29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

اردوغان پس از تبدیل دوباره “ایاصوفیه” به مسجد، آرزو کرد که بر “مسجد الاقصی” در اورشلیم نیز مسلط شود

جهان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پس از آن که دستور داد یک کلیسای تاریخی مسیحی به نام ایا صوفیا دوباره به صورت مسجد درآید، آرزو کرد که به زودی مسجد الاقصی در شرق اورشلیم نیز از تسلط اسرائیل بیرون آید و در اختیار اسلام قرار گیرد. این آرزوی اردوغان در حالی بیان می شود که سرپرستی و اداره کردن مسجد الاقصی، از جانب اسرائیل به دولت اردن سپرده شده و اسرائیل در امور دینی مسلمان دخالتی نمی کند.

 یک محل تاریخی در سواحل استانبول که ایاصوفیا نامیده می شود، تا پیش از اشغال این شهر توسط سربازان عثمانی، کلیسای بزرگ مسیحی بود که سلاطین عثمانی برای نشان دادن تسلط اسلام بر دین، آن جا را به مسجد مبدل ساختند. ولی در چارچوب اقدامات آتاتورک برای سکولار کردن جامعه ترک، این مکان به یک موزه مبدل گردید که هر روز مورد بازدید هزاران نفر قرار می گیرد و اکنون قرار است دو هفته دیگر، دوباره به صورت مسجد در آید و نماز جمعه دوازده روز دیگر در آنجا برگزار شود .

اردوغان که می کوشد خود را به تقلید از سلاطین عثمانی، به مقام خلیفه مسلمانان جهان برساند، هنگام امضای فرمانی در این زمینه، آرزو کرد که به زودی مسجد الاقصی نیز از تسلط اسرائیل خارج شود و به تسلط مسلمانان در آید.

مسجد الاقصی مکانی است که برخی مسلمانان معتقدند که حضرت محمد با اسب براق از آن جا به آسمان معراج کرد. این باور مسلمانان در سوره هفده، آیه نخست در قرآن مجید ثبت شده است و نخستین خلیفه مسلمانان که مسجدی را در اورشلیم به این نام برپا ساخت، عمر بن الخطاب بود. ولی در قرن هشتم میلادی، بنای بزرگ و مجللی از سنگ به همین نام برپا گردید که هنوز پابرجا می باشد.

مسجد الاقصی به روی ویرانه های بیت المقدس یهود که بزرگترین نیایشگاه مرکزی یهودیان در خاک اسرائیل بود بنا شد. بیت المقدس یهود حدود دو هزار سال پیش برای بار دوم توسط نیروهای اشغالگر رومی ویران شد و چند صد سال پس از آن مسجد الاقصی به روی آن برپا گردید.

پژوهشگران می گویند با آن که در قرآن مجید از مکانی به نام الاقصی نام برده شده، که در زبان عربی به مفهوم “دورترین نقطه” است، ولی علامتی وجود ندارد که منظور کلام الله مجید نقطه ای در اورشلیم بوده است. در قرآن مجید نام اورشلیم یا بیت المقدس حتی برای یک بار برده نشده است.

رجب طیب اردوغان، از هنگامی که تسلط بر ترکیه را به دست گرفته، می کوشد سکولاریسم را از آن کشور ریشه کن سازد و نوعی اسلام افراطی به جای آن برپا کند. اردوغان روابط دوستانه پیشین ترکیه با اسرائیل را به اوج بحران و جدل رسانده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید