ژوئن رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که تعداد سربازان آمریکائی مستقر در آلمان را از ٣٤ هزار و ۵٠٠ تن به ٢۵ هزار تن کاهش خواهد داد.

ترامپ که از آغاز ریاست جمهوری خود کشورهای اروپائی عضو ناتو به ویژه آلمان را برای اجرای تعهدات مالی خود در ناتو دارند زیر فشار قرار داده است، این بار نیز برلین را مورد انتقاد قرار داد.

آلمان و افزایش بودجه نظامی

اعضای ناتو پیش تر متعهد شدند که بودجه دفاعی خود را تا سال ٢٠٢٤ دست کم به دو درصد تولید ناخالص ملی خود برسانند. آلمان در سال های گذشته بودجه دفاعی خود را از حدود یک درصد به بیش از ٣٠ / ١ درصد افزایش داده، اما هنوز با رسیدن به ٢ درصد فاصله زیادی دارد.

«آنه گرت کرامپ کارنباور» وزیر دفاع آلمان اعلام کرده است که در زمینه افزایش بودجه ارتش تلاش خواهد کرد، اما بسیاری از سیاستمداران عضو احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و چپ ها معتقدند که آلمان نیازی به افزایش شدید بودجه دفاعی خود ندارد.

بحث موازنه بازرگانی

دونالد ترامپ علاوه بر این به عدم توازن واردات و صادرات آلمان و آمریکا اعتراض دارد. در سال ٢٠١٩ آلمان بیش از ١١٨ میلیارد یورو کالا به ایالات متحده آمریکا صادر کرد. واردات آلمان از آمریکا در همین سال ٧١ میلیارد یورو بود.

پیش از تهیه لایحه پیشنهادی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا، اغلب کارشناسان با استناد به این که بخش مهمی از جمهوری خواهان کنگره نیز از تصمیم ترامپ خشمگین هستند، پیش بینی کرده اند که به احتمال زیاد ترامپ موفق به اجرای طرح خود برای جا به جائی سربازان آمریکائی نخواهد شد.

از زمان پخش خبر تصمیم ترامپ به جا به جائی سربازان مستقر در آلمان سیاستمداران دو حزب ائتلافی اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات این تصمیم را مورد انتقاد قرار دادند. هایکو ماس وزیرخارجه آلمان یک روز پس از اعلام رسمی تصمیم ترامپ در پی دیدار با همتای لهستانی خود گفت: "نیروهای آمریکائی مستقر در آلمان تنها به امنیت آلمان کمک نمی کنند، بلکه برای امنیت خود آمریکا و همه کشورهای اروپائی اهمیت دارند".

دولت لهستان تنها دولت اروپائی است که از جا به جائی سربازان آمریکائی استقبال کرده است، زیرا در ناتو گفته می شود که بخش یا همه سربازان مستقر در آلمان به احتمال بسیار زیاد با هدف تقویت جبهه شرقی ناتو به لهستان منتقل خواهند شد.

حزب چپ آلمان ضمن استقبال از خروج سربازان آمریکائی خواستار آن شده است که آمریکا در کنار این اقدام تسلیحات اتمی خود را نیز از آلمان خارج کند.

متن توسط : جواد طالعی - برلن

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید