25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

چین بعد از کرونا ممکن است خواستگاه ویروس همه گیر «جی 4» نیز باشد

جهان

بر اساس تحقیقات تازه پژوهشگران، چین که پیشتر به عنوان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان شناخته شده، چه بسا به زودی به خاستگاه یک پاندمی جهانی دیگر تبدیل شود.

 به گزارش یورو نیوز، بر اساس مقاله‌ای که در هفته نامه علمی «مقالات فرهنگستان ملی علوم ایالات متحده آمریکا» به چاپ رسیده، نوع جدیدی از ویروس آنفولانزای خوکی در چین یافت شده که از کلیه ویژگی‌های لازم برای سازگاری با محیط به عنوان منشا یک بیماری همه‌گیر جدید برخوردار است.

جمعی از پژوهشگران دانشگاهی در چین و محققان یک مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در این کشور در مقاله خود از این ویروس به عنوان «جی4 » نام برده و با اشاره به شباهت های ژنتیکی آن با ویروس های آنفلونزای زیر گروه « آ » موسوم به « اچ 1 ای 1 » که منشا ء یک پاندمی در سال 2009 بود، نوشته اند: این ویروس از تمامی ویژگی ها برای سازگاری بالا برای آلوده کردن انسان برخوردارند.»

تحقیقات در این خصوص در سطح وسیعی طی سال‌های 2011 تا 2018 از طریق 30 هزار نمونه‌برداری‌ از مخاط بینی خوک‌ها در سلاخ‌‌خانه‌های 10 استان چین و نیز در شماری از بیمارستان‌های ویژه نگهداری حیوانات انجام شد که امکان ایزولاسیون 179 مورد ویروس آنفولانزای خوکی را فراهم کرد.

اغلب ویروس‌های شناسایی شده در این تحقیق از نوعی جدید بوده که از سال 2016 به بعد بسیاری از خوک‌ها را آلوده کرده بودند.

محققان سپس آزمایش‌های مختلفی را در لابراتوارها و نیز روی راسو‌های اهلی انجام دادند تا شیوه انتقال ویروس به این حیوانات کوچک و تاثیر ویروس به روی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

راسو‌های اهلی به دلیل تشابه علائم ابتلا به ویروس با انسان و امکان مقایسه متغیرهایی چون تب، سرفه و عطسه که انسان‌ها نیز هنگام ابتلا با آن دست به گریبانند معمولا در تحقیقات مرتبط با بیماری‌های زیر گروه آنفولانزا مورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرند.

در تحقیقات پژوهشگران دانشگاهی در چین مشاهده شده که ویروس‌های «جی4 » بسیار عفونی بوده و به راحتی در سلول‌‌های تکثیر می‌شوند. نتایج تحقیقات همچنین نشان داده که ابتلا به نوع جدید ویروس آنفولانزای خوکی در میان راسو‌های اهلی با علائمی بسیار شدیدتر از دیگر گونه ویروس‌ها همراه است.

علاوه بر این، طبق نتایج تحقیقات آزمایشگاهی، ایمنی در قبال دیگر گونه‌های ویروس‌های آنفولانزای فصلی سبب محافظت انسان از ابتلا به ویروس «جی4 » نمی‌شود.

دیگر خبر بد این است که بر اساس آزمایش‌های خونی انجام شده جهت شناسایی میزان پاد‌تن مقاوم نسبت به ویروس، بیش از 10 درصد کارگران و افرادی که در زمینه پرورش خوک فعالیت می‌کنند، تاکنون آلوده به «جی4» شده‌‌اند.

دانشمندان می گویند این ویروس هم اکنون از حیوان به انسان منتقل شده اما هنوز شواهدی دال بر امکان انتقال آن از انسان به انسان هنوز در دست نیست.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید